Guatemala en El Salvador - Reisverslagen van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Guatemala en El Salvador - Reisverslagen van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Guatemala en El Salvador

In week 39 zijn wij op werkbezoek geweest in Guatemala, (twee dagen) en El-Salvador, (vier dagen).
Onze reis begon in week 38 vanuit onze thuisbasis Tanzania naar Nederland, aangezien wij niet alles achter elkaar wilde doen hebben wij even een tussen stop van drie dagen gemaakt in Nederland.
Op zondag begon ons avontuur vanaf Schiphol, naar Panama met een overstap van vliegtuig en een tussen landing in Costa Rica naar Guatemala City vliegveld. Het leuke van deze korte vlucht naar Costa Rica was, dat er een oud medewerker van het bedrijf in Costa Rica in het zelfde vliegtuig zat als wij.
Wij arriveerden op zondagavond in Guatemala, het tijdsverschil is 8 uur terug, dus regelrecht naar het hotel en naar bed.
Op maandag hebben wij het bedrijf bezocht (Fides Oro) met meerdere (nieuwe)collega’s uit Duitsland(2) Amerika (1) en (Tanzania) wij (2), Het is een bedrijf van ca. 8 ha met wel 1000 verschillende soorten voor de Amerikaanse markt.
Erg interessant om te zien hoe het daar geregeld wordt, zag er netjes en verzorgd uit.
Twee heren van dit bedrijf waren vorig jaar bij ons op bezoek geweest.
Daar het regentijd was (mei-oktober) hebben wij het genoegen gehad dat het net zo hard kan regenen als bij ons.
Op dinsdag hebben wij met zijn tweeën een toeristische dag ingelast, je moet toch ook iets van het land zien als je er bent, misschien kom je er wel nooit meer.
Guatemala is een Republiek, gelegen in Centraal-Amerika, grenzend aan Mexico, Belize, Honduras en El Salvador. Guatemala heeft een uitermate gevarieerd landschap. In het centrum en noordwesten van het land bevindt zich een hoogvlakte met berg- en vulkaantoppen tot boven 4000 meter hoogte. In departement Petén bevinden zich de beroemde Mayaruïnes van Tikal. De zuidelijke kuststreek en het westen van Guatemala zijn relatief vlak en worden intensief gebruikt voor het verbouwen van suikerriet, fruitteelt en veeteelt. De hoofdstad van het land is Guatemala-Stad. Het land is een democratie al komen er nog wel mensenrechtenschendingen voor en is er veel corruptie. Daar de Mayaruines te ver weg lagen zijn wij met een reisleidster (Carla) naar het stadje Antigua geweest, wat een klein uurtje rijden van Guatemala City ligt.
Deze stad is opgenomen op de Wereld erfgoedlijst van het UNESCO, een ware trekpleister voor toeristen wat je beslist gezien moet hebben. Het is een stadje wat zijn identiteit van vroegere jaren niet heeft verloren.
Met zijn koloniale bouwstijl, zijn overzichtelijke omvang en typische marktjes, is Antigua een grotere toeristische trekpleister dan de hoofdstad. Het staat bekend om de vele taalscholen voor wie Spaans wil studeren. Elk jaar worden er tijdens de Goede Week (Semana Santa) vele evenementen georganiseerd zoals bloementapijten (alfombras) en processies door de gezellige straatjes. De meest beleden godsdienst in Guatemala is het rooms-katholicisme, vandaar de hoeveelheid van kerken. Antigua is ook bekend om de jade die er verkocht wordt.
Belangrijkste bezienswaardigheden in het stadje zijn: Park Central (met de uit 1936 daterende replica van de fontein van de zeemeerminnen), Kathedraal de Santiago, museum van de Universiteit van San Carlos, kerken van La Merced, San Francisco en las Capuchinas, Casa Popenoe (gerestaureerde koloniale woning), museum en hotel Santo Domingo en het uitzichtspunt Cerro de la Cruz. Laten we de vulkaan toppen en de koffie farm ook niet vergeten, dit is ook de moeite waard om te zien. Veel gebouwen (Kathedralen)zijn door aardbevingen (gedeeltelijk) verwoest, weer opgebouwd, weer (gedeeltelijk) verwoest en nu als ruines te bezichtigen.
De oude schoolbussen uit Amerika worden zowel in Guatemala als El- Salvador hier totaal gestript en omgebouwd tot mooi gekleurde vervoersbussen, je ziet ze in alle kleuren, lichtjes, glimmende strippen etc.
Op woensdag zijn wij met eigen chauffeur naar El Salvador gereden, daar de andere heren (plus MD Guatemala) al op dinsdagmiddag hier naar toe waren gereden hadden wij het rijk even alleen. Een leuke en interessante trip wat weer meer een beeld geeft van het land, landschap, cultuur, wegennet, en controles van politie en leger langs de weg.
Uiteindelijk bleek onze chauffeur ook een pistool bij zich te hebben, ik moet er wel bij vertellen dat wij ons totaal niet bedreigt hebben gevoeld in dit land. Via de grensovergang waar zelfs een markt die dag was, belanden wij in El Salvador waar wij bij een kleine controle post zo de grens overreden. Geen stempels niets zichtbaar dat je van het ene land naar het andere land gaat. De rit vanuit Guatemala City(Guatemala) naar Santa Anna (El Salvador) duurde in totaal 4 uur.
El Salvador is ook een republiek. Het landschap is net zo gevarieerd als Guatemala, de wegen lijken beter dan in en er is minder verkeer. Er is hier veel meer criminaliteit bendegerelateerde ('gangs') De grootste bende is MS13, wat staat voor Mara Salvatrucha 13, deze bende is opgericht in de V.S. De regering heeft talloze programma's ontwikkeld om de benden een halt toe te roepen en om de jeugd uit de bendecultuur te houden, tot nu toe zonder veel succes. Gelukkig hebben wij hier alleen maar vriendelijke mensen ontmoet.
Bij aankomst Red Fox Las Mercedes kom je in een belastingvrije zone terecht, waar de farm zich heeft gevestigd.
Dit bedrijf is 20 ha groot, dus hier hebben wij meerdere dagen nodig gehad om het grootste gedeelte te zien.
Een geweldig goed georganiseerd en erg mooi bedrijf, het beste wat wij tot nu toe gezien hebben in het buitenland.
Hier produceren ze grotere aantalen voor de Amerikaanse markt, hoofdmoot zijn geraniums, poinsettia, begonia en ander perkgoed. Ik ben nog een dag ziek geweest, doordat ik teveel vocht verloren was, zowat uitgedroogd.
Zowel Guatemala als El Salvador ligt de lucht vochtigheid beduidend hoger dan bij ons, zweet weer door niets te doen!!!
Vanaf vrijdagmiddag zijn wij ons als toerist gaan gedragen, in de middag zijn wij het stadje Santa Anna gaan bezichtigen.. Huizen zijn niet hoger dan twee verdiepingen gebouwd en vaak gekleurd in pasteltinten. Park Libertad vormt het centrum van Santa Ana. Aan dit plein staat ook de grote Kathedraal de Santa Ana. De bouw van deze kerk begon in 1909 en duurde vijftig jaar. De stijl van de kathedraal is neogotisch. Daar is bewust voor gekozen, met als doel om de kerk te onderscheiden van de andere kerken in El Salvador. Die zijn allemaal in de Spaanse koloniale stijl gebouwd. De voorkant van de witte kerk is met kleine details versierd, de rest van de kerk is niet geverfd. Binnen is de architectuur sober met grijs roze geblokte bogen. Aan het park staat ook het Theater National gebouw. Dit lichtgroene theater is gebouwd met belastinggeld op de koffie-export. Binnen het renaissance gebouw vind je marmeren trappen en glas-in-loodramen, een kleine tentoonstelling en kan je door alle vertrekken wandelen en genieten van alle mooie muur, plafond schilderingen. Het theater is nog steeds in gebruik voor concerten.
