Van ZA naar Lapland – Kittilä- Levi - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Van ZA naar Lapland – Kittilä- Levi - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Van ZA naar Lapland – Kittilä- Levi

Door: De reporter

Blijf op de hoogte en volg Maria

15 Februari 2020 | Zuid-Afrika, Somerset West

Donderdagnacht 14 febr. 2020 zijn wij met KLM naar Nederland gevlogen. Het bijzondere van deze vlucht was wel dat de captain voor het laatst in de cockpit zat. Het team was speciaal door hem zelf samen gesteld, waardoor de sfeer aan boord toch speciaal was. Daarbij werd voor de landing op Schiphol nog een extra ronde boven Schiphol gevlogen, en werden wij begeleid door de gele brandweerauto’s met zwaailicht naar de gate.
Ook weer een aparte ervaring om een keer mee te maken.
Na aankomst zijn wij even winterspullen op gaan pikken in Oosterhout en doorgereden naar onze vrienden.

Zaterdag 15 febr. Vertrok ons vliegtuig vanaf Schiphol om 5.40 naar Kittilä – Lapland, met in totaal een groep van 15 pers. De reden van deze reis was om samen de hele week een 50 jarige verjaardag vieren van een lieve vriendin van ons.
Alles verliep lekker vlotjes en wij landen keurig op tijd in Kittilä. Voor ons was de overgang een verschil van rond de 50 gr. In ZA was het rond de 30 gr, hier -21 gr bij aankomst.
De reis naar het hotel was al heel indrukwekkend, veel sneeuw, mooie sneeuwboom gebieden. Na een rit van 15 min waren wij op onze bestemming Levi -Hotel Panorama, waar wij een week zouden verblijven. Een geweldige locatie boven op een berg waar je een mooi uitzicht had vanuit je kamer over het dorp en wij als bevoorrechte personen ook aan de zijde van de piste zaten, waar altijd wel iets te beleven viel. Een directe verbinding heen en terug met het dorp was een gondel. De Levi Express Gondola was dagelijks open van 9.30-21.00uur. Tussen 21.00 en 24.00 ging er een shuttle bus tussen het dorp en het hotel en visa versa; gratis voor hotelgasten. Voor de gondel hadden wij een pasje gekregen. Een simpele, makkelijke en snelle verbinding om je dagelijks te verplaatsen. Een trap was er ook met 766 treden die je dus lopend moest doen en waar enkelen van ons ook regelmatig gebruik van maakten. Prachtige wandeltocht door de sneeuw met mooie uitzichten.
Elke avond zijn we met de gondel van of naar het dorp gegaan om in een van de vele restaurants te eten. Heel gezellig en variërend eten, daarbij altijd even een wandeling van en naar de gondel was ook wel lekker.
Onze eregast was zo slim geweest om een klein week boekje te maken zodat iedereen wist waar, wanneer en welke tijd je aanwezig moest zijn elke dag. Ook werd er vermeld of je speciale kleding aanwezig was of niet. Erg belangrijk in dit land.
Nadat we gesetteld waren zijn we heerlijk uit eten geweest en kon iedereen elkaar een beetje leren kennen. Na een goede nachtrust kon het feest van activiteiten beginnen.

Zondag 16 feb. Groepsexcursie Huskey Experience
Er waren twee groepen gevormd. De eerste groep waar wij in zaten moest om 9.00 uur bij Levi Tours zijn om van daar naar de Farm te rijden. Elke dag liepen wij van en naar de gondel naar de safari plaatsen waar de activiteiten starten.
Daar de gondel nog niet werkte moesten wij deze keer met de trap naar beneden. Een aantal zijn wel met taxibusjes gegaan. Na uitleg en(veiligheid)- instructies wat de honden kunnen en doen kon de 4-6 km tocht beginnen. Een slee(4 honden) voorop met begeleider daarna de andere sledes, met een persoon op de bok en een in de slee. En als laatste weer een begeleider met slee.
Een geweldig tochtje geweest van ongeveer een uur, waar je toch nog voor verassingen kwamen te staan. Wij zijn net als nog een stel wel degelijk uit de bocht gevlogen.

