Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Shanghai

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

14 September 2005 | China, Shanghai

Shanghai
Vanaf woensdag ochtend 14 sept.zijn wij in Shanghai beland waar wij bij aankomst door Mr. Zhang (Kirin) collega de hele dag zijn rondgeleid.
De meeste indruk tot nu toe heeft wel FlowerPort achtergelaten, dit is een groot project, ca. 50 km buiten Shanghai van 30 ha kassen, waar verschillende ondernemingen met samenwerking van de regering de meest moderne kassen zijn neergezet met faciliteiten erop en eraan.
Menig Nederlandse teler zou staan watertanden bij dit geheel, en kunnen constateren dat het zonde van het geld is omdat na plaatsing de kunde, kennis en onderhoud ontbreekt om dit goed voort te zetten. Het was bijzonder interessant om dit alles te zien, hier is ook een copie van de keukenhof in aanbouw om het geheel te complimenteren. Zelfs een Nederlandse molen is er nagemaakt, er kan hier van alles dus wij kijken niet zo raar meer op in dit land.
Na het eten hebben we een prachtige avondwandeling gemaakt langs de de Huangpu-rivier en waarmee tevens deze dag werd afgesloten.
Donderdag 15 sept.werden wij door Mr Gong van Shanghai Seeds opgehaald en na een werkbespreking zijn wij enkele bedrijven van Shangahai Seeds gaan bezoeken. Deze liggen nogal verdeeld in over Nanhui en Shanghai County. Ook hier hebben we weer allerlei verschillende dingen gezien in het landschap. Meest opvallende t.o.v. Kunming is dat het hier net zo vlak is als Nederland en dat het qua landschap er ook op lijkt. Veel waterwegen, bruggen niet al te beste huizen op het platteland. Al met al een ervaring rijker betreffende leef, woon en werkwijze in dit gedeelte van China.
Er zitten duidelijk verschillen tussen verschillende delen van China, zowel leef, woon, werk en eetgewoontes (smaak) en dat is weleens leuk om dit te ervaren.
We hebben het bedrijf bezocht wat we ook na onze aankomst in China hadden bezocht, maar nu 7 weken later zag het er minder mooi uit. Na twee typhoons is het bedrijf behoorlijk beschadigd en zijn vele kassen onder water gelopen. De schade is dan ook enorm.

Vrijdag 16 sept. zijn we nog een paar bedrijven van Shanghai Seeds langs geweest, en dan vraag je je eigen weer af waarom dat deze zo modern zijn ingericht en waarom men ze niet onderhoud. Het antwoord kan je zelf wel invullen; de kennis, kunde en techniek (onderdelen) is niet aanwezig. De bedrijven zijn door de regering opgezet en worden verhuurd, de huurder is dan verantwoordelijk voor het onderhoud en alles wat erbij komt kijken, resultaat is dan duidelijk. Deze dag zijn wij geeindigd met een bezoek aan de Old City met een wandeling door Yu Yuan Garden, en met een rondvaart op de Huanpu-rivier bij avond ( een panorama aan lichten) was deze geweldige dag ten einde.

Zaterdag 17 sept. zijn we met de metro en magneettrein die wel tot 431 km per uur hard gaat naar de Pu Dong International Airport vertrokken om de Fidesgroep op te halen.
De groep was zeer netjes op tijd, na lunch, incheck en opfris beurt in hotel werd de eerste dag invulling gestart. Dit bestond uit een rit door een gedeelte van de stad met een bezoek aan de Bund, de historische kade langs de Huangpu-rivier, de nieuwe zakenwijk Pudung aan de overkant van de rivier en een bezoek aan de Pearl of the orient TV toren.
Op 361 meter hoog kan men in deze toren van de stad geweldig mooi panorama beeld zien. Jammer is het dan wel dat het niet helemaal helder is op deze hoogte.
Via een voetgangerstunnel (soort treintje) als in een Efteling sprookje zijn we onder de Huangpu-rivier van de ene naar de andere kant gegaan.
Tot slot hebbben wij nog een boottocht op de Huanpu-rivier gemaakt bij onderggaande zon.
Als afsluiter van de dag hebben wij gedineerd op de 55ste verdieping in het Grand Hyatt Hotel, het hoogste gebouw van de stad.

Zondag 18 sept. was iedereen goed uitgerust na een welverdiende nachtrust rond een uur of 9 vertrokken richting ons eerste bedrijfsbezoek. Helaas bleek het verkeer een beetje druk te zijn en liepen we vast in een file die veroorzaakt werd door wegwerkzaamheden. Gevolg was dat we ca. 1,5 uur te laat aankwamen bij Shanghai Seeds. Na de middag hebben we Flower Port (30 ha. kassen) en de namaak Keukenhof bezocht (zonder bollen uiteraard). Dit bezoek hadden wij vrijdag ook gezien, maar toch weer de moeite waard daar je nu meer naar specifiekere dingen gaat kijken.
Door de file achterstand zijn we voor het avondeten eerst naar een geweldige voorstelling geweest van de Shanghai acrobaten in het Portman theater. Deze voorstelling werd geheel verzorgd door jongeren die verbazingwekkende capriolen uit haalden, geweldig om te zien, niet op papier te beschrijven zo indrukwekkend.
Het eten was dus uitgesteld, zodat we rijkelijk laat in het restaurant aankwamen. De bediening wilde ook naar huis, dus in rap tempo werd alles op tafel gezet, zodat we binnen een uur weer buiten stonden.
Al met al een geweldig dag waarin we weer veel indrukken opgedaan hebben.

De reizende reporter

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

• 21 September 2005 - 13:26

Els En John:

Stelletje bofkonten om dit allemaal mee te maken
    groetjes en goede reis

• 26 September 2005 - 08:59

Ineke En Jan:

hallo die Bert en Maria ,na met gepaste tegenzin zijn wij weer begonnen aan het werk. Wij hebben een fijne zonnige vacantie gehad en genoten.Nou jullie verslag is weer bij voor het boek en wij lezen dat jullie echt ondernemend zijn en er genoeg werk voor jullie is. Hoe staat het met Tanzania??nog niets vernomen of concreets?? Wij horen het wel voorlopig hoop ik dat alles goed is met jullie en hier is alles prima ook met de jongens. Wij houden contact. Lieve groetjes.jan en ineke.

• 26 September 2005 - 14:31

Nel:

Waar blijven de foto's nu van de groepsreis? ons lekker de ogen uitsteken he?
    (grapje hoor).
    China is een geweldig land, ik zou zelf ook zo weer teruggaan.
    Succes verder met de activiteiten

• 27 September 2005 - 15:22

Kitty:

Geweldig mooi verslag en leuk om te lezen. Wij vertrekken 1 okt. naar Thailand en Cambodja. Misschien komt China ook nog eens aan de beurt. Groetjes en tot ziens