Werkbezoek Kunming, Fumin, Dabanqiao Town, Majun C - Reisverslag uit Kunming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Werkbezoek Kunming, Fumin, Dabanqiao Town, Majun C - Reisverslag uit Kunming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Werkbezoek Kunming, Fumin, Dabanqiao Town, Majun C

Door: De reporter

Blijf op de hoogte en volg Maria

30 November 2013 | China, Kunming

Werkbezoek Kunming, Fumin, Dabanqiao Town, Majun Cun Goujie Town en Beijing.

Onze reis begon deze keer vanuit Zuid-Afrika -Kaapstad, waar wij 2 weken per maand wonen.
Een hele onderneming is het geworden, diegene die het geboekt heeft, heeft zijn of haar huiswerk niet zo best gedaan, want wij weten inmiddels dat het veel korter kan.
Dus onze reis begon op vrijdagavond 15 nov. met de vliegtuig maatschappij Emirates naar Dubai, van Dubai naar Bangkok en met China Eastern Airways van Bangkok naar Kunming. Alles bij elkaar waren we zowat 27 uur onderweg. Vergeet niet dat de klok ook een andere wending gaat krijgen, hij gaat dus terug als je naar het oosten gaat.
Wij landen deze keer op de nieuwe internationale luchthaven Kunming Changshui van de Chinese stad Kunming. De luchthaven ligt 24,5 km ten noordoosten van het stadscentrum van Kunming en is verbonden met de stad door een tolweg. Kunming Changshui werd geopend op 28 juni 2012, ter vervanging van de internationale luchthaven Kunming Wujiaba, wat midden in de stad lag.
Het was exact acht jaar geleden dat wij toen hier vertrokken om in Tanzania te starten, een toevalstreffer zullen we maar denken.
Onze collega ‘s van Agribio China wachtten ons netjes op. Een persoon Jim(Nederlander) woont in Beijing, de dame Kehao (Chinese) woont in Sjanghai.
Samen zijn wij naar het Empark hotel vertrokken waar wij de rest van de week zouden verblijven.
In China worden de cijfers waar het nummer 04 (staat voor dood)en 13 (ongeluksgetal)in voorkomt nergens gebruikt. Dit was ons acht jaar geleden niet opgevallen, reden hiervan was dat wij niet in een hotel verbleven en nu wel. Als je dan een beetje oplet, valt dit op.
Gedurende 4 ochtenden werd er moeren kennis overgebracht aan een groep medewerkers van Yingmao, een bedrijf in een klein plaatsje bij Kunming in de buurt.
De reden hier van is dat zij stekken van ons hadden ontvangen en dat Agribio China de moeren teelt wil uitbesteden aan dit bedrijf voor de verkoop van stekken. Daar er te weinig kennis is van dit onderdeel is Bert gevraagd om het een en ander uit leggen om dit beter te laten verlopen.
Elke middag een Chinese lunch wat natuurlijk weer een heel gebeuren is zoals jullie eerder van ons hebben vernomen. Na de lunch waren er bezoeken geregeld naar de binnenstad van Kunming en farm bezoeken.
In China eten ze alles wat poten heeft, behalve de tafelpoten. Wat inhoud dat we ook daadwerkelijk weer van alles voorgeschoteld hebben gekregen en gegeten hebben tot insecten toe. Niet bij nadenken, gewoon in je mond stoppen en kijken of het smaakt.
Het Chinese eten hier kan je totaal niet vergelijken met de Chinees in Nederland, lijkt er totaal niet op.
Hoofdzakelijk hebben we in de plaatselijke eettentjes gegeten wat weer een bezienswaardigheid was, voor de mensen daar. Zoveel Europanen lopen er nu ook weer niet rond tussen al die Chinezen, want dat zijn er heel veel.
De eerste middag zijn wij naar het centrum van Kunming gebracht, waar we een groot gedeelte herkende, was erg leuk om het weer eens te bekijken. Er was een tolk geregeld, zodat we wat konden ondernemen als dit nodig was.
Daar de winkels zeven dagen in de week open zijn van 9.00 tot 22.00 uur in de avond was hier tijd genoeg.
De tweede dag zijn wij in de middag naar Fumin gereden om de farm te bekijken waar wij acht jaar geleden hebben gewerkt. Van deze trip herkende wij 10 % wat terug, de rest was totaal niet meer zichtbaar voor ons.
Er waren zes baan tolwegen aangelegd, die in de bergen op pilaren door de dalen heen gelegd waren, daar kan je in Nederland van dromen. De oude nostalgische kronkelweg, was bijna totaal verdwenen, hier en daar zag je nog een klein stukje naast de nieuwe weg liggen.
De farm die ruim buiten Fumin lag toentertijd, lag nu bijna tussen de flat gebouwen aan de rand van de stad. De uitbreiding is zo groot geweest dat wij hier niets meer herkende, alleen de farm zelf en zeker het gebouw waar wij ingewoond hadden.
Het bedrijf was overgenomen door een andere eigenaar, er stond een Nederlandse glazen kas gebouwd. De rest waren nog steeds de plastic kassen van voorheen met wat aanpassingen.
Het zag er eigenlijk nog het zelfde uit als dat we acht jaar geleden op dit project aankwamen om alles op te zetten.
Met andere woorden, de boel was weer acht jaar terug in de tijd.
Een aantal mensen die er toen werkte, waren nog aanwezig, wat ook wel weer leuk was om te zien.
Hierna zijn wij door de bergen doorgereden naar het plaatsje Dabanqiao Town, waar het bedrijf Yunan Yinmore Flower Industry Co Ltd zit. Op deze farm wordt Cybidium geteeld en is nu 20 ha groot en zal uitbreiden naar 30 ha.
Een leuke rit met veel bezienswaardigheden onderweg en op de farm zelf, en natuurlijk zoals elke dag was ons tijdsschema te kort, zodat we nog in het donker over de farm liepen.
De derde dag hebben wij een bezoek gebracht aan Van de Berg Roses zit in de plaats Majun Cun Goujie Town, ruim 1.5 uur rijden van Kunming.
Cock Harteveld de columnist van de bloemisterij heeft ons een uitgebreide rondleiding gegeven.
Een erg mooi bedrijf, dat door een enthousiaste Cok opgezet is naar zijn ideeën en uitvindingen.
Was erg leuk om eens met een medestander in een ander land van gedachten te kunnen wisselen, die over heel veel dingen het zelfde denkt en doet.
Maanden aan het proberen geweest om onze vertaler(acht jaar terug) Mr. Liang te lokaliseren en zowaar in Fumin liepen wij een vriend van hem tegen het lijf.
Gezamenlijk hebben wij genoten van een echt Chinese hotpot, ik zal maar niet in details treden wat daar allemaal in gaat want sommige magen protesteren dan.
Was erg leuk om hem weer eens te zien en te spreken, als we hem kunnen geloven is zijn droom werkelijkheid geworden.
De laatste middag liep nogal uit, waardoor ons bezoek aan een shopping mall vlak bij het hotel een beetje in het water viel. Deze was echt van ongekende grootte, ze verkochten er van alles, maar we hebben het maar vluchtig kunnen bekijken vanwege tijdgebrek.
Dubai staat beschreven als grootste shopping mall ter wereld, nu deze was volgens ons veel groter, daarbij hier verkochten ze zelf auto’s en echt geen kleintjes. Hier kom je zoveel grote auto’s (Mercedes,BMW, Audi etc.)tegen die je in Europa niet eens ziet.
Alles bij elkaar genomen, in dit gebied is zoveel veranderd de laatste acht jaar, dat je weer alles opnieuw kan ontdekken. Op een maquette in het hotel werd aangeduid wat er allemaal nog verder gaat veranderen, een gigantisch eind resultaat.
Vrijdagavond hebben wij nog van een speciale Chinese dans show genoten, als afscheid van ons werkbezoek daar.
Zaterdag 30 nov. zijn wij met vertraging door mist doorgevlogen naar Beijing, Kehao is naar huis gevlogen (Sjanghai) en Jim is met ons meegegaan. Samen met een Nederlandse Collega van hem is op zaterdagmiddag nog alles even doorgenomen wat er moet gebeuren en welke afspraken er gemaakt moeten worden.
Zondag hebben wij op eigen gelegenheid een winkelcentrum bezocht, en ja hoor wij hebben weer wat kunnen scoren. In een onbeduidend gebouw naast het dure winkelcentrum werden op 4 verdiepingen allerlei dure kleding merken, schoenen, tassen etc. verkocht zoals,Gucci, Jeep, Diesel noem maar op, voor weinig geld. Wel stevig onderhandelen en je niet afvragen of het echt of namaak is.
Zondagnacht 1 dec. zijn wij met Ethiopië Airlines, via Abdis Abeba teruggevlogen naar Tanzania, waar wij op maandagmiddag arriveerde. En nu ging de klok dus de andere kant uit, terugzetten waardoor de dag langer werd voor ons.

