Lang weekend Xi\ - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Lang weekend Xi\ - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Lang weekend Xi\

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

12 Oktober 2005 | China, Fuming

Maandag 10 oktober

Deze dag zijn we gestart met het bezoeken van het National Museum of the Shaanxi History wat 1 km ten noordwesten ligt van de the Big Wild Goose Pagoda in Xi'an.
Dit is het grootste allesomvattende museum van de opvolgende dynastieën in de provincie Shaanxi. Een prachtig geëxposeerde collectie van de Han, Wei, Jin, North and South, Sui, Tang, Song, Yuan, Ming and Qing dynastieën.
Daarnaast de prehistorische en bronzen periode, samen met de terracotta figuren en de muurschilderingen van de graftombes van de Tang Dynasty, absoluut een aanbeveling waard om te gaan kijken.
Van hier uit zijn we naar de Bell-Tower gegaan, deze werd vaak gebruikt als symbool van Xi'an. De toren werd gebouwd in 1384 AD in het toenmalige centrum van de stad. In 1852 werd de toren herbouwd op zijn huidige plaats, in het centrum van de ommuurde stad. De cirkelvormige toren is 36 meter hoog.
Er zijn drie lagen van gracieus gebogen dakranden, maar het gebouw heeft slechts 2 verdiepingen. De constructie werd gemaakt van bakstenen en hout, en er werden geen spijkers gebruikt.
De klok is van ijzer en stamt uit de 15e eeuw. Vroeger werd deze klok elke ochtend geluid. Als toerist mag je tegen een kleine vergoeding 3x met een grote balk tegen de bel slaan, volgens de Chinese gebruiken zou dit geluk brengen. Nu hebben we inmiddels zoveel gedaan in dit land wat ons geluk moet brengen dat we toch erg benieuwd zijn wanneer dat gaat gebeuren. (maar ja, wat is geluk niet waar?)
Na dit bezoek zijn we naar de overkant naar de Drum-Tower gewandeld.
De rechthoekige Drum-Tower is qua bouw vergelijkbaar met de zuidoostelijke staande Bell-Tower. Hij werd gebouwd in 1375 AD tijdens de Ming-dynastie. Vroeger werden de trommels iedere dag achthonderd keer geslagen voordat de stadspoorten voor de nacht werden gesloten. Beide torens staan in het centrum van de stad met een groot plein ertussen, waar men tegenwoordig dagelijks bijeen komt om zich te ontspannen met de alom bekende Chinese spellen, kaarten, vliegeren en praten.
Vanaf het centrum is het maar een minuut of 5 lopen naar The Great Mosque van Xi'an. Je moet wel even zoeken want de ingang is verstopt in een van de souvenirstraatjes. De Moskee, is een mengeling van traditionele Chinese en Islamitische architectuur. De bouw is gestart in 742 het eerste jaar van de Tianbao periode van de Tang Dynasty. Binnen is het erg mooi en vredig en de gebouwen zien er nog bijzonder orgineel uit.
Het terrein bestaat voornamelijk uit tuin en de planten zijn erg goed onderhouden. De gebouwen zijn wel aan een renovatie toe anders gaan deze echt verloren, wat erg jammer zou zijn.
Meteen na binnenkomst kom je bij een grote poort die in Chinese stijl is gebouwd. De poort is halverwege de 17e eeuw gebouwd toen de moskee verbouwd is.
Vlak naast de Moskee lopen zoals gezegd smalle straatjes, wat de moeite is om even te bezoeken. Er is daar onder andere een souvenir markt, met de gebruikelijke rommel die we al op veel andere plekken ook zijn tegen gekomen. Even verderop een eetmarkt waar natuurlijk ook weer van alles te koop is en te beleven valt, een leuk geheel om door te wandelen.
Na een late lunch in een Japans restaurant, was er nog wat tijd over om de kapper met een bezoek te vereren, foto’s zijn er in ieder geval genoeg gemaakt, dus wie in Xi'an komt ziet ons vast in de etalage hangen, waarschijnlijk hebben ze de haren ook nog bewaard! Hier kan je tenminste nog voor een redelijk bedrag je haren laten knippen, voor welgeteld 3 euro per persoon waren we weer helemaal kort.
Na dit geweldige weekend zijn we met een avond vlucht teruggekeerd naar Kunming en vandaar naar Fuming. Dit was officieel ons laatste weekend in China, maar onze planning is veranderd en wij gaan nu 14 oktober naar Nederland en komen dan 4 november weer terug naar Fuming.

De reizende reporter

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

• 12 Oktober 2005 - 17:40

Ans Kregting:

Hallo Bofkonten,
    Ik geniet er van als ik alles lees over jullie reis.Het is een prachtig land en als het aan mij ligt gaan we zeker weer terug.En dan ook naar Xi'an. Valt er niks te regelen?
    Groetjes en een goede terugreis naar zowel nederland als naar China.

• 13 Oktober 2005 - 14:07

Douwe Walta:

Bert en Maria!
    Fantastisch wat jullie allemaal beleven.
    Tieme gaf mij de link naar jullie site.
    Ik ga alles een rustig bekijken.
    Groetjes van oom Douwe en tante Jeanne. Doeg!!

• 17 Oktober 2005 - 13:01

Jac En Kitty, Ad En Marlies:

ook in Cambodja genieten we van jullie verhalen. Jammer dat we elkaar gemist hebben in Bangkok. Tot 22 oktober in Nederland

groeten uit Prey Veng