Shanghai -Suzhou - Reisverslag uit Shanghai, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Shanghai -Suzhou - Reisverslag uit Shanghai, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Shanghai -Suzhou

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

19 September 2005 | China, Shanghai

China reis maandag 19 september.

Na het ontbijt zijn we vertrokken richting oude binnenstad van Shanghai om daar de Yu- tuinen te bezoeken. Dit tuinencomplex is ca. 2 ha groot en ruim 400 jaar oud en ooit gesticht door een rijke patriarch die een mooie tuin bij zijn huis wilde hebben. Nu zijn dit soort tuinen niet zomaar gemaakt, een zeer uitgekiend plan ligt er aan ten grondslag en de bouw ervan duurt vaak vele jaren en in dit geval was dat ca. 16 jaar.
Het complex bestaat voor een groot gedeelte uit rotstuinen, gescheiden door muren met doorkijkjes. Elk deel heeft dan vaak weer een gebouwtje, wat gebruikt kon worden theedrinken, culturele activiteiten of gasten ontvangst. De vrouw des huizes had haar eigen afdeling, welke beduidend kleiner is uitgevoerd dan dat van haar man. De tuinen herbergen vele soorten struiken en bomen, maar bloeiende planten komen er nauwelijks in voor.
Daar de tuinen in de binnenstad liggen hebben we gelijk maar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de overbekende Xiangyang markt in de Franse wijk te bezoeken waar men je werkelijk overspoelt met namaak artikelen. Het in onvoorstelbaar hoeveel merkartikelen er hier in namaak vorm verkocht worden, vaak kwalitatief niet eens zo slecht. De kunst is dus om het zo goedkoop mogelijk in handen te krijgen, afdingen is dus een noodzaak. Regel is dat men gemiddeld het product 10x zo duur aanbied als wat je er uiteindelijk voor moet gaan betalen, het kost je dus soms nog wel eens wat tijd voordat je het artikel voor de door jou gewenste prijs in handen hebt. Beste methode bleek gewoon weglopen te zijn.
Anderhalf uur later zijn de meesten van de groep met flinke tassen vol de bus weer ingegaan, nu nog kijken of alles zonder problemen Nederland in te krijgen valt.
's Middags zijn we met de bus en nieuwe gids naar Suzhou vertrokken, een stad op ca. 80 km afstand van Shanghai.
Onderweg hebben we een stop gemaakt in Tongli, welke zeer bekend is in China vanwege alle waterwegen die erin liggen. Marco Polo schijnt hier ook geweest te zijn 500 jaar geleden en noemde het "Venetie van China".
We hebben hier een vervoersmiddel uitgeprobeerd wat wij nog niet eerder hebben gebruikt in China, de riksja. Met 17 van deze dingen hebben we ons tot grote verbazing van de lokale chinezen door het stadje laten fietsen. Nu zijn europeanen gemiddeld wat dikker en wat zwaarder als Chinezen, dus dat was aanpezen voor de heren "taxichauffeurs". We hebben dus af en toe maar wat meegeduwd de bruggen op want we vonden het toch wel wat zielig voor ze.
Aan het eind van de middag waren we op de plek van bestemming en konden we wat afkoelen in het hotel.
Het diner hebben we genuttigd in het hotel, waarna we zijn vertrokken naar een opvoering van " Suzhou, A Classical Night", chinese muziek en dans in de setting van Wangshiyuan, Tuin van de Meester van de visnetten, een klassiek Chinese tuin. Erg interessant, maar het was zo ontzettend warm die avond dat de meesten van ons het liefst zo snel mogelijk terug wilden naar het hotel.

De reizende reporter.

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku