Kunming-Jiliang-Kunming - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Kunming-Jiliang-Kunming - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Kunming-Jiliang-Kunming

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

21 November 2005 | China, Fuming

Laatste weekend China

Met onze gast is er in de omgeving nog wat fiets en veldwerk gedaan de laatste dagen voordat hij donderdag naar Nederland vertrok, het weer was overdag prachtig met een heerlijk zonnetje. Op een van onze fietstochtjes werden wij spontaan door de mensen vriendelijk onthaald en konden wij zo aan tafel schuiven om mee te eten.
Natuurlijk is er de laatste dag ook nog wat voor het thuisfront gekocht, zodat A3 met veel meer naar huis ging dan de bedoeling was.

Ons laatste weekend in China is gestart op vrijdag ochtend, daar wij uitgenodigd waren om in twee dagen twee productie locaties van Kirin te bezoeken.
Op beide bedrijven worden chrysantenstekken gemaakt voor de Japanse markt, één bedrijf is in een samenwerkingsverband, het andere bedrijf is een proefproject maar dan eigendom van Kirin.
Alles was zeer netjes geregeld deze twee dagen, betreffende vervoer en hotelreservering en natuurlijk heerlijk chinees eten.
Op zondag hebben wij op ons gemak in Kunming alles nog eens rustig bekeken en de laatste boodschappen gedaan, het laatste weekend in China was toen een feit.
Het weer was dit laatste weekend beduidend kouder en onaangenamer dan wij gewend waren, geen zon overdag, bewolkt en de temperatuur daalt naar 6 graden. Tijd om een warmer land op te zoeken voor ons.
De komende week zullen wij toch wel met weemoed afscheid nemen van ons verblijf hier in China, zeer zeker de spontaniteit, vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen op de farm als erbuiten.
Het is/was een zeer mooie en indrukwekkende ervaring die wij voor geen geld hadden willen missen.
Wij zeggen dan ook niet dat wij nooit meer terug komen in dit land, je weet maar nooit hoe alles nog eens kan lopen, zeer zeker hebben wij dan hier vrienden zitten die ons weer met open armen zullen ontvangen.
Wij vliegen a.s vrijdag 25 november terug naar Nederland via Kuala Lumpur en landen dan de 26e in Amsterdam. Tot en met maandag zullen wij dan nog in Nederland verblijven, dinsdag 29 november vertrekken wij definitief naar Arusha-Tanzania.
Mijn eerste verjaardag zal dan ook met heel veel zwarte Pieten gevierd gaan worden, wat voor menig Nederlander niet mogelijk is, wordt voor mij dan normaal. Sinterklaas zal in de mindere vorm aanwezig zijn, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.
Onze volgende verslagen gaan vanuit Tanzania plaats vinden, tot dan zullen wij maar zeggen.

De reizende reporter

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

• 21 November 2005 - 20:30

Ome Douwe:

Prachtige foto's, maar de smederij in Fuming slaat alles! (ik besef nu dat het een topprestatie van de smid is geweest om verschillende attributen in elkaar te knutselen!)
    Luitjes, hou jullie haaks!! Douwe