Lang weekend Xi\ - Reisverslag uit Peking, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Lang weekend Xi\ - Reisverslag uit Peking, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Lang weekend Xi\

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

08 Oktober 2005 | China, Peking

Zaterdag 8 oktober

Vroeg op om ons in een dagtrip als echte toerist rond te laten toeren. Dit keer hebben we geboekt om met name de beroemde Terracotta Warriors te bekijken, ca. 40 km. ten oosten van Xi'an.
De start was een historische plaats van een nationalistische politicus Chiang Kai-shek, die een actieve plaats in de Chinese revolutie heeft gehad. In 1926 werd Chiang benoemd tot opperbevelhebber van het nationalistische leger. In datzelfde jaar startte hij zijn succesvolle veldtocht naar het noorden, met als uiteindelijk doel de hele natie te herenigen en de republiek te herstellen. Na een door hem gepleegde staatsgreep binnen de Guomindang in 1927, waarbij hij de communisten en andere linkse krachten binnen de partij op bloedige wijze buiten spel zette, werd hij - tot zijn dood - de onbetwiste leider van de Nationalistische (Guomindang) Partij. Deze moord op duizenden communisten en andere onschuldige burgers - die slechts de uiterlijke schijn vertoonden communist te zijn - en zijn niet aflatende haat en vervolging jegens alles wat links was, heeft de reputatie van Chiang Kai-shek in de geschiedenisboekjes geen goed gedaan.
In Huaging is Chiang Kai-shek op 12 december 1936 gevangen genomen nadat hij in eerste instantie geweigerd had om mee te werken aan het stoppen van de burgeroorlog en het verdrijven van de Japanse bezetters. Uiteindelijk stemde hij toe, waarna er een einde kwam aan de burgeroorlog.
Van hieruit werd een bezoek gebracht aan het Boedha museum aldaar maar wij zijn het stadje ingedoken om hier eens rond te neuzen. Later op de dag zouden wij hier terug keren om naar Huaging Hot Springs te gaan.
De Huaging Hot Springs liggen ongeveer 30 km ten oosten van de stad Xi'an en zijn 2.800 jaar geleden, tijdens de Westelijke Zhou-dynasty ontdekt en hebben eeuwenlang gediend als rustoord voor China's keizers en heersende families. De geneeskrachtige heetwaterbronnen halen gemiddelde temperaturen van rond de 43°C.
Van hier uit zijn we naar het Mausoleum van Emperor Qin Shihuang gegaan. Deze keizer heeft zich laten begraven in een ruim honderd meter hoge heuvel met onderin zijn tombe. De tombe is nog nooit geopend, omdat men uit metingen heeft kunnen afleiden dat er een enorme hoge concentratie aan kwik aanwezig is.
Vlak bij de tombe is een bezoekerscentrum waarin je uit schaalmodellen kunt opmaken hoe het mausoleum er oorspronkelijk heeft uitgezien. Tegenwoordig is alleen nog de heuvel te zien, die inmiddels is geerodeerd tot een hoogte van 48 meter.
Dezelfde keizer was verantwoordelijk voor het aanleggen van het Terracotta Warriors Army, een paar kilometer oostelijk van het mausoleum.
Na een bezoek te hebben gebracht aan een Jade fabriek, waar natuurlijk een shop aan verbonden was zijn wij na de lunch naar ons uiteindelijke doel van deze dag gegaan de Terra-cotta Warriors.
De ontdekking van het Terra-cotta leger in 1974 door enkele boeren die aan een put werkten, bleek een van de belangrijkste archeologische vondsten van de 20e eeuw te zijn. Het is een wonderlijk leger van de keizer Qin Shihuangdi, de keizer van de korte Qin dynastie (221-206 v Chr.)
In de grote hal 1 staan ruim 1100 soldaten in gelid, enkele paarden en strijdwagens. Ook de kleine generaalskuil in hal 2 is open voor publiek. In hal 3 werden boogschutters en een bronzen strijdwagen opgegraven.De soldaten zijn levensgroot en staan in de loopgraven in oostelijke richting opgesteld. Elke gang is met bakstenen geplaveid en was overdekt met een houten dak met een deklaag van riet en klei. Het mausoleum werd na de dood van de eerste keizer door opstandige soldaten geplunderd en in brand gestoken. Dit is allemaal te zien op een introductiefilm. De beelden zijn vervaardigd uit locale klei. Geen twee gezichten zijn gelijk, elk lichaam werd apart gemaakt. De benen zijn massief, maar de romp is hol, de handen en het hoofd werden later toegevoegd. Individuele details, zoals een baard of oren werden later gebeeldhouwd en daarna geschilderd. Men schat dat er zo’n 6000 krijgers, paarden en strijdwagens in kuil 1 zijn geplaatst.
Uitgegraven zijn zo’n 1100 krijgers en 32 paarden. De acht houten koetsen, waarvan alleen de metalen resten zijn gevonden zijn waarschijnlijk door de brand vernietigd of later vergaan. De soldaten hebben ook grotendeels hun kleuren verloren. Elke koets werd getrokken door vier terracotta paarden, van gemiddeld 1½ meter hoog en 2 m. lang, bemand door een menner en één of twee soldaten. De bronzen speerpunten en andere wapens die zijn opgegraven zagen er nog goed uit.
De gevechtsformatie moest de macht van de Qin dynastie tot uitdrukking brengen.
In april 1976 werd kuil 2 ontdekt. Hierin werden meer dan 1000 terracotta soldaten aangetroffen, verdeeld in vier groepen, vier strijdwagens, cavaleristen en voetsoldaten. Eén beeld is 1.95 m. hoog en men veronderstelt dat dit een generaal is. In de kuil wordt nog steeds gewerkt. In juni 1976 ontdekte men kuil 3. Er werden een strijdwagen en 68 wachten aangetroffen. Kuil 4 werd leeg gevonden.
In het tentoonstellingsgebouw bevinden zich twee in 1980 ontdekte bronzen strijdwagens (op halve grootte) uit de Qin dynastie. De oudste die ooit in China gevonden zijn. De eerste bronzen strijdwagen met een menner en getrokken door 4 paarden werd in stukjes gevonden en was in 1983 gerestaureerd. De tweede strijdwagen, eveneens met menner en 4 paarden, was in zoveel stukjes gebroken dat de restauratie 7 jaar duurde
Het was een onvergetelijke ervaring, het grappige is wel dat er overal borden hangen met "verboden te fotograferen", ik denk dat ze dat maar opgegeven hebben, want iedereen fotografeert er op los en niemand zegt er wat van.
Natuurlijk zijn hier ook weer de aardige kraampjes met souvenirs, deze keer hebben wij 2 echt mooie soldaten gekocht om onze eigen souvenir winkel aan te vullen
Na dit spektakel zijn wij met een kabelbaan over de Huaging Hot Springs naar de top van het historisch monument Chiang Kai-shek gegaan met een prachtig uitzicht over dit bijzondere stadje.

Na deze lange dag en een uitstekend maaltijd zijn wij naar het hotel teruggekeerd voor een welverdiende nachtrust.

De reizende reporter

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku