Autotrip Januari 2016 totaal 3800 km - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Autotrip Januari 2016 totaal 3800 km - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Autotrip Januari 2016 totaal 3800 km

Door: De reporter

Blijf op de hoogte en volg Maria

31 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Somerset West

Deze keer zijn we weer wat kleinere plaatsen gaan bezoeken, omdat de weg naar Brits toch niet meer alternatieven kan bieden. Gaan wij meer voor de kleinere en binnendoor wegen en plaatsjes wat weer bijzonder leuke dingen kan opleveren.
Vanuit Somerset West naar Bloemfontein, was weer een lange rit van 1000 km, de omgeving was toch weer anders als de vorige keren. Deze keer was dit gedeelte van de grote Karoo erg droog en dat was toch ook weer mooi om te zien. Onderweg zijn we gelukkig wel hier en daar een flinke regenbui gereden, maar dat was toch een druppel op een gloeiende plaat geweest ben ik bang.
In Bloemfontein hebben we overnacht in een B&B. Zoals jullie weten ligt Bloemfontein in de provincie Vrijstaat, waarvan deze stad de hoofdstad is. Ook hier was net wat regen gevallen, zodat de temperaturen aangenaam waren.
Januari is n.l. de warmste maand volgens de gegevens.
In deze provincie passeer je veel verschillende gebieden met verschillend vee/schapen teelt, bos- en mijn bouw en enorme bergketens en savannes. Eigenlijk kom je hier van alles tegen wat dit betreft.
Na een goede nachtrust zijn wij via binnenwegen doorgereden naar Brits in de provincie Gauteng.
Onderweg hebben wij het plaatsje Parys bezocht. Een vergelijking met het echte Parijs is er natuurlijk niet. Voor een plattelands stadje zijn er behoorlijk veel restaurants, leuke winkeltjes en kunstgalerijen.
De hoofdstraat beschikt over de meeste van deze kunstgalerijen, vintage en antieke winkeltjes waar je erg leuke dingen ziet.
Bij de stad Carletonville kwamen wij weer in mijnbouw gebied wat direct weer effect geeft op de omgeving en leefomstandigheden van de mensen daar. Ziet er wat rijker uit als leek bekeken.
Nadat we vier dagen in Brits zijn verbleven zijn we doorgereden via Vryburg en Uppington naar Kakamas. Dit gaat dan weer via de Noord Kaap. Deze provincie is het grootste runvlees producerend gebied, ook maïs en pinda zijn hier belangrijke gewassen. Mooi gezicht om alles in een vloeiende beweging voorbij te zien gaan, lijkt net een film. Onderweg nog in een gigantische regenbui terecht gekomen, spoelde gewoon naar beneden. Een dag later zag je er gewoon weer niets meer van, zo droog was het er.
In het gebied bij Uppington vind je de bekende Augrabieswaterval, onbetwist de grootste waterval van Zuid-Afrika.
Het landschap is erg droog maar de grond is vruchtbaar en de gewassen, zoals vruchten, groenten en tarwe, groeien in besproeide velden. Dit gebeurd door op verschillende plaatsen gebruik te maken van een waterrad. Een ouderwets maar goed werkend geheel. Het gebied is het beste bekend om zijn druiven, rozijnen en wijnen van export kwaliteit.
In het plaatsje Kakamas zijn wij blijven overnachten in een B&B waar van uit ons de volgende dag de Augrabies Falls National Park hebben bezocht.
Schilderachtige namen zoals Moon Rock, Ararat en Echo Corner zijn beschrijvend van dit rotsachtige gebied.
Een prachtig gezicht, zowel in kleur als in vorm om dit allemaal te bekijken, zeker de vreemde rotsformaties die zijn ontstaan in het verre verleden. De kokerbomen staan in schril contrast tegen de Afrikaanse hemel, het blijven aparte boompjes om te zien. Zowel de noordelijke en zuidelijke kanten van de Oranje Rivier bieden heiligdom aan een diversiteit van de soorten, gespot, springbok, gemsbok, klipdasjes en de giraf. De giraffen waren wel erg licht van kleur moet ik zeggen. Doordat er ook hier gelukkig water was gevallen moesten wij toch op enkele plaatsen door het water rijden om op andere vlaktes te geraken. Ook weer een leuke ervaring die we af kunnen vinken.
Na bezoek aan het park zijn wij in Kakamas zelf naar twee wijn proef lokalen geweest, primitiever dan in de Kaap maar wel leuk, en gezellig om dit weer mee te maken.
En natuurlijk weer wat wijn meegenomen vanuit deze streek. Het bezoek aan “ De Pienk Padstal” langs de kant was ook weer een leuke bezigheid. Hier toch maar wat rozijnen gescoord om de lokale verkoop te sponsoren.
Na twee overnachtingen hier zijn wij doorgereden, via Kernhardt, Calvinia naar Clanwilliam.
Kernhardt en Calvinia liggen in het Karoo gebied met al zijn Merino – Karakoelschapen kuddes die op deze grote vlaktes ronddwalen. Vandaar de belangrijkste wolproductie hier plaats vindt.
Via de Vanrhyns Pass zijn we naar Clanwilliam gereden, wat een machtig stukje was dit om te zien zeg, die vlakte die dan zo voor je ligt. Is niet op een foto vast te leggen, moet je zien.
Naar Clanwilliam zijn wij natuurlijk voor de ECHTE rooibosthee gegaan, in een heel gezellige thee winkeltje annex museumpje werd alles uitgelegd hoe, wat waar etc. deze thee geproduceerd en verwerkt wordt. Dit is de enige streek ter wereld waar rooibosthee groeit.
Een thee proeverij hoort daar natuurlijk ook bij. Ook hier hebben wij weer wat voorraad meegenomen als echte thee drinkers. Gelukkig kunnen wij in de toekomst het zelf gaan halen of op laten sturen.
De rooibosthee in de winkels hier smaken toch anders!!! Dit zijn dan ook niet de echte volgens de medewerkers van de winkel. Ook hier hebben wij overnacht en deze keer in een oud meisjes internaat wat als B&B was ingericht.
Clanwilliam is ook bekend om zijn stuwdam en de Cederbergen, via een van deze gravelwegen door de bergen zijn wij doorgereden naar Somerset West. Net buiten het dorp ligt een struisvogel farm, blijven eigenwijze beesten om te zien. Met een ontbijt stop in een klein dorpje en een prachtige rit door alle fruitteelt gebieden, appels, peren en abrikozen etc. Een geweldig mooie rit met al zijn ups en downs afdalend naar de West Kaap.
Ook deze reis was weer de moeite waard en weer kunnen wij stellen om op enkele plaatsen als het mogelijk is terug te keren en een uitgebreider bezoek te brengen de volgende keer.

