Forellen kwekerij - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Forellen kwekerij - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Forellen kwekerij

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

30 September 2007 | Tanzania, Dodoma

Van de week zijn er nog al bezoekers bij ons op visite geweest en er zijn er ook nog een paar aanwezig. Met onze bezoekers die nog aanwezig zijn hebben wij een bezoekje gebracht aan een forellen kwekerij op ongeveer 20 min rijden van ons huis.
De aankomst naar de forellen farm en daarbij behorende Ngare Sero Mountaik Lodge is erg mooi, via een bruggetje wat over het kraak heldere water loopt kan je kiezen welke kant je op gaat.
Wij zijn eerst naar de forellen farm gelopen via een slingerend pad met een kraakheldere water stroom ernaast, ongelofelijk hoe helder dit water is.
Bij de farm aangekomen word je rondgeleid door een plaatselijke medewerker, die heel de opkweek procedure verteld van de opkweek van de forellen eitjes (die uit Denemarken komen) tot aan volwassen forellen.
Een leuk en interessant bezoekje voor een zondag middag.
In vogelvlucht zal ik proberen te vertellen hoe dit een beetje in zijn werk gaat
De eitjes worden in een tank met water en extra zuurstof gestopt, daarna gaan ze naar de tussen opkweek bak waar het water nog verwarmd wordt en er extra zuurstof toegevoegd wordt.
Na deze procedure gaan ze naar de eerste buitenbakken, vanwaar zij na selecteren op grootte steeds naar andere bassins overgeheveld worden.
De hele opkweek duurt 9 tot 12 maanden voor ze klaar zijn voor de verkoop, de verkoop kan op verschillende manieren zijn, puur en vers rechtstreeks uit het eind bassin, en - of als forellen paté en als vers gerookt forel.
Alles wordt netjes verwerkt en elke vis wordt netjes verpakt voor consumptie, je kan vers uit het bassin meenemen of in bevroren toestand.
En jullie snappen het al, wij hebben weer een aardig maaltje vis meegenomen naar huis deze keer, zeker als het zo vers is smaakt dit bijzonder lekker.
Onze collega uit Kenia heeft ook aardig wat ingeslagen om mee naar huis te nemen.
Na dit bezoek hebben wij nog even de lodge bekeken die er bij staat in een zeer rustige en mooie omgeving, jammer genoeg zijn ze niet in staat om een biertje te schenken aan mensen die niet in de lodge logeren.

De reporter.

• 01 Oktober 2007 - 06:58

Els En John:

Dus volgende week eten we forel.

groeten en tot ziens

De Buren

• 08 Oktober 2007 - 12:16

Han:

even letten op de spelling