Autotrip Januari 2019 totaal 4500 Km - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Autotrip Januari 2019 totaal 4500 Km - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Autotrip Januari 2019 totaal 4500 Km

Door: De Reporter

Blijf op de hoogte en volg Maria

20 Januari 2019 | Zuid-Afrika, Somerset West

Op zondagmorgen 6 januari vertrokken uit Somerset West (West Kaap Provincie) richting Beaufort West onze eerste overnachting. Dit avontuur zal een mix zijn van oude en nieuwe wegen die wij gaan passeren. En net als voorheen zijn er delen die we al eerder hebben gereden met onze gasten die op bezoek komen, maar waar geen verslag van is gemaakt.
Deze tocht begon via de Sir Lowry’s Pass, die wij vanuit ons huis kunnen zien naar ons eerste overnachting plaats Beaufort West. Sir Lowry’s Pass is een bergpas op de nationale weg N2 die het Hottentots- Holland-gebergte doorkruist tussen Somerset West en de Elgin vallei richting Grabouw. Toch even de Theewaterskloof dam gecheckt of er nog voldoende water in stond. Theewaterskloof dam is een dam met het aardevultype op de Sonderend-rivier in de buurt van Villiersdorp . Dit is de grootste dam in de Westkaap watervoorzieningssysteem met een capaciteit van 480 miljoen kubieke meter, ongeveer 41% van de wateropslag capaciteit beschikbaar is voor Kaapstad, met een bevolking van meer dan 4 miljoen mensen. En zoals jullie weten is er een waterprobleem dat nog steeds niet opgelost is of gaat worden op korte termijn. De waterstand was wel wat gestegen sinds wij er vorig jaar waren gaan kijken. Via het plaatsje Villiersdorp, route 62 naar Worcester gereden door de Kogmanskloof. De Kogmanskloof is de pas waardoor men tussen de steden Montagu en Ashton in de provincie Westkaap rijdt. Het is dezelfde pas van de beroemde tunnel (1899)met dezelfde naam. Eigenlijk is het meer een gat door de berg, net zoals je over de rivier buiten Montagu loopt. Het is een herkenningspunt dat de lokale bevolking vertelt dat ze 'thuis' zijn en bezoekers dat ze in het stadje zijn aangekomen. Deze zelfde tunnel, gehuld in de rots, wordt beschouwd als het raam naar de Kleine Karoo en is waar Montagu zich bij de R62 voegt. Daarna doorgereden naar Barrydale, een prachtig plaatsje met leuke historische gebouwen, waar wij even een pitstop hebben gedaan in een plaatselijk erg leuk zaakje “Diesel & Crème bekend om zijn smooties. Hier passeerden wij ook de Tradouwpass. De Tradouw Pass is een rit van 16 kilometer door een hoogtebereik van 219 meter door een van de mooiste en ruigste berglandschappen in de Langeberg. Op weg naar Barrydale kom je nog een leuk zaakje tegen Ronnie’s Seks shop. Het verhaal is zo begonnen. Op een dag besloot Ronnie zijn winkel met de naam ‘Ronnie’s shop’ te voorzien van een likje verf. Tot zover een zeer normaal verhaal. Maar toen Ronnie er even niet was, verfden zijn vrienden ludiek het woord ‘sex’ tussen Ronnie’s en shop. Het gevolg: van een zomaar langs de weg stop werd Ronnie’s shop de bekendste pitstop van Zuid-Afrika. Waar het om een nog niet geheel verklaarbare reden volhangt met beha’s en visitekaartjes. Een geweldig mooie rit. De Meiringspoort doorrijden blijft toch elke keer weer een bijzonder mooie rit.

