Suzhou-Shanghai-Kunming - Reisverslag uit Shanghai, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Suzhou-Shanghai-Kunming - Reisverslag uit Shanghai, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Suzhou-Shanghai-Kunming

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

20 September 2005 | China, Shanghai

China reis dinsdag 20 september

Deze dag zijn we wederom begonnen met een bezoek aan een zeer oud tuinen complex van Zhuozhengyuan, oftwel de "humble administrater" Hier was het verhaal ongeveer hetzelfde als in Shanghai, alleen de tuin veel uitgebreider en dit keer ook met bloeiende potplanten erin. Ook erg veel Bonsai boompjes, waarvan velen misschien wel honderden jaren oud moeten zijn.
Omdat we dit soort tuinen nu al een paar keer hadden gezien, waren we er relatief snel doorheen en was er tijd over voor een bezoek aan een zijde fabriek.
Het gebied rond Suzhou is ook bekend in China voor de zijde productie vanwege het feit dat de moerbijbomen hier bijzonder goed gedijen. Zijderupsen willen alleen blad van deze boom eten, waardoor het produceren van zijde alleen kan in gebieden waar deze boom gedijdt.
De rupsen worden niet in de bomen uitgezet, maar er wordt blad geplukt van de bomen en dit wordt aan de rupsen gevoerd die met duizenden tegelijk bijelkaar zitten. Als de rups eenmaal volgroeid is en gaat verpoppen, spint deze een cocon van een draad die ca. 1.200 meter lang is. De kunst is nu om deze draad weer af te wikkelen en samen met een aantal andere draden samen te draaien tot een zijdedraad.
Het vinden van het begin van de draad en de behandeling die de cocon moet krijgen om de draad af te wikkelen is dus kunst waar alles om draait. Men doet dit door de cocon (met de pop er nog steeds in) in water te koken en dan met een soort borstel door het water heen te roeren. Door het koken lost de lijm op die de cocon bij elkaar houd, en met het roeren pikt men het begin op. Uiteraard is dit niet het preciese begin, een klein deel van de cocon gaat verloren, maar het lukt om de draad zodanig op te pikken dat de cocon afgwikkeld kan worden.
Samen met nog 8 andere draden wordt dit dan in een oprolmachine gehangen, welke hiervan dan 1 lange zijdedraad maakt. Deze draad zit op een grote spoel, plakt niet meer en kan later verwerkt worden in allerlei zijden stoffen. De gekookte pop die dan uiteindelijk overblijft wordt gebruikt voor kippenvoer.
Net zoals op vele andere plaatsen waar we geweest zijn zit ook hier een winkel bij de fabriek en kon iedereen naar hartelust zijde kleding en beddegoed inkopen voor de fractie van de prijs die je er in Europa voor betaald. Een onverwacht maar zeer interessant bezoek aan een toch ook agrarische bedrijfstak.
Na de lunch zat het bezoek aan Shanghai omgeving erop en zijn we richting het vliegveld vertrokken voor de vlucht naar Kunming.
Het inchecken was gedaan door een medewerker van het lokale reisbureau, dus dachten we daar geen omkijken naar te hebben. Helaas had hij niet goed opgelet, en bleek de instapkaart van Bert er niet bij te zitten en een van de andere groepsleden bleek er twee te hebben. De dame bij de identiteitscontrole bleek niet te vermurwen, zodat de juiste instapkaart geregeld diende te worden, wat het nodige gezeur opleverde voordat dit geregeld was.
Uiteindelijk dachten we te kunnen vertrekken toen bij het instappen 4 chinezen dachten mee te kunnen zonder geldige instapkaart. Politie erbij, gate opslot, kortom commotie te over. Dit alles leverde ruim anderhalf uur vertraging op, met als gevolg dat bij aankomst in Kunming het restaurant gesloten was. Maar ook hier werd weer een oplossing voor gevonden en uiteindelijk waren we rond een uur of 11 in het (schitterende) hotel.

De reizende reporter.

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku