Vruchtbaar Land - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Vruchtbaar Land - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Vruchtbaar Land

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

29 Januari 2006 | Tanzania, Dodoma

Grote delen van Tanzania zijn buitengewoon vruchtbaar en het is dan ook verbazingwekkend dat daar niet meer economische winst uit voortvloeit. Talrijke missers op politiek gebied deden de economie helaas geen goed. De oorlog met Oeganda deed Tanzania financieel de das om: de kosten bedroegen ruim 500 miljoen Amerikaanse dollar. Eerder was al een economisch samenwerkingsverband tussen Kenia, Tanzania en Oeganda (de East African Economic Community ) mislukt.
De wankele economische toestand van Tanzania steunt nog steeds op het verbouwen van sisal, de grondstof voor de vervaardiging van touw. Er wordt nu echter nog slechts een fractie verbouwd van de vroegere hoeveelheid. Verder is het verbouwen van specerijen zoals kruidnagels (80 procent van de wereldhandel), nootmuskaat en peper belangrijk. Het verbouwen van koffie heeft een geweldige vlucht genomen en de katoencultuur is sterk in opkomst. Verder zijn thee, cashewnoten en kokos van belang voor de economie. Tanzania heeft ook bodemschatten: diamant, goud, tin en mica brengen wat geld in het laatje.
Wat hebben we van de week weer allemaal beleefd:
Maandag zouden onze 6 containers uit India aankomen(die al vanaf december in Dar es Salaam stonden) met alle materialen voor de ver -en bouw van alle kassen, helaas was dit weer een blijmakertje maar dat wisten wij al van de vorige keer.
Uiteindelijk waren op dinsdag laat in de middag 4 containers gearriveerd, nummer 5 arriveerde op woensdag ochtend, nummer 6 is nog steeds onderweg. Nummer 5 presteerde het ook nog op de terug weg bijna van de brug de rivier in te rijden, container en oplegger hingen er half in. Waarschijnlijk te hard gereden en de bocht te krap genomen, daarbij de auto’s zien er op het eerste gezicht wel goed uit maar zijn niet in zo’n goede technische staat als in Nederland, zeg maar in belabberde staat.
Met veel kunst en vliegwerk is de oplegger toch nog vrij snel weer op de weg gezet, vraag niet hoe dat dit gebeurd is want dan sta je nog versteld van, want materialen als in Nederland zijn hier echt niet beschikbaar. Wel weer een ervaring rijker wat de inventiviteit betreft van onze medewerkers om bepaalde problemen op te lossen.
Alle ver- en bouw werkzaamheden gaan nu goed zichtbaar worden, de kantine loopt het beste op schema, is ook logisch want hier werkt men 7 dagen, de kantoorruimtes gaan nu ook de juiste afmetingen zichtbaar worden.
Het uitgraven van de watervoorraad gaat langzaam door, de technische mankementen aan de graafmachine zorgen dagelijks voor een aantal uren oponthoud, dit hadden wij al ingecalculeerd van tevoren, dus wij waren er al op voorbereid. Voor 12 uur per dag en 7 dagen per week is er al een aardig gat gegraven.Ons is aangeraden om er later wanneer alles klaar is Tilapia vissen in uit te zetten, deze schijnen zowel voor het water als de omgeving (muggen) een goed evenwicht in de natuur te brengen.
En het is natuurlijk wel meegenomen dat je je eigen portie per week eruit kan vissen.
De werkzaamheden in het huis loopt helaas achter op schema, dus daar moeten we even wat extra aandacht aan besteden anders blijven we bivakkeren met minimale accommodatie. De pech dat er weer 2 banen termieten zijn geconstateerd houd in dat de “Ghostbusters” weer terug kunnen komen, beter nu dan later zullen we maar denken.
Natuurlijk leven wij in een prachtige omgeving en daar de tuin nu wat op orde komt, zijn er heel wat dieren die nu dagelijks even aanwippen, sprinkhanen met zijn prachtige kleuren, veel vogels (donker rose, geel, zwart/wit, blauw etc.)en als klap op de vuurpijl verschenen vandaag de apen die al slingerend door de bomen de tuin passeerde, een waar genoegen om te zien. Later zal ik over de dieren wereld uitgebreider terug te komen.
Zondag middag zijn we eens een keer wat in de omgeving van Tengeru gaan neuzen, met als resultaat dat we wat aardige lodge accommodaties tegen kwamen, waar het zeer aangenaam vertoeven is. Een mooi meer dat is ontstaan uit een vulkaan krater sloot dit kleine uitstapje af.

De reizende reporter

• 29 Januari 2006 - 20:04

Conny:

ijverige beetjes, die termieten. hun huis is waarschijnlijk ook nooit af!

• 30 Januari 2006 - 05:59

Johan:

Weer een fantastische beschrijving van Tanzania uiteerste hand! Geweldig. Wat een leven. :)

• 30 Januari 2006 - 10:52

Ome Douwe:

Wat een prachtig land! Zag ik nu leeuwen op de foto van het meertje?!
    Nog steeds meer bewondering voor alles wat al gerealiseerd is!!
    Doeg! Douwe

• 01 Februari 2006 - 10:23

Tim Walta:

Prachtig die natuur daar.
    Vooral de vogels,begin ook maar een lodge dan komen we in 2007 een kijkje nemen, tegen betaling all inclusive zou leuk zijn.Bert en Maria blijf gezond en geniet van alles,groetjes Tim en Ellie

• 03 Februari 2006 - 12:06

Jac Theeuwes:

Wanneer maak je een foto van het golfbaantje.
    Als de verbouwing zolang duurt, wanneer moet ik dan de post brengen??