Als wij alles samenvatten:
Was het een zeer intensieve week, zeker de werkbezoeken bij Yingmao.
Het mooie en leuke er van is dat ze al veranderingen hebben toegepast terwijl wij er waren, en nu maar hopen dat de rest ook doorgezet gaat worden.
De farm bezoeken waren enorm leuk om ook eens wat anders te zien en hoe het opgezet was.
De culturele bezoeken zijn altijd leuk om weer te ervaren hoe dynamisch dit land is en in korte tijd zoveel kan veranderen.
De koude die we meegemaakt hebben is echt ons ding niet, de temperaturen waren het zelfde als in Nederland.
Wij hebben het dus bere koud gehad, scheelde ruim 20 gr, en dat is nog al wat.

De reporter

• 05 December 2013 - 13:35

Aaltje Van Giessen:

GEWELDIG LEUK!!! om dit te lezen Maria (en Bert)! ook de foto's bij het verhaal geven een kijkje in dit immense land en van wat jullie allemaal gezien en gedaan hebben! Bedankt dat je dit met ons wilt delen!
    groetjes,
    Aaltje

• 06 December 2013 - 00:25

Kitty Theeuwes:

Wat geweldig allemaal.
    Erg mooi om te zien.
    Jullie hebben toch wel een bewogen leven.
    Het is zeker niet saai.
    Groetjes
    Kitty en Jac

• 06 December 2013 - 14:40

John En Els:

Weer een goed reisverslag,indrukwekkend hoe snel China veranderd.
    zou er ook nog wel eens een kijkje willen nemen.

Groeten John en Els

• 08 December 2013 - 09:15

Jets:

enorm trots op jullie kus jets