Geschiedenis - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Geschiedenis - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Geschiedenis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

12 Februari 2006 | Tanzania, Dodoma

Het kustgebied van Tanzania werd al omstreeks de 8e eeuw aangedaan door Arabische handelslieden. Rond de 12e eeuw hadden zich vele Arabieren en handelaren uit landen als Perzië en India gevestigd over de gehele Oost-Afrikaanse kust, waar zij bloeiende steden en handelsposten stichtten. De Portugezen arriveerden aan het eind van de 15e eeuw en hoewel zij ook in het kustgebied van Tanzania invloed kregen, werden zij daar begin 18e eeuw verdreven door de Arabieren van Oman. De sultan van Oman, Seyyid Said, verhuisde in 1840 zijn hoofdstad naar Zanzibar.
Vanaf halverwege de 19e eeuw begonnen Europese missionarissen en ontdekkingsreizigers de binnenlanden te verkennen. Eind 19e eeuw ving de Duitse kolonisatieperiode aan met de oprichting van de German East Africa Company. Tegen de Europese overheersing is altijd verzet geweest van de lokale bevolking en tussen 1905-1907 resulteerde dit in de zogenaamde Maji Maji opstand, waarbij zeker 120.000 Afrikanen het leven lieten. Na de Eerste Wereldoorlog eindigde de Duitse bezetting en werd het land een mandaat van Groot-Brittannië, dat overigens weinig interesse had in het gebied wegens de beperkte aanwezigheid van natuurlijke hulpbronnen.
Wat is er deze week weer allemaal rond ons gebeurd?
Op dinsdag is er een kleine pick-up auto door een bod inschrijving aan een van de medewerkers verkocht, het vehikel op 4 vielen was zeer in trek al was het technisch een wrak om het maar even zachtjes te zeggen.
De eerste uitbetaling van salaris voor vaste medewerkers via de bank is nu definitief geworden, het geld opnemen heeft gezorgd voor een organisatorisch hoogstandje. Enkele dagen achter elkaar zijn groepjes mensen naar Arusha gestuurd met begeleiding om alles in werking te stellen. Natuurlijk moesten er pasjes en identificatie geregeld worden, het lukt niet als je aan de balie komt en zegt dat je bij Fides werkt, dit is werkelijk gebeurd!!!Veel mensen waren al 3 jaar niet meer in Arusha geweest, dus het heeft nogal wat tijd gekost om ze alles te leren. Men is er wel blij mee, nu halen ze alleen het geld wat nodig is af, misschien leert men nu wat sparen is. Voorheen verstopte men het geld onder het matras en op was op, en dat was vaak al na enkel dagen.
De ver – en bouw werkzaamheden gaan rustig verder, sommige lopen wat sneller dan de andere werkzaamheden, maar wij zijn weer een week verder moeten we maar denken. In de kantoorruimtes zijn de buitenkozijnen al geplaatst, binnenkozijnen moeten nog. Kantine ligt het dak er voor het grootste deel op, nog ruim een week en dan is ons nieuwe eetgelegenheid klaar. Waterreservoir duurt nog drie weken voor deze volledig uitgegraven is denken wij, dan hoeven er alleen de vissen nog in.
De werkzaamheden aan en in het huis beginnen nu ook wat vorderingen te maken, eerlijk is eerlijk het bivakkeren begint ook wat tegen te staan. Dus laten we nu maar hopen dat er wat snelheid in gaat komen zodat wij alles op zijn plaats kunnen gaan zetten. Dat zal nog wel even een droom blijven ben ik bang, in Tanzania zijn ze niet zo snel met alles in orde maken. Er gaat dus nu ook een strak bouwplanning gevolgd worden om per week bepaalde arbeid af te maken.
Sinds van de week zijn wij ook een reusachtige schotelantenne rijker, nu kunnen wij BVN ontvangen wat inhoud dat wij Beste van Vlaanderen en Nederland kunnen zien. Niet bepaald spectaculaire programma’s, maar voornamelijk nieuws, achtergronden en wat documentaires van hetgeen in Belgie en op Nederland 1, 2 en 3
Door de aanhoudende droogte en omdat er in najaar te weinig water is gevallen, wordt er nu twee dagen per week geen stroom geleverd, op donderdag en zondag staat nu de generator 17 uur te draaien. Gelukkig zijn deze in een goede conditie, zodat dit geen probleem hoeft op te leveren.
Zondag hebben we voor de tweede keer een soort noodweer gehad, kort maar hevig. Vorige week was dit ook al het geval, en nu dus weer. Wederom schade aan de kassen, dit keer zelfs gepaard gaande met kortsluiting in de bovengrondse electriciteits leidingen.
De nieuwe auto is er ook nog steeds niet, de papieren zijn nu wel in orde, maar het ding staat nog in Dar es Salaam. Wanneer die komt? Joost mag het weten. De kleur wordt in ieder geval “afgrijselijk lelijk metalic blauw”, hier wil je zelfs je schoonmoeder de straat niet mee opsturen. Onbegrijpelijk welke figuur deze kleur heeft uitgevonden en nog onbegrijpelijker dat je het gewoon moet slikken dat je zo’n kleur in je maag gesplitst krijgt. Bert is nog wel bezig om te zien of ze hem wit willen spuiten, maar de kans daarop lijkt erg klein.
Ook is er deze week een container met spullen vertrokken vanaf Fides, hier zit o.a. een nieuwe tractor en toebehoren in. Het zal ons benieuwen hoe lang deze er over gaat doen.
De omgezaagde boom die vorige week in nieuws was is deze week met een grote handzaag in een aantal plakken gezaagd. We willen hier zelf wat leuks mee gaan doen, want het is zonde om dit mooie hout op te stoken in de ovens van de kantine. Als het eenmaal klaar is zullen we het jullie laten weten.
Als laatste nog wat over de geraniums: de groei is nu redelijk, alhoewel het nog niet geheel zonder problemen gaat. Vooral de hoge temperaturen blijft parten spelen, daarnaast is de techniek om water te geven ook nog niet bepaald probleemloos. Vooral het meegeven van de juiste hoeveelheid kunstmest lukt maar matig met de primitieve voorzieningen die er zijn.

Tot zover voor deze week, we hopen alle lezers volgende week weer een verhaal te kunnen vertellen. We vinden het trouwens erg leuk om reacties te krijgen, dus we horen ook graag van jullie kant eens wat jullie er van vinden.

Met groeten,
De (niet zoveel meer) reizende reporter

• 12 Februari 2006 - 19:25

Ria En Vincent:

Bert en maria zonder strijd geen overwinning. Wat jullie tot nu toe in deze zeer korte periode al gerealiseerd hebben is toch al uniek Keulen en Aken zijn toch ook niet in een dag gebouwd.Hier is alles okee.

• 13 Februari 2006 - 05:03

Carla En Familie:

Heel leuk om te zien hoe alles toch zijn vorm begint te krijgen. Misschien moeten jullie nog wennen aan het Afrikaanse tempo, maar wie weet hoe snel dit ook voor jullie "gewoon" wordt. Bij ons gaat alles ook zijn gangetje en de PC gaf vrijdag de geest, maar komt wel weer op gang. Ter info: mijn nieuwe auto is mooi rood, zou Sven zeggen. Groetjes van ons allen en veel succes.