Verhuist naar Tengeru - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Verhuist naar Tengeru - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Verhuist naar Tengeru

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

13 December 2005 | Tanzania, Arusha

Arusha-Tengeru

Eerst wil ik alle mensen bedanken die gereageerd hebben op mijn verjaardag, wij hebben deze dag wat anders ingevuld dan de bedoeling was, maar dat mocht de pret niet drukken.
Onze tweede week in ons nieuwe thuisland verliep natuurlijk weer wat soepeler dan de eerste, dit komt ook dat de eerste noodzakelijkste dingen nu geregeld waren en wij konden starten met kennismaken van toekomstige toelevering bedrijven en de buren.
In de maand december zijn er aardig wat toeleveringsbedrijven die een lunch en -/of receptie houden voor alle klanten, dit is een goede gelegenheid voor ons om wat mensen te ontmoeten.
De dagen zijn hier werkelijk tekort om alle dingen te willen doen die je per dag inplant, daar moeten we nog even aan wennen. De bank was ook zo vriendelijk om de bankrekening daadwerkelijk operationeel te maken, zodat nu geld beschikbaar komt wat vanuit Nederland is overgemaakt.
Op dinsdag 7 december zijn wij officieel ingezetene van Tanzania geworden, wat tot onze verbazing nog geen 10 minuten werk in beslag nam in dit land van de bureaucratie.
Vrijdag 9 december zijn wij maar in ons huis getrokken, momenteel is het bivakkeren geblazen met de weinige spullen die we hier hebben. Het huis is er de afgelopen maanden niet op vooruit gegaan, er zal de komende tijd heel wat aan vertimmerd moeten worden om er wat van te maken.
De eerste noodzakelijke dingen zijn gekocht om enigszins de leefomstandigheden te veraangenamen, ons eerste zithoekje bestaat uit stoelen bekleed met geiten huiden en een tafel uit het kantoor, zitten kunnen wij nu in ieder geval, ziet er toch leuk uit zo!!!
Met wat fantasie kan je er wel wat van maken, de slaapkamer heeft ook de nieuwste uitfit alla 2005,
de gordijnen zijn tijdelijk van zwart plastic gemaakt, het aero bed ligt op de grond en de badkamer is wel erg blauw. Als klap op de vuurpijl hebben wij ons zelf maar de luxe veroorloofd om een koelkast en wasmachine te kopen, die zijn hier echt wel nodig met deze temperaturen.
Maandag 12 december is Rentokil langs geweest om te bekijken wat voor ongedierte er allemaal zich als huisdier genesteld, heeft en waar wij niet van gediend zijn. De enige “huisdieren” die wel goed van pas komen zijn de gekko’s. Voor geïnteresseerden die niet weten wat dit zijn, dit zijn een soort kleine hagedisjes die allerlei rondvliegende insecten opeten.
Elke dag schijnt de zon en met de mooiste uitzichten vanaf de veranda, links Mount Meru en rechts de Kilimanjaro, dit wil je dit toch zeker niet verruilen met het koude Nederland???
In de tuin om het huis is de ergste rommel nu opgeruimd, zodat wij ook hier nu langzaamaan de boel kunnen gaan opknappen.
Wat de farm op zich betreft, zijn ook hier de eerste stappen gezet om verbeteringen, vernieuwingen en - of veranderingen aan te brengen waar nodig is. Een stappen plan is in werking gezet om geleidelijk aan de vernieuwingen te gaan verwezenlijken. Een van de dingen is dat we zo snel mogelijk willen proberen om voor het personeel in de ochtend een pauze in te lassen en een middagmaaltijd te verzorgen.
De container met onze spullen is inmiddels gelokaliseerd, deze staat helaas nog steeds in Jeddah en men weet niet wanneer deze naar Dar es Salaam verscheept gaat worden, wij gaan er van uit dat deze hier niet meer in 2005 arriveert.
We hopen volgende week onze internet aansluiting te krijgen, dan kunnen we weer wat makkelijker met de buitenwereld communiceren.

De reizende reporter

• 13 December 2005 - 19:32

Pa En Anneke:

we hebben het verhaal gelezen. maar de telefoon is natuurlijk mooier.groetjes van ons.

• 13 December 2005 - 19:55

Jan En Ineke Slegh:

Hoi bert en maria . leuk om weer iets van jullie te horen Tjonge je maakt zo wel wat mee!!! maar wij willen graag van alles over het land horen en houden dus contact. sterkte en gr van ons

• 14 December 2005 - 06:45

Conny:

Aan ontberingen houd je meestal mooie herinneringen over!
    succes en geniet.

• 15 December 2005 - 17:18

Ad En Maria:

Fijn weer wat van jullie te horen en hopelijk hebben jullie snel jullie spullen. Dan wordt het hartstikke gezellig. Maar het mooie weer hebben jullie alvast en dat is ook al wat. Wij kijken verder uit naar jullie verhalen en de groetjes van ons allen.

• 21 December 2005 - 14:56

Tim Walta:

Prachtig de foto's en verhaal.Verder blijf gezond, en geniet van alles.
    Groetjes van Tim en Ellie