Lang weekend Xi\ - Reisverslag uit Peking, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Lang weekend Xi\ - Reisverslag uit Peking, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Lang weekend Xi\

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

07 Oktober 2005 | China, Peking

Lang weekend Xi'an

Vrijdag 7 oktober

We zijn vrijdag 7 oktober om 5.30 uur vertrokken vanuit Fuming om per vliegtuig naar de stad Xi'an te gaan. Xi'an is gelegen in het centrale gedeelte in het noord-westen van China, en welke nu de hoofdstad is van de provincie Shaanxi.
Xi'an is een van de meest historische hoofdsteden van 12 dynastieën in de periode van de Western Zhou (1046-771 BC) tot aan de Tang Dynasty (618-907).
Wat Xi'an zo veel bekender maakt dan andere steden zijn de historische vindplaatsen, rijke cultuur, mooie landschappen en rijke culturele overblijfselen. In Xi'an is ook de beroemde zijderoute naar het westen gestart.

Rond 9.30 uur zijn we geland op het vliegveld van Xi'an en per bus naar de stad gereden, welke op een kleine 3 kwartier van het vliegveld ligt.
Na het inchecken in het hotel, gelegen in het centrum van de stad, zijn we op pad gegaan om een aantal historische plaatsen in de stad zelf te gaan bezoeken.
Xi'an was strategisch een belangrijke stad en daarom liet de Ming-keizer tussen 1374 en 1378 een muur bouwen rondom de stad van 14 km lang, 12 meter hoog en breed, met 4 poorten en torens op de hoeken. De poorten waren forten op zich, waar soldaten iedereen controleerden die de stad binnenkwam. De Zuidelijke toegangspoort tot Xi'an is de mooiste.
Hier zijn wij per fiets (tandem kon ook) opgestapt en bovenop de muur in zijn geheel rondgefietst over de stadsmuur. Dit alles in een heerlijk zonnetje bij een zeer aangename temperatuur was het een ritje van 1.5 uur met een prachtige uitzicht over verschillende delen van de stad.
De volgende stop was de Big Wild Goose Pagoda, deze telde oorspronkelijk 5 verdiepingen. Tussen 701 en 704, tijdens het bewind van keizerin Wu, werd de pagode gerenoveerd en herbouwd tot zijn huidige vorm. De 'Dayan Ta' telt nu 7 verdiepingen en is 64 meter hoog.
In totaal 248 treden hoog , die wij natuurlijk tot in de top hebben betreden. De vorm is vierkant en vanaf het terras leiden vier deuren naar het interieur.
Na veelvuldige restauraties wordt deze pagode nu beschouwd als een belangrijk Nationaal Monument.
Op een groot plein voor de pagoda is een waterfontein met lichtorgel geplaatst. Rond zes uur begon dit spelen en van bovenuit de pagode hebben wij dit bij daglicht nog kunnen aanschouwen. Later op de avond zijn wij terug gegaan om dit mooie schouwspel bij donker te aanschouwen, zeer speciaal en in feite niet te goed op papier te beschrijven.
Een mooie afsluiting van een prachtige dag was dit zeer zeker.

De reizende reporter

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku