Weekend Dali - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Weekend Dali - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Weekend Dali

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

14 November 2005 | China, Fuming

Weekend Dali

Sinds donderdag hebben wij een gast uit Nederland, A3 Huisman uit Maasdijk is ons komen bezoeken om eens te zien hoe de chinezen leven.
A3 zal ons vergezellen de komende week, met al onze activiteiten op het bedrijf en daar buiten, het weekend tripje hoort daar ook bij.
Zatererdag ochtend zijn wij met Mr Liang, Mr Dong (chauffeur) en huurauto vroeg vertrokken voor een weekend naar de stad Dali, ook wel de stad van de wind genoemd omdat er altijd waait. De rit naar deze stad gaf een scala aan mooie natuur, berglandschappen, bergdorpjes gelegen op plateaus tegen de bergen, bruggen en meren, kortom een lust voor het oog.
Dali bestaat eigenlijk uit twee delen, een modern deel en een oud ommuurd deel en ligt in de provincie Yunnan, 3,5 uur rijden vanaf Kunming.
Dali ligt op een plateau op ca. 2.000 meter hoogte, tussen de 4100 meter hoge, 19-toppige Cang-berg en het 250 km² grote Erhai-meer. Doordat hier al tweeduizend jaar geleden de belangrijke handelsroute van China naar Burma en India liep, werd Dali een bloeiende stad. Van de 8e tot 13e eeuw was Dali de hoofdstad van het toen machtige rijk Nanzhao. De Mongolen veroverden het in 1253 en daarmee werd het gebied voor het eerst deel van het Chinese rijk.
De Bai-minderheid met haar kleurige kleding is in Dali de belangrijkste bevolkingsgroep. De naam Bai betekent `wit' en symboliseert geluk. Zij wonen in fraaie huizen, waarin veel hout en soms ook marmer is verwerkt. Het marmer wordt in de omgeving gedolven. Dali is geliefd bij buitenlandse én Chinese toeristen. Door de toenemende Chinese welvaart kan het druk zijn in Dali: zeker in vakanties lijkt Dali steeds meer op een openluchtmuseum.
Onze allereerste stop was dus ook om op de oude stadsmuur een wandeling te maken. Deze is voor een gedeelte herbouwd, waarna wij later binnen de stadsmuren het oude centrum bezochten met al zijn kleurrijke winkeltjes, markten, the museum of Dali city, waterpartijen en restaurantjes.
Onze gast heeft hier heerlijk zijn hart op kunnen halen om voor het thuisfront van alles te kopen, de koffer is dus nu echt te klein.
Ook hier aan eetgelegenheden geen gebrek en na een prima maaltijd zijn we met flink vermoeide benen teruggegaan naar het hotel.
Zondag ochtend na een chinees ontbijt begon onze dag bij het Dali TialongBabu Movie and Television
City, waar in een klein nagemaakt historisch dorp verschillende muziekopvoeringen, spel, acrobatie, toneel en show werd weergegeven.
Hierna ging onze tocht naar de Drie Pagodes (santa) van het Chongshan-klooster uit de 9e eeuw. Deze zijn het kenmerk van Dali en herinneren aan het roemrijke verleden. Op dit moment wordt er heel wat bijgebouwd in de oude stijl om er een oase van rust voor de toerist van te maken die zich dan hier dan aardig kan vermaken.
Na het bezoek aan de drie Pagodes hebben we een boottochtje op het Erhai-meer gemaakt naar een van de eilandjes Putuo of Jinsuo, waar wij zijn geweest is niet duidelijk, maar wel heel bijzonder wat men hier ook allemaal verkoopt en fabriceert om van te leven.
De visvangst speelt hier duidelijk de boven toon betreffende de inkomsten van de eilandbewoners, bij enkelen van hen hebben wij op chinese wijze de thee mogen nuttigen.
Na deze geweldige dag hebben we de terugreis weer aanvaard om op een niet al te laat tijdstip weer in Kunming te arriveren.

De reizende reporter.

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

• 20 November 2005 - 17:13

Thijs:

Jullie hebben weer een prachtig weekend gehad. nauw ik mag ook niet klagen. Hopelijk zie ik jullie volgende week zaterdag, als jullie zin hebben kunnen jullie volgende week zondag ook een keer langs komen want dan vier ik mijn verjaardag Groeten Thijs

• 21 November 2005 - 12:33

Jac Theeuwes:

We staan na onze vakantie in Thailand weer met beide benen in het nederlandse natte leven en dan deze schitterrende foto's en het mooie verhaal van de reporter.Ook China is een bezoek waard. De post ligt klaar.