(rechtsboven in zie je ons gaan)
Er was nog een flink gevecht tussen de honden bij de slee achter ons. Elke slee heeft een koppel honden waar een leider de leiding heeft en de rest moet luisteren.
De omgeving van het besneeuwde landschap, besneeuwde vlaktes was overweldigend mooi. Het was een geweldige ervaring om op deze manier tocht een keer mee te maken.
In de middag hebben wij met zijn allen nog een hele mooie wandeling gemaakt van ± 6 km. in de omgeving van het dorp. Over het bevroren meer en via de andere kant weer terug.
Na weer een geweldig diner in een plaatselijk restaurant was deze fantastische dag voorbij en weer tijd om je bed op te zoeken.

Maandag 17 febr. Groepsexcursie Sneeuwscootertocht
Na eerst een duidelijke groeps-, rij-en veiligheid informatie en aankleden in speciale kleding met toebehoren kon dit evenement beginnen. Per scooter twee personen, een rijder en passagier, twee begeleiders. Er ontstond al snel een splitsing met sneller minder snelle rijders. De snelle groep waar wij in zaten ging er aardig snel vandoor, en hebben met de begeleider ook nog een extra ronde mogen rijden, Het mooie was nog een extra stuk in een aantal meters diepe sneeuw waar nog niemand gereden had. Dan ga je echt bijna ten onder in de sneeuw als je niet uitkijkt.
Tijdens de rit van ± 27 km hebben we in het bijzonder ook weer kunnen genieten van de overweldigende natuur van Lapland. Het rijden door een mooi natuurgebied over bevroren meren en met mooie besneeuwde bossen.
Waarna de eerste traproute(766 treden) naar boven ook werd uitgeprobeerd door een kleine groep. Na weer een uitstekend diner in een plaatselijk restaurant was deze geweldige dag voorbij en weer tijd om je bed op te zoeken.
In de nacht het bed uit om het Noorderlicht te zien, werd het niet want het was te bewolkt. Dus heerlijk geslapen.
Er waren een paar, dat stiekem plaatjes van internet hadden gehaald op de watts app groep gedeeld en net deden of zij het Noorderlicht echt gezien hadden.

Dinsdag 18 febr. Groepsexcursie Rendierfarm Samuntupa
Hier zijn wij met een busje naar toe gereden. Waar wij door een vriendelijke dame werden begeleid die ons alles vertelden wat en hoe het werkten. Het was een kleine farm, waar wij een kleine tocht van 1 km maakte per groep.

Na de tocht kregen wij in een typische hut nog meer uitleg een warme drank (verwarmde bessendrank) met donut.

Toevallig werd deze dame in de middag geïnterviewd door een Zuid Afrikaans TV station. Zij zelf had ook een kudden rendieren, elke eigenaar heeft dieren met een speciaal inkeping in de oren van elk dier, zodat iedereen weet van wie het rendier is. Ze lopen gewoon los door een bepaald gebied, zonder omheining en soms dwalen ze wel heel ver van huis af.
Ook dit was weer een aparte ervaring om mee te maken.
In de middag zijn wij met een aantal mensen een wandeltocht gaan maken over het meer, maar deze keer zijn wij de andere kant opgegaan waar wij via een klein dorpje weer in Levi aankwamen. Een leuke wandeling om zeker te zien hoe men hier een beetje in de kleinere plaatsen leeft. Alle brievenbussen op een rij op een bepaalde hoek in het dorp, de paarden en schapen ergens bij een stal zowat tot aan de buik in de sneeuw, wat gezichtsbedrog was van de kant dat wij het gezien hebben. De machines die bij het dorp staan om de wegen en op en africhten begaanbaar te houden, dus alleen het meeste sneeuw weghalen. Voor de rest rijdt elke auto op spijkerbanden (je noemt ze zo, maar ziet er in werkelijkheid anders uit)waardoor ze eigenlijk gewoon over de weg rijden zonder problemen, echt onvoorstelbaar.

