Beijing -Fuming - Reisverslag uit Beijing, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Beijing -Fuming - Reisverslag uit Beijing, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Beijing -Fuming

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

26 September 2005 | China, Beijing

China reis maandag 26 september

Vandaag de laatste dag van ons bezoek aan Beijing, een niet al te druk programma, met in de morgen een bezoek aan de "hutongs".
Hutongs zijn kleine oude opelkaar gepakte huisjes in het noorden van de stad. De mensen leven hier zeer dicht op elkaar, soms wel met 10 of meer mensen op een oppervlakte van 10x4 meter.
De chinese regering heeft het afgelopen decennia een groot deel van de Hutongs afgebroken en er lelijke flatgebouwen voor in de plaats gezet. De mensen zijn gedwongen om hier te gaan wonen, wat niet overal een succes is geweest. De laatste jaren is duidelijk geworden dat de hutongs ook een trekpleister zijn voor toeristen, en is de sloop enigszinds getemperd.
Opvallend is dat het bijzonder netjes is op de zeer nauwe straatjes. Nergens zwerfvuil of open riolen, hetgeen iedereen verwacht had.
Met riksja's zijn we rondgereden, eerst voor een bezoek aan de "Drum Tower". Vanuit deze toren werden de mensen in het verleden geinformeerd over de tijd, in de toren staat een replica van een waterklok en met behulp van grote trommels werd doorgegeven aan de mensen hoe laat het was.
Samen met de "Bell Tower" een paar honderd meter verder werd aangegeven voor de mensen wanneer ze naar bed dienden te gaan en wanneer je geacht werd op te staan.
De toren geeft een prachtig uitzicht over de hutong wijk, waarbij we tegelijk begrepen waarom het op straat zo netjes is; alle rotzooi ligt namelijk op de daken.
Na de "Drum Tower" zijn we verder rondgereden door de Hutong wijk, om te eindigen bij twee families waar we hebben gelunched. Dit gaf ons de gelegenheid om eens te kijken hoe men leeft achter de vele deurtjes die uitmonden op de smalle straatjes.
De huisjes bestaan vaak uit een klein binnenplaatsje waar dan weer een aantal kleinere huisjes op uitkomen. Vaak wonen hier 3 of 4 families met nauwelijks enige privacy zoals wij dat kennen. Tegen de verwachting van een ieder smaakt het eten prima en is ook niemand er ziek van geworden.

In de middag stond er geen vast programma meer vast, en in overleg met iedereen is gekozen voor een kort bezoek aan de bloemenmarkt en "ladies markt" van Beijing. De bloemenmarkt is meer een grote verzameling kleine winkeltjes, stukken netter georganiseerd dan die in Shanghai en Kunming. Bloemen en planten worden hier verwerkt en worden dan rechtstreeks aan de consument verkocht.
De "ladiesmarkt" is een zeer grote verzameling kleine winkeltjes waar voornamelijk dameskleding, make-up, e.d. verkocht worden.
Vanuit de groep kwam tenslotte nog het verzoek om de "pearl market" te bezoeken, wat uiteindelijk door een aantal is gedaan. Ook hier geen markt, maar een grote verzameling kleine winkels die parels verkopen. Vele kleuren en maten zijn er te koop, van betaalbaar tot peperduur, zelfs voor westerlingen. Donkergekleurde parels zijn het duurst, dit omdat een pareloester er zeer weinig produceerd. In Europa kom je deze parels nauwelijks tegen, en indien wel dan zijn ze vaak behoorlijk aan de prijs. De dames die meegegaan waren naar de parelmarkt besloten dan ook allen om een snoer donkergeleurde parels aan te schaffen, onder het mom "voor je prijs kan je het niet laten".

Aan alles komt een eind, dus ook aan deze reis. Als afsluitdiner zijn we gaan eten in een restaurant waar men een deel van de officiele keizerlijke maaltijd serveert. Een gehele keizerlijke maaltijd is niet mogelijk, die bestaat uit ca. 126 hoofdgerechten, vooraf gegaan van tientallen voorgerechten. Het zou je ca. een week kosten om alles op te eten.
Een geweldige afsluiter van een geweldige reis.
Voor ons waren de hoogtepunten het bezoek aan de Bund en omgeving in Shanghai, de "Verboden Stad" en de "Muur" in Beijing. We kijken er met zeer veel plezier op terug en gaan nu nog enkele weken aan het werk op het bedrijf in Fuming.De weekends zijn nog vrij om nog enkele bijzonderheden te bezeoeken.
14 oktober komen we terug naar Nederland.

De reizende reporter.

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

• 28 September 2005 - 15:17

Nel:

Hallo Maria en Bert, nog net ff voordat ik naar huis ga de website bekeken of de Fides reis erop staat en ja hoor.
    Morgen gauw verder lezen.
    Vanochtend de eerste reactie van Piet Jansen gehad dat hij het bijzonder naar z'n zin heeft gehad. Mede natuurlijk ook door het reisgezelschap!
    Verdre reactie volgt.