Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

12 Maart 2006 | Tanzania, Dodoma

Op het voormalige slaveneiland Zanzibar tref je zowel specerijen- plantages als witte stranden en wuivende palmen. Zanzibar is wereldwijd bekend als het 'kruideneiland', en sinds lang vindt men op het eiland grote kruidnagel- en kokospalmenplantages. Een spice tour duurt ongeveer 5 uren en is uitermate interessant: men kan er zien hoe kokosnoten, bananen, peper, cacao, limoenen, vanille, apenootjes en nog veel meer groeien.
De naam Zanzibar roept exotische en romantische beelden op. Zanzibar is eigenlijk de naam van twee eilanden samen, nl. Unguja en Pemba. Het stadje Zanzibar ligt op Unguja, het eiland dat algemeen als "Zanzibar" wordt aangeduid. Zanzibar is één der mooiste eilanden in de wereld, een juweel in de Indische Oceaan.
Het is vanaf deze kusten dat de grote Europese ontdekkingsreizigers Burton, Speke, Kraph, Reubman en Livingstone hun expedities naar het binnenland van Afrika begonnen. Zanzibar's Stone Town is een fascinerende plaats om te wandelen en in te "verdwalen". Het is een chaotisch labyrinth van draaiende straatjes met witgewassen huizen met prachtig gebeeldhouwde deuren. Er is een eindeloze rij van winkeltjes, bazaars, moskeeën, gerechtshoven en forten, twee voormalige paleizen van de Sultan, twee grote kathedralen, oude koloniale huizen een publiek badhuis in Perzische stijl en een bizarre collectie van vreemde consulaten. De vele smalle steegjes van het oude stadje zijn een levendige herinnering aan de lange en kleurrijke geschiedenis van het eiland.
Wat beleefden wij weer deze week:
Maandag ochtend was al erg succesvol om de week te starten, in de tuin hebben wij 7 jonge cobraslangen gevangen en gedood, ze zijn al erg agressief zonder dat de fluit er aan te pas komt. Op dinsdag is nummer 8 en donderdag 9+10 gedood, dus bij elkaar in een week tijd zijn het er 14 totaal geworden, dit zou het hele nest kunnen zijn, een cobra slang legt n.l. 12 tot 20 eieren, dus laten wij nu maar hopen dat dit alles is. Wij hebben een speciale methode ontwikkeld, door veel water te laten lopen op de plek waar wij van denken dat het nest ligt, en natuurlijk willen ze dan daar wel weg. Inmiddels zijn we volleerd slangenbezweerder geworden, een spoedcursus die noodgedwongen is ontstaan.
De regentijd is duidelijk eerder gestart dan andere jaren, er valt nu om de dag een flinke bui water variërend van 5 tot 20 mm per bui, alles wordt met de dag groener in heel de omgeving. Het is heel wonderbaarlijk dat je het werkelijk zo snel groen ziet worden, een fantastisch mooi gezicht is het zeer zeker.
Alle bouw activiteiten lopen op Tanzaniaans schema, dat houdt in gebeurt het vandaag niet dan maar morgen of later, met als gevolg dat het eind zeer zeker niet in zicht is betreffende de werkzaamheden in het huis, deze is beslist niet af als wij naar Nederland gaan, we worden hier wel een beetje moe van, want we blijven in de rotzooi zitten.
De eerste (gasten) kamer en toilet/douche ruimte komt van de week pas af, dan gaan wij eindelijk op niveau slapen (in een echt bed). Voorlopig ik ben nu volleerd bouwvakker/schilder/planner geworden van beroep om er zeker voor te zorgen dat er toch nog enigszins wat gebeurt en er een lijn gaat komen met de volgorde waarin het dient te gebeuren.
De verbetering van de wegen is nu in volle gang, want anders kan je niet op en af van de farm wat de modder betreft, langs de wegen worden nu regengoten gegraven en er komt een laag maram overheen. De nieuwe rondweg (gedeeltelijk door grondverplaatsing ontstaan) wordt op de zelfde manier behandeld.
De vloer in de kantine is nu klaar, alleen de toplaag met kleur (geelachtig) moet er nog in. Daarna de kookketels. In het kantoor ligt in een van de ruimtes nu de tegelvloer erin en in enkele nieuwe kantoorruimtes beginnen ook al een kleur te krijgen.
De gerenoveerde Fides dam werkt perfect, gelukkig waren we daar op tijd mee klaar voor het regenseizoen, nu stroomt alles netjes door naar de achtergelegen dorpen.
De geraniums groeien er aardig op los, in de kas voor de proef andere producten is men bezig alles in gereedheid te brengen.
Op zondag toch nog een slang gezien, deze was de grootste tot nu en zo snel dat ik hem niet meer terug kon traceren na versterking en materiaal gehaald te hebben.

De bouwreporter

• 12 Maart 2006 - 18:00

Johan Calje:

Maria en Bert, weer een geweldig verhaal!

• 13 Maart 2006 - 06:58

Els En John:

Hallo Buren

Toch nog tijd gevonden even naar Zanzibar te gaan.Waarom heb je geen foto,s gemaakt
    Volgende keer gaan wij mee

Groetjes els en john

• 13 Maart 2006 - 12:46

Jets:

Maria en bert verzinnen jullie zelf die teksten Knap hoor. A.s Zondag vieren wij de verjaardagen van Jetske en Boukje dan zal er wel veel familie zijn.wij kunnen dan bij de familie informeren of er een data is wanneer we bij elkaar kunnen komen . Dit voor de periode als jullie in Nederland zijn. O ja Boukje heeft op wintersport een Tsjechiese jongen leren kennen Hardstikke verliefd natuurlijk Ook hij komt voor een week, a,s. zaterdag logeren Het is wat met die kinderen in huis is het geen spanjaard dan is het een tsjech. kus Jets

• 15 Maart 2006 - 16:55

Ome Douwe:

Wat een leuke informatie! We moeten zeker nog eens naar Zanzibar, komen we gelijk even bij jullie kijken!!
    Hopelijk zijn dan wegen allemaal begaanbaar, wat ik heb een gloeiende hekel aan natte voeten!
    Weer veel succes gewenst met jullie's fantastische project. Douwe