Woensdag 19 febr. Sneeuwscooter tocht van 100 km / Huskeysafari van 10 km.
Voor de Sneeuwscooter tocht hadden zich 7 pers. voor opgegeven de meer gevorderde zal ik maar zeggen. Een tocht van 100-120 km door bossen, open land, diverse dorpjes bezoeken, koffie drinken in lunchen onderweg in kleine gelegenheden.
Zij hebben een geweldige toch gemaakt, met veel goede herinneringen. Een van de deelnemers lette even niet goed op en schoot van het pad af en raakte (met scooter en al)zo tot aan haar middel de sneeuw in.

Wat weer veel gelach en hilariteit met zich mee bracht. Gelukkig kon zij en de scooter er uitgehaald worden.

Een andere deelnemer is nog even op zijn zij gegleden met scooter en al. Gelukkig hebben de begeleiders daar niets van gezien.
Met een aantal dames zijn we in de ochtend nog gezellig wat in het dorp gaan kijken en inderdaad een aantal hebben wat dingetjes gekocht als aandenken.
Een gedeelte van de groep 6 pers had zich opgegeven voor de Huskysafari van 10 km die in de middag was.
Dit was ook een geweldig mooie tocht door een natuurgebied. De slee en de 6 honden waren beter getraind als bij het eerste tochtje en alles was wat professioneler.
Voor beide groepen was de tocht eigenlijk een beetje tekort, zo mooi en leuk was het.
En in de nacht het bed uit om het Noorderlicht te zien, deze keer zou het helder genoeg zijn.
En dan kwam er toch onverwacht een extra verjaardag cadeau in de lucht kijken!!!
Midden in de nacht uit bed en naar boven lopen over de piste om een beter beeld te krijgen.
Met het blote oog was het bijna niet zichtbaar, maar op de foto’s die er genomen zijn zag je het duidelijker. Het uitfilteren van alles wat er voor zat op een foto die genomen was met een goede camera bracht zelfs de sterrenhemel voor de dag. Een hele aparte gewaarwording voor diegene die erbij waren, want niet iedereen was het bed uitgekomen.

Donderdag 20 febr. Groepsexcursie bezoek Snowvillage
Ja, maar eerst moest de jarige in het zonnetje gezet worden natuurlijk. Iedereen vroeg uit bed, alles versierd boven de ontbijttafel. Toen met zijn alle naar haar kamer en daar natuurlijk gezongen. Tijdens het ontbijt werden de kleine 50+ cadeautje uitgepakt.
Daarna zijn we met heel de groep naar Safari club gegaan voor de excursie naar Snowvillage.

Sommige mensen hebben nog speciale kleding aangetrokken. Onder leiding van een gids hebben wij een mooie rondleiding gehad. Snowvillage bestaat eigenlijk uit een sneeuwhotel, wat elke winter opnieuw gebouwd wordt. Je kunt hier dan ook overnachten in een letterlijk ijskoude kamer.
Na een warm drankje aan de ijs bar konden wij zelf de rest nader bekijken. Was indrukwekkend hoe ze alles opbouwen door een film werd dit iets meer duidelijke gemaakt. Toch raar om er te slapen denk ik en koud.!!!
Weer een leuke ervaring rijker.
Ter informatie: Ieder jaar wordt ca. 20 miljoen kilo sneeuw en 350.0000 kilo ijs gebruikt om het hotel te bouwen!!
Later op de middag zijn we deze keer met een taxi naar een restaurant geweest, waar wij in de kelder een eigen ruimte hadden en konden wij de nieuwe Sara van deze wereld de hele avond in het zonnetje zetten.
Alle versieringen, de cadeaus, filmpjes (van de thuisblijvers) alles was er aanwezig. Het was een gezellige en leuke avond die door de geweldige ceremoniemeester aan elkaar werd gepraat.
Toppie was het allemaal.

