African Armyworm - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu African Armyworm - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

African Armyworm

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

09 April 2006 | Tanzania, Dodoma

Zo alles is nu een beetje verteld betreffende de voornaamste dingen van Tanzania, het land zelf.
Wij gaan nu gewoon door met alleen elke week onze belevenissen op te schrijven, betreffende de werkzaamheden, vorderingen en alles wat er voorbij komt. En soms komt er ook van alles voorbij of gebeurd er weer wat onverwachts dat houd het juist spannend. Arusha en omgeving wordt momenteel overspoeld door een rupsenplaag: African Armyworm, zij vreten als het ware in een mum van tijd het gras op, er zitten er wel honderden bij elkaar en je ziet het gras gewoon verdwijnen, gelukkig tot nu toe geen andere gewassen, na een flinke regenbui zijn ze dan ook weer verdwenen want dan blazen ze zichzelf op volgens zeggen!!!
Nu dit gebeurd echt niet, met eigen ogen geconstateerd dat dit verhaal naar het land der fabelen mag vertrekken.
De afwerking aan de waterdam is zo goed als af, alles is nu netjes opgeruimd en de natuurlijke begroeiing kan nu zijn gang gaan.
De kantine gaat zijn laatste fase in,wij gaan dit zelf doen want meneer de uitvoerder is weer verdwenen, de tegels in de keuken en wasbakken worden geplaatst, binnen krijgt het nog een aardig kleurtje, de tafels zijn in de maak en dan is het zover voor in gebruik namen.
De vorderingen in het kantoor gaan nu met een sneltrein vaart, de andere vijf kantoorruimtes is net als met de groenvoorziening het rijst als paddestoelen uit de grond. Het geraamte neer zetten is dan ook niet zoveel werk, ik denk dat de afwerking wel weer langer zal gaan duren.
Het storten van de voeten voor de herplaatste delen van de kassen is al in volle gang, en de
eerste stenen voor het pompenhuis zijn al gelegd.
In de aanbouw van het huis begint nu ook wat vorderingen te komen en gaat men volgende week de eerste ruimte betegelen, zodat de wasmachine, diepvries, koelkast, droger etc. geplaatst kan gaan worden. Officieel is dit het was/droog/strijk hok, tijdelijk gaan wij hier ook koken als de keuken een renovatie beurt gaat krijgen. Even ter informatie alles wat hier buiten gedroogd is na het wassen MOET gestreken worden i.v.m. het doden van mango fly eitjes, de larf die uit het eitje komt kruipt als gastheer onder de huid. Door te strijken wordt de eitjes gedood, (of de kleding niet dragen binnen 48 uur,) nu is strijken niet van mijn favorieten sporten, dus ben ik toch blij dat de droger meegegaan is uit Nederland, alleen die staat nog in de container natuurlijk.
De renovatie van slaapkamers en badkamers gaat nu ook een stuk sneller vooruit, een hartig woordje begin van de week heeft dus misschien toch geholpen???
De proefgewassen in verschillende pumus medium beginnen aan te slaan, de lichtvoorziening met aantal watts is erg wisselvallig, dit hebben wij opgelost om zilveren schaaltjes boven de lampen te plaatsen (lampenkapjes dus) De elektriciteit voorziening aan volts is niet constant hetzelfde, soms zakt deze gewoon weg en gaat het licht als het ware gewoon een pitje lager branden of loopt de stofzuiger wat langzamer.
Na contact met de elektriciteit maatschappij is de boel naar boven afgesteld, zodat er wel degelijk 220 volt geleverd gaat worden, maar nu krijgen wij weer teveel 230 volt of meer.
Het luchtvervoer voor de rozen met de KLM wordt er steeds slechter op, om dat het geen seizoen is vliegen ze nu minder en met een kleiner toestel. De rozen hebben ze van de week verschillende keren gewoon laten staan,
Wij wonen in een echt agrarisch gebied op een oude koffieplantage die verkocht is in verschillende kavels waar van alles geteeld wordt, zaden, groente, fruit, stekken en bloemen, de meeste bedrijven zijn Nederlands. Door al deze variëteiten is onze gezondheid meter danig gestegen, elke dag van alles vers en uit onze eigen tuin vullen wij de rest aan. Sinds vorige week hebben wij bij al onze andere fruitbomen en struiken ook onze eigen bananen bomen geplant, over 9 maanden kunnen wij de eerste oogsten is ons verteld.
Op woensdag is er weer ineens besloten dat het vrijdag een public holiday is, een van de variabele feestdagen dus, is wel even improviseren om alles te regelen dan.
Vanaf donderdag t/m zaterdagochtend heeft het zowat constant geregend, met alle gevolgen van dien. De wegen naar en van de farm waren erg moeilijk bereidbaar, en veel buitenwerk wat totaal stil kwam te liggen, waardoor veel mensen naar huis werden gestuurd.
Vanaf vrijdag was onze collega Heerke twee dagen te gast, hij was eerder op bezoek in Uganda en Kenia.Als Heerke zondag teruggaat pikken wij Rene op voor een bezoek, die hierna doorgaat naar Kenia en Uganda, de omgedraaide versie van Heerke zijn rondje.
Wij zijn vanaf 14 april t/m 25 April in Nederland, dus gaat de website nu ook even op vakantie t/m 30april.
Iedereen Prettige Paasdagen gewenst.

De bouwreporter

• 10 April 2006 - 17:46

Ad En Maria:

zo snel als bij jullie het gras weg is zo langzaam groeit het gras bij ons op dit moment.Als jullie met pasen dus komem dan zou ik mmar je oude winterkleren aandoen want het wil hier nog echt geen lente worden. Wij hopen jullie ondanks dat zeker 2e paasdag bij Frans in rijen te zien .tot ziens

• 11 April 2006 - 19:06

Gab:

bert het strijken moet je ook niet zelf doen,maar laten doen door de dienstmeid die kunnendat zeer goed veel sucses.