Weer thuis in Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Weer thuis in Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Weer thuis in Tanzania

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

05 November 2006 | Tanzania, Dodoma

Na ruim een maand van afwezig zijn op de website zijn wij weer even terug om onze belevenissen te vertellen.
In deze periode is er veel bouw en verbouw werkzaamheden verzet, zowel op de farm als aan het huis. De werkzaamheden aan het huis hebben tijdelijk stil gelegen daar onze aannemer om medische redenen in Duitsland verbleef voor 4 weken. Helaas is dit nog niet afgerond en gaat hij tot 2 januari terug naar Duitsland, wat inhoud dat er maar beperkt gewerkt gaat worden.
Wij hopen alleen dat Klaus weer gezond en wel terug keert dan, en in de tussen tijd nemen wij een beetje de honneurs waar en gaan wij het karwei toch eindelijk afmaken!!!
Ons verblijf in Nederland was weer een uitermate goede 10 dagen waar wij het weer presteerden om meer dan 1800 km te rijden. Het was weer een geweldig leuk bezoek met toch ook weer een aantal hoogtepunten wat entertainment betreft. Wij hadden het geluk om toch nog “The night of the proms “ mee te maken in Antwerpen, een geweldig spektakel en beter dan 2005. De musical “ Cats “ in Rotterdam, dit was minder geslaagd, niet zo onze smaak zullen wij maar zeggen.
En weer was er tijd gebrek om alle mensen te bezoeken, diegenen die wij niet hebben gezien sorry misschien een volgende keer dan maar.Alle mensen nog bedankt waar wij weer tijdelijk mochten overnachten.
Wij hebben ook nog een heleboel zaken geregeld betreffende ons werk in Tanzania, daar het volgende project al is gestart. Er moet hier nog veel voor worden georganiseerd en de tijd die we hebben is aanzienlijk korter als voor het eerste project. Dus laadt de containers maar weer vol en zendt ze maar weer deze kant uit.
Mijn werkzaamheden zijn nu ook wat uitgebreid, ik ben nu een soort leraar die alles wat er te leren valt doorgeeft aan de juiste personen, werkzaamheden betreffende pc gebeuren, leidinggeven, plannen, voorraadbeheer, logistiek etc.
Doordat wij deze keer met Ethiopië Airways vlogen mochten wij 110 kilo mee terug nemen, en op de kop af had wij 116 kilo om mee terug te nemen. Geen probleem volgens de dame, dit was zeer netjes afgemeten, dat is wat anders dan bij de KLM. !!!
Onze Kaja was natuurlijk ook op vakantie geweest, en vond het kunstaas (nepvis met haken eraan) van de buurman zo lekker dat zij hier maar wat van wilde opeten. Met als resultaat dat Kaja met een paar haken die door haar lip staken naar de dierenarts moest om ze daar te laten worden verwijderen. In plaats van vis was het nu een hond aan de haak slaan!!!!!!Gelukkig is alles goed afgelopen en zijn alle gaatjes weer dicht gegroeid. Half december komt er een speelkameraadje bij, deze hond is nu pas 10 dagen oud, dus moet zij eerst nog een beetje groeien.
De komende week komt ons eerste privé bezoek uit Nederland om even een bakkie koffie te drinken, wat natuurlijk altijd mogelijk is daar wij uiteindelijk op een oude koffie farm wonen.
Een aantal koffie struiken hebben wij dus ook nog in de tuin staan, alleen wij maken er geen koffie van dat laten wij aan een ander over.
Onze tuin heeft tijdens onze afwezigheid een mooie sproei installatie gekregen, waar op verschillende plaatsen de sproeipunten uit de grond komen wanneer wij water geven. Het andere systeem met 2 slangen is voor deze oppervlakte niet bij te benen, en zeker niet in de droge tijd.
De tuin is hier en daar wel even omgewoeld om alles erin te leggen, maar daar zien wij straks niets meer van als het goed is!!!
Daarbij is er in Nederland een mooi zitgrasmaaier gekocht om al het gras weer netjes kort te houden, een ware luxe waar Bert dan mooi mee rond kan karren.
Wij zitten midden in het kleine regen seizoen wat inhoud op dit moment dat er dagelijks een regenbui valt, hoofdzakelijk in de nacht. Voor de natuur is het een welkome afwisseling voor het werk wat nog aan de wegen gedaan moet worden is dit niet zo makkelijk.
Sinds van de week hebben wij een groep neushoornvogels op visite, zij maken een hels kabaal maar wel leuk om ze te zien en te horen als ze overvliegen (een zoef geluid.

De leraar ( en weer tijdelijke bouwreporter)

• 06 November 2006 - 19:23

Ad En Maria:

fijn dat we elkaar weer gezien hebben en leuk dat je van zulke mooie vogels in de tuin hebt zitten.

• 03 Januari 2007 - 10:44

Arnold Vermeulen:

Bert
    Ik was op zoek naar het adres van Fiduga,en kwam op deze site terecht.Leuk te zien wat je allemaal meemaakt in Tanzania en Afrika.Ik hoop spoedig weer eens naar Tanzania te komen.Op een van de foto's zag ik een stukje kas.
    Nog de beste wensen voor 2007.
    Groeten
    Arnold Vermeulen