Auto trip Somerset West (West-kaap) naar Brits (No - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Auto trip Somerset West (West-kaap) naar Brits (No - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Auto trip Somerset West (West-kaap) naar Brits (No

Door: De reporter

Blijf op de hoogte en volg Maria

11 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Somerset West

Auto trip Somerset West (West-kaap) naar Brits (Noord-West) v.v. 3650 km

Onze reis begon op maandag 4 aug. vanaf ons huis eerst naar Kaapstad, daar ik mijn paspoort af moest geven omdat mijn verblijfvergunning voor de tweede keer klaar zou zijn.
De eerste keer is de vergunning in een paspoort van een 18 jarige jongen geplakt 4 maanden terug, foutje van home affaires, bedankt!!!
We weten nu al dat het deze keer weer niet gaat lukken om een of andere reden, omdat er een rechtszaak van gemaakt is en deze nog steeds loopt. Dus nog geen verblijfsvergunning voor mij.
Via Kaapstad zijn wij aan onze tocht van 1000 km gestart via de Grote Karoo naar de plaats Bloemfontein (in de Vrijstaat) waar wij een nacht zouden overnachten.
Van een oase aan groen, wijnvelden van de West-Kaap door de droge Karoo en Vrystaat naar de droogte van Gaugteng en de Noord-West provincie.
Het eerste gedeelte van onze tocht liep de spoorlijn van de Blue train mee, dat is de reis die wij 3 jaar geleden hebben gemaakt. Alleen nu zagen wij de omgeving, toender tijd sliepen we op de dit gedeelte van de reis want dan is het donker.
Je gedachten op nul en je blik op oneindig. Dat is het devies in de Karoo. Een gebied zo groot, maar tegelijk zo leeg. Een derde van Zuid-Afrikaans totaal landoppervlak, waar zo weinig mensen wonen.
Droog, dorstig, begroeid met een soort fijnbos en gigantische vergezichten een eindeloos verre horizon. Het is een plek waar je slechts de kronkelende lijn grijs asfalt (uitstekende weg trouwens) volgt. Alleen lage begroeiing. Geen bomen. Wel stekelige struiken. Hier en daar wat rotsformaties. Zomaar steken ze als puisten uit de grond. Hun stenen massa’s soms bijna zwart of nevelig blauw, dan weer rood of fel oranje. Afhankelijk van de stand van de zon. De Karoo is op te delen in twee gebieden. De iets nattere en meer bergachtige Kleine Karoo en de noordelijker, drogere Grote Karoo. Op de grens van de twee ligt het Karoo National Park. De kleine Karoo hebben wij enkele jaren geleden gedaan.
Je komt regelmatig wat plaatsjes tegen die typisch rond de 50 a 60 km uit elkaar liggen, dit heeft te maken met hoever men vroeger met de kar en paard kon komen. Vele kleinere en grotere plaatsen die je
passeert op deze route hebben bekende namen, leuk om die ook eens in een andere context te zien.
Onze eerste overnachting was in Bloemfontein in een B B, want dat is een normale overnachting hier. Bloemfontein is een plaats in de provincie Vrijstaat van Zuid-Afrika.
Na de overnachting zijn wij de volgende dag doorgereden naar Brits een plaatsje bij Johannesburg, hier was Bert uitgenodigd om naar de bloeiproeven te komen kijken bij het voormalige Fides bedrijf. Deze tocht zou ongeveer 500 km zijn.
Via hypermoderne 5 baans wegen met tolpoortjes, traject controle, automatische betalingen etc. rijd je via de rondweg van Johannesburg naar Brits.
