Stone Forrest - Jiuaxiang Resort - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Stone Forrest - Jiuaxiang Resort - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Stone Forrest - Jiuaxiang Resort

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

22 Augustus 2005 | China, Fuming

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

Weer een uitstekend weekend achter de rug. Op zaterdag wilden wij tijdig naar Kunming voor de koop van een stofzuiger en fiets.
Helaas werd dit pas 16.00 uur, daar enkele heren van Nederlandse afkomst niet tijdig aanwezig waren. Na een heerlijke maaltijd en aankoop van de stofzuiger (fiets wordt nu dinsdag) zijn we met een vriend van Mr Liang, Mr Chen het nachtleven van Kunming gaan verkennen.
En inderdaad heel de stad heeft wel wat weg van New York, met zijn gekleurde verlichting van alle gebouwen en reclame borden. Alleen de wegen zijn veel breder dan in New York.
Met Mr. Chen in bezit van auto, zijn we later ook mee naar de Farm gereden.
Samen met Mr Liang, Mr Chen en ons beiden wilde wij de volgende dag enkele bijzonderheden gaan bezichtigen in de omgeving van Kunming.
Daar de auto accu niet oplaadde, werd het elke keer duwen om hem aan de gang te krijgen, wat elke keer nogal wat hilariteit verschafte om hem aan de gang te krijgen.
Zondag zijn we naar het nationaal park Stone Forrest geweest. Het Stone Forrest park is gesitueerd in Lunan Yu Autonomous County, 126 km ten zuidoosten van Kunming. Een typisch karst formatie, het Stone Forrest bedekt een oppervlakte van meer dan 300 km 2. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat wat nu de Stone Forrest is, was 270 miljoen jaar geleden een grote oppervlakte water met uitgestrekte kalksteen bezinksels, gevormd over de jaren heen op de zeebodem. Als resultaat door al deze oprijzende bewegingen op de zeebodem ontstond er trapsgewijs, (geleidelijk aan) een nieuw stuk land.
Door blootstelling van regen, wind en erosie van de elementen, zijn deze kalksteen ketens gevormd door de tijd. Ongeveer 200 miljoen jaar terug zijn talrijke stenen pieken, pilaren en stalagmieten ontstaan van de grond en omhoog gerezen in de lucht, zover als je nu kan zien lijkt dit nu op een stenen woud, vandaar de naam Stone Forrest.
Het is een geweldig geheel waar wij enkele uren rond hebben gelopen, en genoten hebben van dit natuurlijke geheel. Aan het einde van ons bezoek begon het te regenen, de weergoden hadden wij dus wel mee.
Vandaar uit zijn we op de terug weg naar Jiuxiang Nationaal Major Scenic Resort geweest.
Dit is een mooi groot vakantieoord in de natuurlijk omgeving bij Yi en Hu nationaliteit, het ligt in Jiuxiang gemeente, 70 km van Kunming en 47 km van de provincie stad Yiliang.
Na onderzoeken en exploraties van zowel binnen en buitenlandse deskundigen, is deze grot voor een deel opgenesteld voor het publiek. De ouderdom wordt geschat op zo’n 600 miljoen jaar.
In de grotten zijn veel hydro geologische vertoningen en schilderachtige spots, overbruggingen uit verschillende opgebouwde rotslagen met de fossielen van diverse microbes.
Dit prehistorisch spektakel zoals het genoemd wordt door experts, bestaat uit groepen rotsborders met water, een ondergrondse plaza en hal, ondergrondse rivier en kloof, vistrek, en maalstromen van rots en rotsdeeltjes. Sommige van hen zijn zeldzaam (ongewoon) in de wereld.
Een aantal van hen passen in geen een geologisch tekstboek.
Een grot expert uit de Sovjet Union noemt het een niet te evenaren attractie in de wereld en de mysterieuze nalatenschap van de aarde. In dit mysterieuze geheel hebben wij natuurlijk ook enkele uren doorgebracht. Wij hebben al veel grotten gezien, maar nooit een met dit watergeheel ondergronds erin.Via een kabelbaantje zijn wij weer naar de aardse bezigheden wedergekeerd.
Beide evenementen waren zeer zeker de moeite waard om te bezoeken.

De reizende reporter.

• 23 Augustus 2005 - 20:48

Jac Theeuwes:

prachtig, die dagtochten met al die bezienswaardig-heden. Ik vod ook je digitale verhaal van het werk/project zeer interressant. Kan je nog hulp gebruiken voor de herinrchting / en water, besproei installatie laat het dan tijdig horen