Autotrip door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Autotrip door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Autotrip door Zuid-Afrika

Door: De reporter

Blijf op de hoogte en volg Maria

01 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Somerset West

Auto trip door Zuid-Afrika

Onze trip begon op 10 mei uit Somerset- West naar Kimberley. Dit was een rit van 943 km van de Western Cape provincie naar de Northern Cape provincie, waar Kimberley de hoofdstad van is.
Het eerste gedeelte van de rit kenden wij al daar wij deze al eerder gemaakt hadden, alleen bij de drie zusters (gebergte) in de grote Karoo zouden wij deze keer de afslag nemen i.p.v. doorrijden naar Bloemfontein.
Ook het eerste gedeelte zag er nu weer anders uit omdat wij nu in een ander gedeelte van het jaar door reden, veel herkenbaar maar de schoonheid van de Karoo heeft veel gezichten, die elke keer weer verandert.
In ons reisplan hadden wij bij elke stop twee overnachtingen geboekt. Na een dag reizen een goede nachtrust, was er gelegenheid voor een volledige dag om de bezienswaardigheden te kunnen bezoeken. Wij zijn een volle dag te voet op pad geweest om “het grote gat”, mijn - en oorlogsmuseum te bezoeken. Kimberley hadden wij al eens bezocht met onze” Blue train reis”, maar dat was echt een bliksem bezoek geweest. De geschiedenis en de exploitatie van de diamantenmijn moet je echt gezien en gehoord hebben. Een erg mooie en interessante dag die wij deze keer op ons gemak hebben kunnen meemaken.
Zoals overal in Zuid-Afrika kan je in B&B verblijven die je hier in overvloed vindt, met ontbijt of zelf catering kan ook.
Wij hadden een aardig adresje uitgekozen, wat lekker centraal lag vandaar dat wij alles lopend konden bezoeken wat ook lekker is om een dag alles met de benenwagen te doen i.p.v. met de auto.
Ons volgende trip 12 mei was van Kimberley naar Bothaville naar de Nampo beurs waar wij Wim en Tim zouden ontmoeten en daarna door naar de provincie NorthWest naar de plaats Brits. De Nampo beurs is de grootste particulier georganiseerde agrarische beurs ter wereld die ook de grootste show voor landbouwmachines en vee op het zuidelijke halfrond is en jaarlijks wordt georganiseerd buiten Bothaville in de maïs driehoek.
Het is zo gigantisch groot (8 ha), je hebt er wel 2 dagen nodig om alles gezien te hebben. Er is zelfs speciaal een vliegveldje aangelegd om particulieren vliegtuigjes te laten landen die naar de beurs komen.
Afstanden zijn hier erg groot, dus een boer kan hier ook met een vliegtuigje komen i.p.v. met een auto!!!
Erg mooi om alles een keer te zien en mee temaken, sommige machines, beesten en materialen zijn allemaal zo gigantisch groot, maar ja het land wat ze hier moeten bewerken is ook groot. Dus erg groot denken! Eén van de trucks van Van Rooy uit de Dakar race misstaat dan hier ook niet, dit is dan nog bij sommige een kleine jongen!!!
Daar Zuid-Afrika tolwegen heeft, maar ook binnenwegen, hebben wij waar mogelijk was veel gebruik gemaakt van de binnenwegen. Reden is gewoon, deze wegen zijn ook goed, maar je ziet veel meer van het land wat er werkelijk afspeelt. In totaal die dag een rit van 557 km, die voor een gedeelte door de provincie Freestate gaat. Deze staat is volgens ons minder rijk wanneer je de dorpjes passeert. Het landschap is hier veel natuur, maïs - tarwe -zonnebloem velden, en schapen gebied. In elke provincie kwamen wij toch nog wel “wilde dieren”tegen in de vrije natuur, bavianen, zebra’s, wilde beesten, samango - apen, struisvogels, bokken, aardvarkens, impala’s, bosbokken, elanden, veel vogels waarvan de long cresteld eagle wel de bijzondere was. De wegen waren goed berijdbaar, achteraf bleek dat in de andere provincies de wegen beter waren onder houden en dan praat ik natuurlijk over de binnenwegen.