De Meiringspoort is een bergpas in de Zuid-Afrikaanse provincie Westkaap die Oudtshoorn in de Kleine Karoo met Beaufort-West in de Grote Karoo verbindt. Dit deel van de nationale N12-autoweg tussen De Rust en Klaarstoom is 16 km lang en loopt op 680 m boven de zeespiegel door een natuurlijke kloof in de Swartberge. Deze pas staat bekend om de bijzondere plooien in de tafelbergzandsteen aan weerskanten van de weg. Onze eerst dag eindigde in Beaufort -West, waar wij een leuke B&B hadden geregeld. Zondag geen restaurant open, dus de eerste keer bij een Spur eten was ook weer een avontuur op zich. Beaufort-West is een stad in de provincie Western Cape in Zuid-Afrika . Het is de grootste stad in de dorre Grote Karoo- regio en staat bekend als de "Hoofdstad van de Karoo" en is het centrum van een landbouwdistrict dat voornamelijk is gebaseerd op schapenhouderij.
Na een goed nachtrust zijn wij via een grindpad de Karoo ingereden, in Loxton een heel klein plaatsje hebben wij een heerlijk ontbijt genuttigd in “De Rooie Granaat” plaatselijke koffiewinkel. Loxton is een dorpje gelegen in de gemeente Ubuntu in de Karoo in de Zuid-Afrikaanse provincie Noord-Kaap. Het ligt 63 km ten zuiden van Carnarvon aan de voet van de Uitspanberg. Loxton is een belangrijk wolproductiecentrum en een van de grootste knoflook productiegebieden van Zuid-Afrika. Prieska is een dorp op de zuidelijke oever van de Oranjerivier aan de voet van de Doornbergen. Het plaatsje is het streekcentrum van een landbouwstreek en daarnaast is de streek een vindplaats van halfedelstenen. Douglas is een stadje gelegen aan de samenvloeiing van de Oranjerivier en de Vaal rivier in de provincie Noord-Kaap in Zuid-Afrika. De plaats is gelegen op vruchtbare grond. Deze rit was verrassend, zeker het eerste stuk was erg mooi, middenstuk was erg droog, het laatste stuk werd steeds groener. Er was een gigantisch veld met zonnen panelen, wat je zeker niet verwacht daar. De temperatuur liep die die dag op naar 39gr. Onze eindbestemming was een game lodge bij Kimberley (Noordkaap provincie), de hoofdstad van die provincie, de Diamond Capital of the world. Deze lodge heeft zich ook gespecialiseerd in breeding van verschillende wildsoorten. Die liepen er dan ook voldoende rond, weer een leuke bijkomstigheid moet ik zeggen. Breeding van black impala’s, gnoes, buffels, zebra’s en jakhalzen. Everzwijnen liepen er ook rond. Wel de eerst keer dat wij hier en onderweg voor het eerst swartkwasmuishonden hebben gezien, zowel wit als zwart. Aparte en razendsnelle beestjes, lijken op stoktaartjes. Een avond met een drinkplaats voor de deur waar alle dieren even kwamen drinken voor de nacht eindigde deze dag. De volgende dag na een uitgebreid ontbijt zijn wij naar onze eindbestemming Brits (Noordwest Provincie)gereden, waar wij een aantal dagen bij vrienden zouden verblijven. Onderweg reden wij nog door een groot gebied voor Warrenton, dat verbrand was. Heel veel natuur was daar weer verloren gegaan. Warrenton is een landbouwdorp gelegen in het oosten van provincie Noordkaap. Het ligt 70 km ten noorden van de provinciale hoofdstad Kimberley aan de oever van de Vaal rivier.
De drie dagen in Brits (Noord-West Provincie) dat wij bij onze vrienden waren zijn nuttig besteed met leuke zaken en vrienden bezoeken in die omgeving waar wij al ruim 20 jaar komen. Inmiddels hebben ze al wat klein wild rondlopen . Er waren net wat kleine bokken en gnoe geboren, de struisvogels hadden nog geen jongen. Brits maakt deel uit van de gemeente Madibeng. De Krokodilrivier stroomt langs het westen van de stad. De ontwikkeling van het dorp werd versneld nadat de Hartbeespoortdam gebouwd werd in de Krokodilrivier, ten zuiden van de stad. Gewassen zoals tabak, koren (tarwe, maïsen graan), citrusvruchten, luzernespruiten, groenten en zelfs tafeldruiven worden verbouwd onder besproeiing. Er worden hier ook tuinbouw producten geteeld, er zitten veel Nederlanders in dit gebied Ten noorden van de stad stroomt de rivier de Rooikoppiesdam in. Graniet, chroom en magnetiet worden in de buurt uit de grond gehaald. Gelukkig vielen er een paar flinke regenbuien en was alles heerlijk groen en fris. De temperatuur was hier ook nog rond de 35 gr, wat wel anders aanvoelt als in Nederland.
Op zaterdag zijn wij weer doorgetrokken via een grote boog omhoog naar en dan afdalend naar Ermelo (Mpumalanga Provincie). Langs Thabazimbi (Limpopo Provincie) een mijndorp van ijzerindustrie. Met de komst van de mijn industrie hebben zich hier in de omgeving talloze boeren gevestigd waarvan een groot deel sinds 1995 onder de vlag van ecolandgoedplanning overgegaan zijn op het houden van wild i.p.v. landbouw veeteelt. Vandaar dat je hier heel veel game resorts ziet, die veel bezoekers trekken. Door de aanwezigheid van water is in de omgeving van Modimolle of Nylstroom weer veel veeteelt, zonnebloemen fruit en tafeldruiven te zien. Dit was een stuk wat helemaal nieuw was, verrassend waren de vele game resorts, landbouw kwekerijen en de plaatsjes met Nederlandse namen die je daar tegenkomt. Ermelo (Mpumalanga Provincie)was onze eindbestemming deze dag. Deze plaats is bekend vanwege zijn steenkoolmijnen en krachtcentrales. Het is bovendien het onderwijs-, industrie- en commerciële centrum van een streek die de grootste hoeveelheid wol in Zuid-Afrika oplevert.
De volgende dag waren wij weer vroeg uit de veren om naar ons volgende slaapplaats te rijden. Weer waren de Nederlandse plaats namen een grappige bijkomstigheid. Amersfoort, dit dorp ligt op 42 kilometer van Volksrust. Amersfoort is een klein schaapboerderijstadje in de Zuid-Afrikaanse provincie Mpumalanga. Het nieuwe dorp werd genoemd naar de thuis stad (Amersfoort in Nederland) van de Nederlandse boeren. In Ladysmith district (Kwazulu-Natal Provincie)vind je voornamelijk voedsel, textiel en rubber industrie. Hier vind je dan ook een grote bandenfabriek van Dunlop. Deze keer zijn wij vlak langs de grens met Lesotho afgezakt naar de Oostkant van Lesotho. Onze eindbestemming was via binnenwegen door Golden Gate Highland National Park naar Ficksburg. (Free State Provincie) Het Golden Gate Highland National Park een wildpark, gelegen in het Oost Free State bergland. Het park is vernoemd naar de gouden kleur die de zandstenen rotsen aannemen als de zon erop schijnt. De meest bekende rots is de Brandwagrots. Een indrukwekkende rit, het laatste stuk was geweldig mooi.
In de Free State provincie kunnen wij wel concluderen dat de wegen meer putholes zijn dan asfalt, en in Ficksburg zelf was het ergste wat wij ooit gezien hebben. De B&B was prima, maar de wegen waren er zowat niet, meer holes dan asfalt.!!! Zondag geen restaurant open, hier voor de eerste keer naar KFC geweest. Weer een ervaring rijker van een fastfoodketen.
Weer vroeg op en na een heerlijk ontbijt op pad naar ons volgende bestemming Graaff-Reinet.(Oostkaap Provincie) De rit daar naar toe was weer adembenemend met veel verschillende landschappen die voorbij kwamen. In dit gebied kom je fruit, struisvogels, zuivelproducten en de mohair industrie tegen. Na een geweldige rit eindigde de dag in Graaf-Reinet in een mooie B&B. In dit plaatsje waren wij al eerder geweest, alleen hebben wij nu een heerlijk restaurant gevonden.
Na een heerlijke nachtrust en ontbijt was onze laatste rit naar huis toe. Tussen Aberdeen en Willowmore kwamen we langs de Beervleidam, een prachtig gezicht, alleen stond hij wel droog. Deze weg loopt door Witteberge en Baviaanskloofgebergte naar Uniondale. Wij zijn eerder afgeslagen net voorbij het plaatsje Ghwarriepoort doorgereden naar het plaatsje De rust, Oudtshoorn en van daaruit door de huisrivierpas naar Ladismith.