Het gemeentehuis gelegen aan de andere zijde van het park, keer je echt terug in de koloniale tijd. Een oude boven boulevard met kantoortjes aan de straatzijde, een oase van groen in het midden geeft dit gebouw het gevoel dat je heel wat jaren terug gaat in de tijd. Een replica van manneke “Pis” in de fontein in het midden spant de kroon.
Op zaterdag zijn we met een gids naar een koffiefarm geweest, eigenlijk een museum wat nog steeds gewoon commercieel functioneert elk seizoen.
Deze keer hebben wij alles mogen zien hoe dat de koffie verwerkt wordt, verbazing wekkend in de 21ste eeuw.
Deze koffie Buena Vista wordt alleen maar geteeld op vulkanische grond, het droge klimaat, onder bomen en zongedroogd op het plein, dat maakt de smaak van Arabic zo uniek. Nadat de rijpe koffiebessen met de hand zijn geplukt door goedgetrainde plukkers worden de bessen op klei patios bij de fabriek te drogen gelegd in de zon. Deze fabriek is alleen voor de productie van zongedroogde koffie. Tijdens het eerste paar dagen wordt de koffie elk uur omgewoeld. Tijdens dit bezoek zat het weer even tegen, want het hemelwater viel hier met bakken naar beneden.
Het volgende bezoek waren de ruïnes van Tazumal. Dit zijn de bekendste Mayaruïnes van El Salvador. In Mayataal betekent Tazumal ‘piramide waar slachtoffers worden verbrand’. Het complex bevat de grootste piramide van het Midden-Amerikaanse land. De ruïnes liggen vlakbij het dorpje Chalchuapa. Delen van de ruïnes liggen onder het bestaande dorpje en moeten nog worden uitgegraven.
Onze tocht werd vervolgd naar het Cerro Verde National Park, waar wij bij het meer, een heel mooi uitzicht van de lunch mochten genieten. Onze tocht werd vervolgd naar het laatste gedeelte van onze dag trip de Pompeii van El Salvador. Op 36 kilometer buiten San Salvador liggen de ruïnes van Joya de Cerén. Toen de nabijgelegen Caldera vulkaan 1400 jaar geleden uitbarstte, werd het Mayadorpje Joya de Cerén volledig bedekt onder het vulkanische as. De inwoners wisten op tijd te vluchten, maar moesten al hun bezittingen achterlaten. Door de intense hitte, de lava was tussen de 100 en 500° Celsius, zijn de huizen, potten en planten versteen en bewaard gebleven. Zelfs complete akkers met gewassen als katoen en maïs zijn behouden. Het bijzondere aan Joya de Cerén is dat we door die vulkaanuitbarsting nu precies kunnen reconstrueren hoe de Maya’s hun alledaagse leven invulden. Het complex is vrij klein. Pas in eind jaren ‘70 is het dorpje ontdekt door een Amerikaanse antropoloog. Tot nu toe is er slechts één tempel en een sauna gevonden. Ook zijn er vier woonhuizen ontdekt, waarvan er twee te bezoeken zijn. Je kreeg hier een apart gevoel bij het doorlopen van deze ruines.
Na een prachtige dag was het tijd voor een hapje en de laatste nacht in El Salvador, op zondag vlogen wij terug via Panama naar Nederland. Weer hadden wij een ontmoeting met een oud medewerker vanuit Costa Rica die onderweg was naar een beurs in Colombia. Wat is de wereld dan toch klein als dit plaats kan vinden.

Wil je deze landen bezoeken dan is het een must is om de Spaanse taal te beheersen, met Engels kom je niet zo ver.
Wat ons opviel en onze ervaring is dat in beide landen, de bevolking is vriendelijk en hulpvaardig, wat erbij toe draagt dat wij een leuke en prettige herinnering overhouden aan deze korte trip.
Na een paar dagen afkicken (jetlag) in Nederland en nog een dag bezoek bij Dummen in Duitsland, konden wij weer terug naar huis - Tanzania.