Wij zijn twee dagen in Brits geweest bij vrienden, waar Bert wat werkzaamheden voor doet.
De volgende trip op 15 mei was rond de 500 km via binnenwegen door de provincies Gauteng en Mpumalanga naar de provincie Kwazulu- Natal met als einddoel het in noordelijke gedeelte van het Drakensgebergte gelegen Cathederal Peak hotel op de hoogte van 1700 m. Hier hebben wij een hotel genomen daar het voor ons duidelijk was dat als je op die hoogte zit enig comfort wel gewenst was. En dan praten wij over temperaturen, maar gelukkig hebben wij geweldig weer gehad, het was ruim 28 gr die dag.
Op de rit door dit gedeelte van de provincies Gauteng en Mpumalanga zijn wij door het gebied gereden waar veel te zien was over de kolenmijnen, kolen transport en kolencentrales (ook in aanbouw), landbouw, veeteelt en graangebieden. Enkele wegen werden van een nieuwe asfaltlaag voorzien, zeker het gebied waar alle vrachtwagens in een lange rij stonden om kolen te vervoeren naar de centrales. Er stonden wel 50 vachtwagens in lange rijen langs het terrein van de kolenmijn. Ook kwamen wij hier de sterkfontein dam tegen een waterpartij die zo groot was, dat het bezichtigen ervan even de moeite waard was.
Het Drakensgebergte ligt in het oosten van Zuid-Afrika en reikt over een lengte van 1000 kilometer van het zuidwesten naar het noordoosten, met een bocht naar het noordwesten die de grens vormt tussen Lesotho en Zuid-Afrika. Aan de westkant lopen de rivieren Oranje en Vaal en aan de oost- en zuidkant enkele kleinere rivieren, waaronder de Tugela. De bergketen scheidt de provincies KwaZulu-Natal en Freestate. Wij hebben hier een heerlijke zonnig, warme dag door mogen brengen door een van de wandelroutes (10 km)te volgen in een prachtige natuur. Het hotel was prachtig gelegen, een zeer goede keuken was er aanwezig.
De volgende trip op 17 mei was over de alternatieve B wegen (onverharde wegen)door deze bergketen naar ons volgende adres Sani pass hotel. Een hotel wat je terug werpt naar de koloniale sferen van toentertijd. De Sani pas is een bergpas tussen Zuid-Afrika en Lesotho. Lesotho is een eigen land, koninkrijk in Afrika omgesloten door Zuid-Afrika. Dit is de enige route om van Zuid Afrika naar Lesotho te komen en de hoogste bergpas in Zuidelijk Afrika waar motorvoertuigen kunnen rijden. De bergpas ligt in de Drakensbergen. De pas verbindt Himeville en Mokhotlong over een afstand van 93 km. Van de voet van die pas (2 255 m), 23 km van Himeville af, stijgt de route 600 m over 14 km langs de bovenloop van de Mkomazanarivier tot bij de grensovergang, ook genoemd Sani pas, op de grens van Lesotho (2 865 m). De top van de Drakensberg wordt 3 km verder bereikt.
Daar Bert deze keer ook weleens wilde genieten van deze rit, hebben wij ons als echte toeristen gedragen en een auto met chauffeur gehuurd om ons door de Sani - pass heen en terug te laten rijden naar Lesotho.
Ook hier houd men van werk door bij de grens op twee plaatsen in en –uit te laten schrijven. Wel komisch om in een land nog even uit het land te zijn geweest. Daarbij hebben we in de hoogste pub van Afrika, heerlijk wat genuttigd.
