Flora en Fauna - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Flora en Fauna - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Flora en Fauna

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

26 Februari 2006 | Tanzania, Dodoma

De meeste toeristen bezoeken Tanzania om te kunnen genieten van de vele verschillende soorten wilde dieren. Recente tellingen wezen uit dat in de twaalf nationale parken meer dan vier miljoen wilde dieren voorkwamen. De totale oppervlakte van de nationale parken bedraagt bijna 42.500 vierkante kilometer. Over de wildreservaten zijn geen exacte gegevens voorhanden. In aantallen overtreffen deze waarschijnlijk die van de nationale parken. Uitgaande van de totale oppervlakte moet je die conclusie bijna trekken: ongeveer 95.000 vierkante kilometer wildreservaat staat de dieren ter beschikking. En als toerist kun je tegen betaling meegenieten.
Veel mensen reizen naar Tanzania om kennis te maken met de dieren in hun oorspronkelijke omgeving. Hoewel ze beschermd zijn, is het makkelijk ze te ontmoeten. Overal in het land komen wilde dieren voor. De nationale parken en wildreservaten zijn echter de plaatsen bij uitstek om ze gemakkelijk te observeren en om veel verschillende dieren bij elkaar te vinden. Op een later tijdstip zal ik jullie wat uitgebreider informeren over de verschillende wildparken.
Het was weer een erg drukke week met al de verschillende werkzaamheden die gaande zijn, aan de voorkant van de waterdam is aan de water reservoir zijde een richel gestort in een poging om de lekkage tegen te gaan en een flinke scheur gerepareerd. Deze zijde is nu zover af op het verder uitgraven van de grond na, en zoals jullie op de foto zien is dit al aardig ver.
Aan de andere zijde van damwand zijn we nu begonnen om een geheel nieuwe afvoer kanaal te storten zodat het water netjes naar beneden geleid wordt, dit zal ongeveer een week in beslag nemen om dat er per dag stukje bij stukje gestort kan worden i.v.m. water doorlating naar de dorpen die volgen.
In de kantine zijn de paal ombouwen gestort en van de week zal de vloer volgen. Plaatsing van de hoge rendement stoven is dan een volgende stap, deze worden speciaal gemaakt in Kenya om met zo weinig hout goede kookfaciliteiten te creëren.
In de kantoorruimtes zijn ze gestart met de muren aan te smeren de, bij de proef kas zijn de eerste ontsmetting voetbakken gemaakt.
Het uitzeven van de groffe en fijne pumus is nu een dagelijkse bezigheid, dit is een hele straat aan het worden. De fijnere pumus gaan we gebruiken in de zakken voor de teelt, en de grove pumus gaan we de wegen mee verharden.
Een zware bulldozer is nu ook ingezet voor van het levelen van de grond voor de uitbreiding van de kassen. Het ziet er naar uit dat dit vlot zal gaan, in een dag tijd is al een flink stuk gelijk geschoven.
De proef geraniums staan er aardig bij, met hier en daar wat problemen betreffende de juiste watergift en voeding, dit heeft te maken met een zeer slecht water geef systeem, maar dat gaat gelukkig nieuw gebouwd worden.
Wij hebben de drie wijzen uit het noorden op visite gehad, (deze keer niet uit het oosten) zij zijn gezamenlijk vanuit Kenia met de auto gearriveerd. Een van de Nederlandse directeuren, de geraniumadviseur uit Engeland en onze MD van de Kenia vestiging.Het was een erg leuk en verfrissend kort bliksembezoek met voor alle partijen een objectieve beeldvorming van alle werkzaamheden en teeltzaken.Zij brachten zelfs de regen mee, waar wij zeer blij mee waren, er vielen twee flinke buien bij elkaar. Eerder in de week waren er ook al een paar buien gevallen, helaas voorlopig nog wel te weinig om de stroomvoorziening normaal te laten verlopen.Wij moeten nu dagelijks de generator minimaal 12 uur laten draaien.
Als klap op de vuurpijl zijn er van de week de eerste slangen gesignaleerd in de tuin, wij hebben 4 jonge cobra slangen naar de andere wereld geholpen, in het huis was nog een andere kleine slang aanwezig die heeft het ook niet overleeft.Geef mij maar alle andere beesten, maar de slangen hoeven voor mij niet.

De reizende reporter

• 26 Februari 2006 - 21:40

Thijs:

Best mooi die dieren daar, wij hebben ook spinnen! Die andere mooie dieren daar hoop ik nog in het echt te zien. Als ik zie wat jullie allemaal in korte tijd klaar krijgen, geweldig

• 28 Februari 2006 - 20:12

Rob Plomp:

Hee leuk man al die verhalen...Moet met een oprecht gevoel van schaamte toegeven dat het pas de eerste keer is dat ik er echt goed voor ben gaan zitten.

Ondanks alle "nieuwe dingen'hebben jullie het wel naar je zin denk ik zo.

Wel leuk die slangen in huis ....weten jullie waar ik mn hele leven al last van heb haha.

Vorige week de tweede container jullie kant opgestuurd vol met plastic en pijpen en uiteraard met veel liefde tot het randje [en bijna verder] afgevuld.

Nou ik ga even een urtje fotos kijken en ik blijf jullie volgen want als alles af is kom ik natuurlijk een kertje langs om met eigen ogen te zien waarvandaan ik straks mn stekkies mag ontvangen!!

Succes en have fun daar

The king

• 04 Maart 2006 - 08:54

Els En John:

kijk uit met die slangen

Groetjes de buren

• 05 Maart 2006 - 15:59

Jets:

Net terug uit Tsjechie, waar we een hele fijne vakantie hebben gehad .De foto van meters sneeuw zal Boukje wel doorsturen . we zijn nu erg moe van de lange busreis dus we gaan slapen.Van paul t. krijgen jullie de hartelijke groeten Wij houden hem wel op de hoogte. Hij heeft trouwens zijn ontslag gekregen, moet vanaf 1 april op zoek naar een andere baan. Ik ga slapen kus Jets en de rest