Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Oeganda

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

13 April 2008 | Oeganda, Kampala

Na een zeer koude Paasweek, met een gedeelte werk, bezoek van winkels, familie, Cirque du Soleil (wat gigantisch mooi was) zijn wij na drie dagen thuis (was een race tegen de klok om alles weer even te regelen) voor een korte vakantie naar Oeganda geweest.
Met onze vrienden en collega’s uit Oeganda was dit reisje al eerder geplant, maar zou op het laatste moment weer niet door zijn gegaan i.v.m. afmelden van andere kandidaten.
Wij hadden een trip geboekt naar een lodge in het Noordoosten van Oeganda waar je alleen per vliegtuig kan landen.Meerdere deelnemers maken de vlucht goedkoper natuurlijk, en wij als Hollanders willen daar maar wat graag gebruik van maken.
De Apoka lodge ligt in Kidepo Valley waar je per vliegtuig vanuit Kampala naar de landingsstrip in Kidepo nationaal park wordt gevlogen.
Daar onze mede passagiers het lieten afweten was er wel een vlucht naar toe, maar geen vlucht terug mogelijk. Dus toen werd er maar besloten om zelf een vliegtuigje te charteren en weer waren wij zo gelukkig omdat dit een Cessna was waar ik altijd in ziek word. Gelukkig heb ik deze keer gebruik kunnen maken van speciale armbandjes om mijn polsen die luchtziekte tegen gaan.Voor onze medereizigers was dit kleine vliegtuig avontuur de eerste keer.
Maar wij hebben het weer overleeft en onze gastheren verwelkomden ons op de landingsplaats, vanwaar wij per enigszins aparte auto naar de lodge werden gebracht. Hier bleken wij als enigste gasten te zijn en zo konden we vier heerlijke dagen tegemoet zien van luieren en lekker op je wenken bediend worden. De lodge ligt op een kleine heuvel in een overwegend licht golvend landschap. Vanuit de lodge hadden wij een prachtig uitzicht op de omliggende graslanden en palmsavanne. Wij hebben verschillende game drives gedaan en zijn 3 dagen lang lekker in de watten gelegd als het ware. Soorten dieren die wij hebben gezien zebra, waterbuck, Jackson’s hartebeest, wrattenzwijn, Patas monkey, buffel, olifant en giraffe. Ontmoetingen met de leeuwen en cheeta mochten wij niet meemaken.
Er staat zelfs nog een compleet geraamte van een hotel vanuit de Amin periode, dit hotel zou 2 maanden
gedraaid hebben waarna het leger zowat alles eruit heeft geroofd. Het resterende meubilair en alles wat maar nog meegenomen kon worden is daarna door het personeel geconfisceerd wegens niet betalen van salarissen.
Zo zijn wij een ochtend vroeg i.p.v. een game drive naar de grens van Soedan gereden waar zich enkele hotsprings bevinden. Een erg mooie rit wat betreft het landschap waar je door heen rijdt, daarbij werden wij geëscorteerd door een soldaat van het Oegandese leger. Uiteindelijk waren wij maar slechts 500 m van de grens van Soedan verwijderd. Bij de Apoka lodge is dan ook een legerkamp gestationeerd die regelmatig patrouilleren in deze omgeving.
Ook aan dit mooie reisje kwam weer een eind en dat werd weer in stijl naar Kampala gevlogen, deze keer was het vliegtuig gelukkig wat groter, nl een BN 2B Islander voor de kenners.
De gastvrouw en gastheer vlogen mee terug voor een korte vakantie in hun thuisland, Zuid-Afrika.
Deze trip is zeer zeker een aanrader om eens lekker uit te rusten en heerlijk in de watten gelegd te worden in de middle of Afrika life style. Onze gastvrouw en gastheer hebben precies aangevoeld hoe je dit moest aanleggen, aan alles was gedacht tot in de kleinste details.
Na nog enkele dagen op de farm rond te hebben gehobbeld zijn wij weer naar huis gevlogen, en toevallig vlogen wij over onze farm waar wij natuurlijk vlug een luchtfoto van hebben genomen.
Daar het hier regentijd is vallen er regelmatig gigantische regenbuien in zeer korte tijd, er kan dan wel tot 70 mm regen vallen wat weer voor afwatering problemen zorgt. De dam naast ons huis is op dit moment dan ook een kleine Niagara waterval waar het water als een golvende massa overheen dondert.
We hopen dat het snel wat minder wordt, want voorlopig hebben we wel genoeg regen gezien.

De reporter.

• 14 April 2008 - 05:35

Els En John:

Het was super daar, wij gaan sparen voor een vliegtuig zodat we er wat meer naar toe kunnen.
    Jullie kunnen ook wel een lodge bouwen bij die waterval van jullie.

Groeten Els en John

Tags: Uganda