Onze grote cirkel ronde eindigde bij het plaatsje ‘De Rust” zoals jullie op de kaart zien. Hier zijn vele boeren bedrijven te vinden langs de rivierbedding die helaas droog stond. Vandaar uit door de Garcia’s pas naar Riversdale. Helaas was er in Garcia’s pas veel natuurschoon verwoest door brand en die was van kort geleden.

De rit werd vervolgd naar Somerset West en onze autotrip was ten einde.

Korte samenvatting van meerder dieren in het wild die wij ergens langs de weg zagen.
West Kaap: schapen met bruine en zwarte kop, struisvogels, bavianen, springbokken, merino schapen, gnoes, bokken
Noord Kaap: black impala, bokken, buffel, zebra, leguaan, alpaca, witkwasmuishonden, schildpad, kraanvogels.
Noord-West Kaap: swartkwasmuishonden, bokken, impala,
Limpopo: zebra, bokken
Free State: vervet apen, bavianen, zebra, angora schapen, koedoe, witkwasmuishonden
Oost Kaap: angora schapen, bavianen, kraanvogels, struisvogels
Overal van alle soorten, maten en kleuren vogels gezien.
Weer een geweldige autotrip geweest met weer veel onbekende en bekende gedeeltes van dit inmens grote land. Elke keer zal er weer iets nieuws ontdekken zijn als je het wel en/of niet verwacht op die plekken. Weer veel dieren gezien langs de kant van de weg. Meerder plaatselijke lokale pad/farmstallen langs de weg bezocht voor ontbijt/lunch of een drankje wat weer een leuke ervaring oplevert. De pad/farmstallen promoten de artikelen aan van plaatselijke huis/tuin bezigheden uit die streek wat ze allemaal maken en willen verkopen. Het varieert van etenswaren t/m allerlei kleding, huishoud en handenarbeid artikelen. Geweldig om even rond te neuzen wat er allemaal staat en ligt. De gastvrijheid en interesse zijn altijd weer hartverwarmend moet ik bekennen.

De reporter

• 20 Januari 2019 - 17:34

Tim Walta :

Lekker genoten volgens mij !!
    Veel gezien en met extra aandacht voor de vogels volgens of heb ik hét mis !
    Ik lees alle verslagen !!
    Maar waar zijn jullie in november.2018 geweest