Vrijdag 21 febr. Keuze dag Sneeuwschoenwandelen en of ijskarten
Voor een aantal deelnemers was er een wandeltocht met ` tennisrackets’ onder de schoenen door Nationaal Park Pallas – Yllästunturi.

Met een pauze in een hut waar een warm drankje en snack werden geserveerd.
Nationaal Park Pallas-Yllästunturi ligt in de gemeenten Enontekiö, Muonio, Kittilä en Kolari van Fins-Lapland. Werd opgericht op 1 februari 2005 en is met een oppervlakte van 1.020 km² het op twee na grootste nationaal park van Finland.

Een geweldige tocht met hier en daar komische valpartijen en genietend van de witte natuurlijke omgeving. Daar kon je echt geen genoeg van krijgen, was net een sprookje hoe de sneeuw een echt mooi landschap en apart beeld kan geven.
In de middag was er weer een groepje die ging ijskarten, wat ook weer veel hilariteit met zich meebracht door te weinig, goed of teveel gas te geven.

Menig man/ vrouw wilde wel even laten zien wat ze konden. Helaas was dat ook weer zo voorbij.
De laatste avond hebben wij afgesloten in restaurant Kammi Feast of Rendeer
Een diner wat geserveerd werd in een typisch Lapse tent op Lapse wijze. Je zit er ook met meerdere groepen(jes)
Erg leuk, lekker en gezellig. Een aparte en mooie afsluiter.

Zaterdag 22 febr. Laatste dag
Vroeg uit de veren en na het ontbijt en uitchecken door naar het vliegveld.
De vlucht was op tijd en via een tussen stop Rovaniemi naar Schiphol.
In Rovaniemi moesten we ruim 45 min. wachten voor we weer door konden vliegen want de weersomstandigheden op Schiphol waren niet goed. Teveel wind en dan krijg je geen toestemming om op te stijgen. Gelukkig viel het mee en landen wij iets later dan gepland.
Na een geweldig, gezellige en fantastisch mooie week namen wij van iedereen afscheid om naar huis te gaan.
Dit was een geweldige week om nooit te vergeten, het weer, de sneeuw, de omgeving alle deelnemers die dit mogelijk gemaakt hebben. Toppie was het.

Ter informatie
Finland officieel de Republiek Finland, is een land in Noord-Europa met 5.518.371 (2017) inwoners. Finland grenst in het oosten aan Rusland, in het noorden aan Noorwegen en in het noordwesten aan Zweden. Ten zuiden wordt het van Estland gescheiden door de Finse Golf. Ten westen ligt de Botnische Golf en ten zuidwesten de Oostzee aan de overkant waarvan weer buurland Zweden ligt.
De hoofdstad is Helsinki. Finland wordt wel 'het land van de duizend meren' genoemd; in werkelijkheid zijn er ongeveer 188.000 meren.[4] Het grootste meer is het Saimaameer. In het zuidoosten is het land bespikkeld met ontelbare meren en meertjes.
Kittilä is een gemeente in het Finse landschap Lapland. De gemeente heeft een totale oppervlakte van 8.262,97 km² en telde 6449 inwoners op 31 januari 2019.

De reporter

• 03 Maart 2020 - 20:05

Joop Lankhaar:

Een geweldig reisverslag waar we niets aan toe te voegen hebben.
    We waren erbij.

• 03 Maart 2020 - 21:08

Ineke:

Maria wat een helder verslag. Ik beleef alles opnieuw. En het was genieten. Gr

• 03 Maart 2020 - 22:13

Klaaske :

Heel fijn Maria om het te herbeleven, prachtig weergegeven!! Bedankt!

• 04 Maart 2020 - 10:51

Peter Hauspie:

Mooi reisverslag Maria, plezant om te zien wat jullie allemaal meemaakten!

• 04 Maart 2020 - 13:57

Aaltje :

Superleuk verslag heb je gemaakt Maria! inderdaad geweldig om alles weer opnieuw te zien en te beleven!