Dar es Salaam - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Dar es Salaam - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Dar es Salaam

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

24 Januari 2008 | Tanzania, Dodoma

Wij zijn enkele dagen naar Dar es Salaam geweest om een aantal zaken te regelen, die je beter zelf direct kan doen dan op afstand. Er zijn al maanden 6 containers onderweg en ieder keer is er een ander verhaal, dus wilde wij nu wel eens weten wat het echte verhaal is.
Maar of dat ons nu verteld is laten wij maar in het midden, de tijd zal het leren.
Wij zijn deze keer met de auto gegaan wat ook weer een ervaring rijker is. Bij deze een klein verslag wat wij allemaal gezien en meegemaakt hebben in een paar dagen tijd.
De tocht begon op zondagmorgen vroeg en het is ruim 600 km bij Arusha vandaan, zo in gedachten hadden wij op ruim 8 uur rijden gerekend om zonder problemen deze klus te klaren in een dag.
Wat info over de stad:
Dar es Salaam ( ), vroeger Mzizima, ligt in het oosten van Afrika. Het is de grootste stad van Tanzania, met circa 2,5 miljoen (2003) inwoners. Dar es Salaam was vroeger de hoofdstad en is nog steeds het economisch centrum van Tanzania.De stad ligt aan de Indische Oceaan, en is de belangrijkste havenstad van het land. Vanuit deze stad wordt de export van koffie, katoen, sisal, en huiden afgehandeld. Verder worden er levensmiddelen, textiel, cement en geneesmiddelen voor de lokale markt geproduceerd.Na de Tweede Wereldoorlog maakte Dar es Salaam een periode van snelle groei door. Politieke ontwikkelingen, waaronder de oprichting en groei van de Tanganyika African National Union (TANU), leidde tot onafhankelijkheid voor Tanganyika in december 1961. Dar es Salaam bleef de hoofdstad, ook toen in 1964 Tanganyika en Zanzibar samengingen en Tanzania vormden. In 1973 werd Dodoma, een meer centraal gelegen stad in het binnenland van Tanzania, aangewezen als nieuwe hoofdstad. De verhuizing is nog steeds niet voltooid, en Dar es Salaam blijft Tanzania's belangrijkste stad.In augustus 1998 pleegde Osama Bin Ladens terroristische organisatie Al Qaida een bomaanslag op de Amerikaanse ambassade in Dar es Salaam.

Voorbij Moshi kwamen wij achter een kleine colonne te zitten met wel erg belangrijke personen in de auto, een auto reed ruim voorop met zwaailichten en zetten alle auto’s aan de kant wat er maar op de weg zat zowel tegenkomend verkeer als meerijdend verkeer.
Daarna een volgauto met 6 militairen in een bakkie, waarna twee auto’s naast elkaar de weg breedte bezetten, in totaal ruim 12 auto’s. Na ruim 100 km zijn wij maar even een bakkie gaan drinken in een dorpje langs de weg om ze even wat speelruimte te geven.
Gelukkig hebben wij ze later niet meer gezien want je kan niet goed doorrijden natuurlijk, maar wie er nu werkelijk in de auto’s zaten weten wij nog steeds niet.
Al met al was de weg naar Dar es Salaam erg goed en zeker het stuk vanaf Tanga naar Dar is een uitermate goede weg, veel verkeer zit er ook niet op dus dat was kaasje om eens aardige snelheden te rijden.
Wat tot resultaat heeft dat in dit erg ontwikkeld land de lasergun is ontdekt en ook gebruikt wordt, alleen niet op de juiste manier. Om een lang verhaal kort te maken uiteindelijk hoefden wij geen boeten te betalen omdat ze niet kunnen bewijzen dat wij zo snel reden. Dit ritueel heeft op de terugweg ook nog een keer plaats gevonden met hetzelfde eindresultaat, geen boete dus maar wij zijn gewaarschuwd!!!
Alles bij elkaar lukte het inderdaad om in 8 uur daar te zijn, een gemiddelde rijsnelheid (excl. pauzes) van 97 km/uur. Kom daar maar eens om in Nederland en dat alles op een 2 baansweg!
Op maandag hebben wij eerst onze zaken afgehandeld waarvoor wij naar Dar zijn gegaan, dit ging zo vlot en boven verwachting dat wij i.p.v. twee dagen alles in een dag geregeld was.
Dus was er even tijd om ook eens wat rond te neuzen in de omgeving en in de stad zelf.

Op dinsdag zijn wij eerst naar het plaatsje Bagamoyo geweest, ruim 50 km ten noorden van Dar es Salaam, buiten wat oude gebouwen en een aantal beachresorts, zout winning plaats en een oud opgraving plaats is er erg weinig te beleven.
Een tegenvaller om het maar eens netjes uit te drukken, de rit er naar toe en terug via een binnenweg was interessanter dan het plaatsje zelf.
Daar er wat tijd overbleef zijn wij Dar maar eens nader gaan bezichtigen en ook dit was niet om naar huis te schrijven, met andere worden een bezoek aan Dar Es Salaam is aardig, maar geen hoogte punt.
De stad is op dit tijdstip van het jaar veel te warm, met een erg hoge luchtvochtigheid, de stranden zijn er erg mooi en de Indische oceaan is lekker van temperatuur om in te zwemmen. De zon opgang - en zon ondergang is er erg mooi, maar langer als een paar dagen daar zijn is meer als genoeg.
Daar alles vlotter was afgehandeld, zijn wij een dag eerder naar huis gereden en hebben wij voor een stukje een alternatieve route gepakt, wat zeer de moeite waard was. Via deze weg hebben wij toch weer een goede en juiste indruk gekregen van dit gedeelte Tanzania. Zeer zeker de wisselende panorama beelden wat de natuur betreft, elke keer was het weer een verassing hoe het landschap veranderde.

De reporter

• 24 Januari 2008 - 19:52

Els En John:

Heb je eindelijk vacantie in een warm land ga je een dag eerder naar huis ?????

Tot begin April

• 26 Januari 2008 - 11:02

Ome Douwe:

Bert en Maria!
    Heel leuk om te lezen (én te zien) over jullie belevenissen.
    Wat leven jullie toch in een mooi én spannend land!
    Alles nog steeds goed met jullie?
    Doeg!! Douwe en Jeanne