De reporter

• 31 Januari 2016 - 09:29

Elma:

Weer een mooie reis gemaakt . Het doet me goed dat jullie zoveel ondernemen dat is een teken dat jullie gezondheid het toelaat...
    Genieten maar op naar het volgende verslag

• 31 Januari 2016 - 18:00

Thijs:

Wat een mooi verslag van de reporter (die eigenlijk gestopt was :-)), heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten daar in dat mooie Zuid Afrika!
    Ook ik verheug me op jullie volgende verslag.
    groetjes Thijs

• 31 Januari 2016 - 18:02

Melinda:

Leuk! Julle komen op SA plekke die ek self nog niet gesien hebt! Km's!

• 31 Januari 2016 - 21:06

Geertje:

Wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt! Heel leuk om jullie verslag te lezen en de foto's te zien! Ik ben benieuwd hoe de echte rooibosthee smaakt!
    Hartelijke groeten, Geertje

• 01 Februari 2016 - 11:38

Ineke Theeuwes:

Hallo Maria en Bert ,wat en geweldige reis en jullie hebben veel moed samen om het te doen!
    maar het is wel zo blij je op de bank zitten maak je weinig mee. Heel goed van jullie, echte avonturiers!!!
    Ik ben niet zo'n held maar topi hoor. Dikke zoenen

• 01 Februari 2016 - 20:22

Conny:

Wat een heerlijke trip. Genieten van de vele heerlijke dingen die langs komen.