Het was vier jaar geleden dat wij hier geweest waren, de laatste keer was met de wereld kampioenschappen voetbal. Een leuk aantal dagen hebben wij hier doorgebracht met wat bezoeken aan telers en wat oude herinneringen ophalen van de omgeving. Verschillende “wilde beesten”zijn hier de revue gepasseerd, springbokkies, giraf, baboons en impala’s. Wij hebben zelfs nog een tochtje met een kabelbaan gemaakt, zodat je een prachtig gezicht had over de Hartebeespoortdam. Toch ziet Brits er minder verzorgd uit als dat wij ons herinnerde, onverzorgd en achterstallig onderhoud aan wegen, gebouwen en huizen. Wat jammer is want het is en blijft een aardig stadje.
Op zaterdag zijn wij weer richting huis vertrokken, daar een aantal mensen ons geadviseerd hebben om zeker naar Clarens te gaan, zijn wij eerst daar naar toe gereden en hebben daar overnacht.
De overnachting boeken heeft heel wat moeite gekost, daar alles bijna volgeboekt was, de reden weten wij nu ook. Clarens is een mooi klein toeristisch dorpje gelegen in het oostelijke deel van de Vrijstaat. Het is prachtig gelegen aan de voet van de Maluti Mountains, net buiten het Golden Gate Nationaal Park en het Koninkrijk Lesotho. Het pittoreske dorpje is omgeven door de Rooibergen en ligt aan de voet van de berg Horeb, beroemd is het dorp niet alleen door zijn veelkleurige zandstenen formaties. Inmiddels is Clarens ook bekend door het aantal artiesten, die hier werken en hun kunst verkopen rond het plein. Wij hebben daar de mooie oude Audi wagens gezien en een Ferrari club was ook aanwezig. De volgende dag hebben wij het Golden Gate nationaal park bezocht.
Het park, dat 12.000 ha. groot is heeft indrukwekkende zandstenen bergketens, toppen, kliffen, grotten en vreemd gevormde formaties. De kleuren zijn opmerkelijk: zandsteen en ijzeroxide hebben samen een combinatie van verschillende kleuren rood, oranje, geel en goudbruin gevormd. Aan deze kleuren heeft het park haar naam te danken. De Golden Gate zelf is een massief klif met opvallende kleuren. Wij hebben hier nog een van de vele wandelroutes gelopen, een kleine van ruim een uur op niet de goede schoenen. Een onverwachte geweldig mooie tocht, zeker als je hem niet ingepland hebt.
Hierna zijn wij weer door gereden naar Bloemfontien, waar wij een dag later als gepland weer geslapen hebben.
Van hier uit zijn wij weer in een keer naar huis gereden, door dat mooie Grote Karoo gebied, alleen was er deze keer toch wat regen gevallen, want alles zag er meer fleuriger uit, groener en meer bloemetjes langs de kant van de weg.
Ook hier zie/zagen wij regelmatig dieren, soort dasjes, eekhoorns, baboons en zelfs een schildpad die de weg overstak, of hij het overleefd heeft weten wij niet.
In dit gebied lopen veel schapen ( grote farms), koeien, paarden en struisvogels lopen er in mindere aantallen.
En weer kom je als je in de West-Kaap komt in een totaal andere wereld terecht, veel groener en fleuriger.
Een geweldige mooie trip wat betreft de panorama beelden van alle verschillende landschappen die we gezien hebben. Dit was ons eerste auto avontuur in ons nieuwe land, laten wij hopen dat er nog menig reisje gaat komen, want hier valt veel te zien .

De reporter

• 20 Augustus 2014 - 22:13

Aaltje:

Hoi Bert en Maria,
    superleuk om te lezen wat jullie weer allemaal beleefd hebben en prachtige vergezichten op de foto´s. Wat een gigagroot land is het toch! En leuk van die autoclubjes, echt grappig.

• 22 Augustus 2014 - 10:21

Ineke:

Nou Maria en Bert wat een geweldige ruimte,en gek het lijkt een woesternij maar mooie asfaltwegen! en mooie plaatsjes.
    tof zeg als je dat mag mee maken,zijn wij maar heel piepklein in de gat van Rijen!! lieve groet Ineke.

• 22 Augustus 2014 - 10:21

Ineke: