Kerstlunch - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Kerstlunch - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Kerstlunch

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

19 December 2005 | Tanzania, Dodoma

Zoals afgesproken zal ik elke keer wat vertellen over ons nieuwe thuisland, en dan start je natuurlijk bij het begin, waar ligt Tanzania nu werkelijk.
Tanzania ligt in oostelijk Afrika, nét onder de evenaar. Geografisch gezien ligt het land tussen 1 en 11 graden zuiderbreedte, tussen 30 en 39 graden oosterlengte.
In het noorden wordt Tanzania begrensd door Kenia, Lake Victoria en Oeganda.
In het oosten ligt de Indische Oceaan met de eilanden Zanzibar en Pemba en in het zuiden vinden we Mozambique en Zambia. Als je de westelijke grens over gaat kom je in Zaïre, Rwanda en Burundi. Met z'n 945.087 vierkante kilometer (waarvan 886.040 vierkante kilometer land) is Tanzania ongeveer twintig keer zo groot als Nederland
De afstand tussen Moshi in het noorden en Songea in het zuiden bedraagt ruim 1300 kilometer. Tussen Dar es Salaam in het oosten en Kigoma in het westen ligt ruim 1600 kilometer. De officiële hoofdstad is Dodoma maar de voormalige hoofdstad Dar es Salaam huisvest nog vele regeringsinstellingen en ambassades.
Het landschap van Tanzania is erg variërend. Hoogvlaktes en dalen wisselen elkaar onverwacht af. Je vindt er savannen, maar Mount Kilimanjaro met als piek de 5895 meter hoge Uhuru wordt met recht 'het dak van Afrika' genoemd. Die hoogteverschillen veroorzaken verschillende klimaten, wat weer invloed heeft op de flora en fauna van het land. Natuurlijk heeft Tanzania ook zijn officiële feestdagen, wij hebben er al twee mee mogen maken in deze korte periode, 9 december was het onafhankelijkheidsdag en 14 december was het de dag van de verkiezingen die 1 x per 5 jaar gehouden wordt. Het land is onderverdeeld in 25 administratieve districten. De laatste verkiezingen vonden plaats in 2000. Een regeringsperiode duurt vijf jaar, zowel voor de volksvertegenwoordiging als voor een nieuwe president. Elke meerderjarige Tanzaniaan is stemgerechtigd bij het bereiken van de achttienjarige leeftijd. De president wordt terzijde gestaan door twee vice-presidenten: de minister-president van Tanzania en de president van Zanzibar. De verkiezingsuitslag is nog niet bekend, deze zal begin deze week bekend gemaakt gaan worden wie er de komende 5 jaar gaat regeren in dit land.
Na een drukke week met allerlei werkzaamheden is er afgelopen vrijdag een kerstlunch georganiseerd voor alle medewerkers, met een ingehuurde kokkin en haar hulpjes is het een geweldige maaltijd geworden. Het was voor de eerste keer sinds jaren dat dit werd georganiseerd, de ruimte was nog niet optimaal dit jaar, maar volgende jaar is er wel een goede kantine om dit spektakel te herhalen.
Ook de zondag was het deze keer geen rustdag voor ons, met een geleende maaimachine hebben wij ons “golfterrein” maar eens aardig kort gemaaid, dit nam heel wat tijd in beslag, maar het mag nu ook zeker een plaatsje in de best onderhouden velden hebben.
Eindelijk is het internet gebeuren geïnstalleerd het werkt nog niet optimaal, maar wij kunnen weer communiceren met de buitenwereld via dit medium, daarbij kunnen wij nu ook via Skype op een makkelijke en goedkope manier bellen via internet.
Volgens de laatste berichten is onze container op 16 december in Dar Es Salaam gearriveerd, in de meeste gevallen kost alles zeer veel tijd hier, maar met de container weten ze eerst niet wanneer deze verscheept wordt en plotsklaps is hij al op zijn bestemming? Afwachten maar wanneer de laatste etappe in werking gaat treden, je weet het maar nooit. Daar wij er van uitgaan dat het huis leeg blijft en er aan veel zaken niet gewerkt wordt in de komende feestweken hebben wij maar besloten om de kerstdagen bij onze Oegandese buren te vieren, wij zijn dan een klein weekje er even tussenuit. Via deze weg wensen wij alle website lezers Prettige Kerstdagen en een Gezond en Gelukkig Nieuwjaar.

De reizende reporter

• 19 December 2005 - 18:28

Postman:

Die laatste foto doet mij deugd! Wij ruimen de bladeren en de sneeuw, jij het gras.
    Ook van deze kant prettige Kerstdagen en een Gezond en Gelukkig 2006

• 19 December 2005 - 20:49

Conny:

In eens toch weer die container. Wanneer je niet teveel verwacht,blijft het leven je verrassen!

• 19 December 2005 - 21:32

Thijs:

weer een prachtig verslag, wel leuk dat jullie al een kerstlunch organiseren voor jullie collega,s. Prettige Kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar, met hopelijk snel een ingericht huis. Groetjes Thijs

• 20 December 2005 - 09:31

Jan En Ineke.:

Hallo boffers hier is maar zuur en dat etentje hadden wij ook wel mee willen maken ,en de bussen om op te zitten gaf dan niks.Wij wensen jullie een bijzondere kerst samen in jullie nieuw land maak er wat van,en voor 2006 een mailvol en liefdevol jaar met alles wat jullie maar wensen.Met heel veel liefde van ons!!

• 22 December 2005 - 14:21

Age En Marjan:

mooie foto,s pretige feest dagen en veel succes met jullie werk gr age en marjan

• 23 December 2005 - 11:05

Hans Van Haaren:

Beste Maria en Bert,
    Heb je ervaringen tot nu toe gelezen. Indrukwekkend en inspirerend. Hoop nog veel van jullie ervaringen te genieten. Intussen wens ik jullie hele prettige dagen, een spetterende jaarwisseling en een succesvolle start van 2006.

• 24 December 2005 - 14:46

Mirjam En Frank:

Ha die Maria en Bert. Kaart vanuit Rotjeknor is onderweg maar die zal er wel net zo lang over doen als die container. Daarom maar een berichtje via deze weg. Foto's en verslagen zijn indrukwekkend!!! Komen nog weleens op de koffie. Fijne Kerst en jaarwisseling toegewenst.

• 29 December 2005 - 09:53

Oma Walta:

Bert ik mag van age wat zeggen dat vond ik erg leuk want ik heb gezien waar jullie wonen nu veel suucses en mischien tot nog een keer gr oma walta