Feestdagen Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Feestdagen Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Feestdagen Tanzania

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

16 Januari 2006 | Tanzania, Dodoma

En weer was er een feestdag deze week in Tanzania, daarbij werd er ook nog een dag van Islamitisch feest bij aangeplakt. (een van de variabele dagen hier) Wij zijn nu hier ruim een maand en dit is officieel de vijfde feestdag al weer, dus nu maar eens alles even op een rijtje gezet voor het hele jaar waar wij rekening mee moeten gaan houden in de toekomst.
1 januari - Nieuwjaarsdag
12 januari - Zanzibar Revolution Day
5 februari - Oprichting van de CCM (Chama Cha Mapinduzi = politieke partij)
26 april - Union Day
1 mei - Dag van de Arbeid
7 juli - Farmers day
8 augustus - Peasant's day
9 december - Onafhankelijkheidsdag
25 december - Eerste kerstdag
26 december - Tweede kerstdag.

Variabele feestdagen:
Id-ul-fitr (einde ramadan)
Goede Vrijdag / Pasen
Id-ul-haji (dag van de offerande)
Islamitisch nieuwjaar
Mouloud (geboortedag Mohammed)
Ramadan (vastenmaand)
Wij hebben natuurlijk gewoon gewerkt, maar een gedeelte van de rest van Tanzania ligt werkelijk op een oor met deze twee dagen, en vrijdag wordt er dan ook maar niets gedaan. Het was weer een erg drukke week om alles op tijd klaar te krijgen, vooral de aanvoer van de spullen die nodig zijn voor de beplanting van de geraniums was weer een heel heksen toer, dat wil je niet weten wat elke keer weer niet klopt. Het is soms wel eens de vraag waar is het allemaal goed voor al dat papierwinkel gedoe, lijkt soms te onzinnig voor woorden. Door verlating van de aangevoerde onderdelen moesten we noodgedwongen later starten met de werkzaamheden waardoor er meer mensen ingehuurd moesten worden om alles op tijd klaar te krijgen, met het einderesultaat dat het organisatorisch een heel karwei was om alles goed te plannen. De zondag moest er ook nog aan te pas komen daar het toelevering bedrijf niet de juiste aantallen plantzakken had geleverd. De eerste stekken zijn dus nu geplant en het eindresultaat mag er wezen.
Van de week zijn we gestart met een lunch, en wij moeten zeggen het smaakt voortreffelijk, vier dames verzorgen elke dag de maaltijd voor al het personeel wat werkzaam is.
Op maandag zijn de “Ghostbusters”nog langs geweest om het huis te ontsmetten, zag er werkelijk bijna hetzelfde uit als in de film, alleen laten ze veel meer rotzooi achter volgens mij. De rest van de renovatie en bouw werkzaamheden van zowel de kantoor ruimtes, kantine, werkplaats en huiswerkzaamheden zijn in volle gang en je ziet al duidelijk te contouren van de ruimtes ontstaan wat een mooi gezicht is.
Onze drie musketiers zijn zondag morgen in alle vroegte op de bus naar Kenia gezet, en zijn aan hun wereldreis begonnen. Wat waren ze zenuwachtig, zaterdag is alles nog extra met hen doorgenomen om ze zo veel mogelijk gerust te stellen. In Nairobi worden ze opgevangen door onze collega aldaar die hen dan naar de farm zal begeleiden.
Onze eerste collega gaan wij deze week verwelkomen, die ons zal assisteren om hier de bouw -en technische zaken goed te laten verlopen.

De reizende reporter

• 16 Januari 2006 - 14:47

Jan En Ineke.:

nou maria en bert als daar zoveel te feesten is komen wij ook om jaloers op te zijn zo ook op de mooie kas die jullie hebben bepland dat ziet er goed uit .En zo'n simpele opzet of vergis ik me?/ nou wij doen jullie de groetjes en weer tot horens .dikke zoenen.

• 17 Januari 2006 - 17:56

Ad En Maria:

Wat wordt er toch hard gewerkt in Tanzania. Veel zwart maar ik zag ook nog een blanke op een foto. Zijn daar bij jullie ook zoveel buitelanders in dienst. De plantentunnels lijken wel veel op aspergesbedden(het zwarte goud) in Nederland. Ik begrijp dat het ook al net als in Nederland gaat. Veel langs elkaar, te laat en niet volgens afspraak. Wel in het verslag zien wij op de foto's, dat jullie met veel energie er tegenaan gaan. Maar goed ook want zodoende hoef je 's avonds niet naar de sportschool.Wij zitten s'avonds op de Pc om de zorgverzekering
    te vergelijken. Veel succes en de groeten uit het mooie Gilze

• 17 Januari 2006 - 18:39

Ria En Vincent:

Ik denk niet dat wij van deze moeren nog stek krijgen maar ik vindt het een prachtige uitvinding om zo stek te plukken groetjes

• 17 Januari 2006 - 20:38

Tom (NL2000):

hoi Bert en Maria,

met bewondering kijk ik al sinds jullie (1e) VS-reis naar de site: erg leuk zoals jullie je belevenissen daarop beschrijven, aangevuld met foto's e.d. Ik hoop alleen niet dat het ten koste gaat van de militaire vliegvelden die je nog moet omsmurfen in GMax :))
    We zijn, zoals je wellicht weet, druk met versie 3 bezig. Wat erg motiverend werkt zijn de gezamenlijke workshops; dan wordt er echte voortgang geboekt. Veel succes en groeten namens het hele team vanuit een regenachtig NL.

Tom

• 18 Januari 2006 - 13:15

Tim Walta:

Bert en Maria ik blijf jullie op de voet volgen.
    De verhalen en de foto's blijven me steeds verrassen, heel knap dat jullie al zo ver zijn.
    Hou je taai, de groeten van Tim en Ellie.

• 21 Januari 2006 - 09:50

Robspel:

Hey Mr Bert and Maria ,i hard aview of your pictures and you seem to be growing very fast.
    Itis nice to have anice look and wish you the best.
    Greetings from every body and enjoy your self.
    thanks
    Robinah