Beurs - Luquan - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Beurs - Luquan - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Beurs - Luquan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

12 September 2005 | China, Fuming

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

Donderdag beurs, weekend directe omgeving Funming

Donderdag zijn we naar de bloemententoonstelling geweest in Kunming, deze is niet groot, maar was netjes verzorgd, zelfs Kirin was aanwezig met een stand. Menig bekende Japanse collega werd begroet, zelfs de president van Kirin Agribio was aanwezig. De rest van de dag hebben wij ons beziggehouden met naar o.a. tractors kijken.
Onder de middag hebben wij weer enkele heerlijke nieuwigheden wat eten betreft mogen nuttigen, verschillende paddestoelen en bloemen die op een speciale manier in een bouillon pan wordt klaargemaakt. Met nog veel meer restaurants (aantal onbekend) in dit gedeelte van de stad, wordt dit de mushroom straat genoemd.
Het weekend hebben we geen al te spectaculaire dingen bezocht wegens het ontbreken van een goede chauffeur. Bert wilde zelf gaan rijden, maar dat bleek uiteindelijk niet te kunnen, want het Nederlandse rijbewijs schijnt hier niet geldig te zijn. Dus zijn we een beetje in de buurt gebleven.
Zaterdag zijn we naar Kunming geweest waar wij een beetje op ons gemak hebben gedaan met wat rondsnuffelen op een kleine antiek markt, gewone markt en wat shoppen. Er zijn aardig wat hebbedingetjes gekocht, die wij nog nooit gezien hebben. Daar Mr. Liang een afspraak had hebben wij de rest van de middag ons zelf bezig gehouden met naar de Westernhill Dragon Gate te gaan. Met handen, voetenwerk kom je toch nog ergens uit in dit land. Ik was er al een keer geweest (zie weekend Kunming) Bert nog niet, en dit was zeer zeker de moeite waard om deze plaats nog een keer te bezoeken. Deze keer kon ik dus als gids fungeren wat ook wel eens leuk is om te doen in hoeverre je kan zeggen of dat ik alles wist??
De zondag invulling was een verrassing voor alle medepassagiers in het busje van de zaak.
Met mr. Lowe (chauffeur Fedely) zijn vrouw en zoon, Mr. Liang en wij beiden zijn we naar Luquan geweest, een of ander stadje ca. 50 km noordelijk van Fuming.
Alle deelnemers waren hier nog nooit geweest, dus was deze dag voor iedereen een ware verrassing. De rit naar deze plaats was een panorama aan verschillende natuur landschappen, een ware lust voor het oog. In dit gedeelte van Yunan lijkt de levensstandaard ook lager te liggen, veel huizen zijn hier ook van leem gemaakt.
De start van de rit was het nader bekijken van het rijst oogsten, waarom, hoe en wanneer. Zowel de dames als de heren die op het land aan het werk waren, waren zeer geïnteresseerd en bereidwillig om alles haar fijn uit te leggen. Menig foto is er ook gemaakt en deze gaan wij zeer zeker aan hen opsturen. Men is niet zo warm aangekleed omdat het te koud is, maar puur om huid irritatie te voor komen.
De gebruikelijke vraag aan ons was dan ook weer eens hoe het kwam dat wij zo lang waren. Niet van het rijst eten!!!! In een restaurantje langs de weg hebben wij de lunch genuttigd, en zoals gewoonlijk maak je dan weer van alles mee wat ze doen om dit te verwezenlijken. De kip wordt ter plekke geslacht, dus vers is die wel, maar het feit dat hij zo taai als leer is, doet vermoeden dat hij niet bepaald vet was.
De plaats Luguan is qua oppervlakte groter dan Fuming, maar qua ontwikkeling hetzelfde. Hier werd een wandeling gemaakt door een gedeelte van het centrum en plaatselijke markt, waarna de terugweg weer werd aanvaard.
Bij verschillende werkzaamheden onderweg zijn wij gestopt om nader te bekijken waar men mee bezig was en hoe de werkzaamheden werden verricht o.a. een rotszaagerij voor verfraaiing van wanden en een steenverwerkingsbedrijfje voor het maken van grafzerken.
Als laatste hebben wij een bezoek aan de tempel gemaakt die tegenover het bedrijf in de bergen ligt. Het was een hele klimpartij, maar hier ook weer zeer zekere de moeite waard om dit mee te maken.
De hangbrug van de ene naar de nadere kant van het ravijn was voor enkele van ons groepje toch wel eng om te bewandelen. Met een ritje om nog wat foto’s te maken door een gedeelte van Fuming, zijn wij naar huis gekeerd.
Vandaag is er een bezoek van 10 Nederlandse ondernemers geweest, een leuk en interessant gezelschap was dit. Vanaf woensdag zijn wij in Shanghai om enkele zakelijke bezoeken af te leggen, waarna wij ons voegen bij de Fidesgroep die zaterdag arriveert voor een 10 daagse reis China.
Wij hopen jullie dan zo goed mogelijk op de hoogte te houden van dit reis gebeuren.

De reizende reporter

• 15 September 2005 - 06:08

Conny:

Veel plezier de komende dagen met de klantenreis en succes met de nieuwe job als ervaringdeskundige .

• 17 September 2005 - 17:15

Els En John:

Ondanks alles is het wel leuk in bamiland

Groetjes en veel plezier met de medelanders

• 18 September 2005 - 13:46

Cindy Van Den Berg:

Leuke site!
    Veel plezier verder in Bamiland!!