Het was een erg mooie trip, die als je de kans krijgt gelijk moet doen. Geweldige route wat natuur betreft door de bergen naar die hoogte. Het bezoek in Lesotho naar bergbewoners(schaapherders), die daar werken en leven is zeker de moeite waard. Het aparte van het geheel was dat de weg naar de top over een onverharde weg was en zo gauw je in Lesotho komt rijd je over een asfalt weg. De reden was dat de Chinezen deze weg aan het aanleggen zijn naar de hoofdstad. De rest kunnen wij dan ook invullen net als in alle Afrikaans landen waar de Chinezen de wegen aan het aanleggen zijn!!!
Wij hebben maar een klein stukje gezien van dit enorme Drakensbergen gebied, maar het was zeer zeker de moeite waard om dit te doen.
De trip op 19 mei, ruim 234 km ging gedeeltelijk via binnenwegen door de provincie Kwazulu-Natal over in de provincie Oost Kaap naar de plaats Port Edward, waarvan we net langs de buitenkant van Durban via de N2 langs de kust (Indische Oceaan) zijn gereden.
Ook dit was weer een erg mooie rit met de heel veel bosbouw, maïs- graanvelden, ananas -rietsuiker -, bananen plantages, begroeide zandvlakten met struikgewas. Hier liggen ook vele meren en riviermondingen, mooie bossen en lagunes.
In Port Edward hadden wij weer een B&B geboekt met een mooi uitzicht op de Indische Oceaan. Hier hebben wij weer een dag weer wat actiever doorgebracht met bezoek aan Utamvuna natuur reservaat en een bezoek aan het Lake Eland Game reserve waar wij een wandeling hebben gemaakt en zeker niet de langste zip lijn hebben uitgeprobeerd. Het was een rustig dagje wat we met een strandwandeling bij de B&B hebben afgesloten.
De volgende trip 21 mei, 650 km zou achteraf gezien een lange rit gaan worden omdat er opstoppingen waren i.v.m. met slecht wegdek en het opnieuw asfalteren van stukken van de N2. Gelukkig hebben wij het grootste stuk via binnen wegen kunnen rijden waardoor wij weer heel veel gezien hebben. Maar niet alles kan via binnenwegen gaan omdat die niet bestaan, daarbij loopt hier ook nog al eens wat vee los rond, wat in andere provincies niet gebeurd!!!
Wij dachten eerst dat de afstand niet zover zou zijn, maar het bleek wel degelijk een pittige rit te worden die wij uiteindelijk in het donker pas afsloten in Port Alfred.
Hier hebben wij een rustige dag gehouden door het bezoeken van het plaatsje Badhurst, wat eruit ziet als een klein nostalgisch dorpje in het verleden. De farm bezocht waar de grootste ananas werd geteeld en wat (kunst) galeries bezocht. Na een flinke strandwandeling met een aardige windkracht was deze dag ook weer zo om.
De laatste etappe van onze reis begon op 23 mei en zou ruim 850 km zijn naar huis. Het eerste stuk was nog onbekend terrein, maar na Knysna werd het bekend terrein. Drie jaar geleden waren wij hier al geweest met onze tuin route van toen. In totaal hebben wij ruim 4650 km gereden in deze twee weken en zijn wij door zes provincie gereden en in een klein landje(Lesotho) even binnen gewipt.
Gelukkig hebben we alle dagen mooi zonnig en lekker warm weer gehad, ook die dagen dat wij in berggebied zaten terwijl wij dit niet verwacht hadden.
Over het geheel genomen, weer veel geleerd van dit land over natuur, leefwijze, leefklimaat, culinaire hoogstandjes, verschillen tussen provincies betreffende leefomstandigheden, vriendelijkheid, dieren, rijkdom, schoonheid natuur, en eigenschappen wat men er verbouwd. Weer leuke mensen ontmoet uit verschillende provincies die ook op (door)reis waren en of daar woonden.
Wij gaan ons weer opmaken voor een volgende trip in dit prachtige mooie land.

De reporter

• 02 Juni 2015 - 18:14

Kees Laan:

Wat een mooie reis, mooie fotoos en wat veel kilometers!
    leuk te lezen dat jullie genieten en dat het goed met jullie gaat
    groeten, Kees