weekend Kunming-Fuming - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu weekend Kunming-Fuming - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

weekend Kunming-Fuming

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

03 Oktober 2005 | China, Fuming

Weekend Kunming – Fuming

Het weekend begon goed daar het vanaf 1 okt. t/m 7okt. een nationale feestweek is ter ere van de oprichting van de republiek China. Iedereen in China is daarom min of meer een hele week vrij, maar daar dit op het bedrijf niet kan is hier in overleg met de medewerkers voor een andere vorm gekozen.
Dus het feest kon zaterdag voor ons weer eens beginnen, Mr. Liang werkte daar prima aan mee, door het zo te regelen dat wij netjes werden opgehaald (Mr. Chen vriend Mr. Liang)) met de auto en naar Kunming werden gereden.
Als klap op de vuurpijl stelde hij zijn nieuwe vriendin voor Miss Yu Liu Mei, en met ons vieren zijn wij
naar het Yunnan Nationalities Villages (Yunnan Minzucum) geweest.
Dit themapark is gelegen ten noordoosten van Dianchi Lake, 8 km vanaf Kunming. De oppervlakte van het park is 90 ha groot, en is in 1992 gebouwd met als doelstelling alle dorpen van 26 etnische nationaliteiten uit de Yunnan Provincie in beeld te brengen. In totaal zijn er nu 20 van de 26 dorpen nagebouwd, hier vindt men de bouwstijl, kostuums, eet, dans en geloofsuitvoeringen die bij elke cultuur passen terug.
Yunnan Nationalities Villages is een park waar je replica’s van verschillende gebouwen, pagoda’s, totempalen etc.vindt, en alle dagelijkse bijzonderheden van alle etnische culturen ziet uitgebeeld. Men showt de prachtige klederdrachten, de eetgewoontes, de dansen en uitvoeringen van alle bijbehorende rituelen. Alles bij elkaar een aangenaam geheel om er zeer zeker een dag aan te besteden, en natuurlijk waren er weer de vele winkeltjes, waar iedereen naar hartelust van alles kan kopen.
Daar Bert deze keer weer zeer in trek was bij heel wat bezoekers, zijn er nogal wat foto’s gemaakt van dit
Nederlands welvaren, Mr. Liang wilde het geld wel incasseren hiervoor. Business is business toch!!
’s Avonds hebben we in Kunming gegeten en na een kop koffie op het terras aan de waterkant van Green Lake park, zijn we met plaatselijk vervoer (lees: taxi, bus, tuktuk) naar huis gegaan voor een welverdiende nachtrust.
Zondag was een rustig begin, waarna we ‘s middags per (en een geleende) fiets zijn vertrokken naar Fuming. Twee westerlingen op veel te kleine fietsen is dan ook een bijzienswaardigheid op zich zelf natuurlijk en daarbij westerlingen zien ze hier niet zo vaak.
We hebben een beetje rondgefietst en gelopen door het stadje, veel valt er hier niet te beleven in zo’n “wereldstad”. Mr. Liang was naar Kunming, de tickets voor onze terugreis halen, en dus hebben we zelf maar de stoute schoenen aangetrokken om in een restaurant zonder kaart te gaan eten. Van alles aangewezen in de vitrine kast met de hoop dat er iets eetbaars van gemaakt zou worden. Dat bleek wonderwel te lukken en we hebben het ons weer goed laten smaken.
Daarna zijn we op het gemak terug gefietst, want van overmatige fietsinspanning krijg je alleen maar een pijnlijk achterwerk, zeker op een fiets die 3 maten te klein is.
Alom, het was weer een leuk middagje zo samen.

De reizende reporter.

uitgebreider verslag /foto's op andere website www.xs4all.nl/~bku