Tarangire/Lake Manyara/Ngorrongoror Crater Trip - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Tarangire/Lake Manyara/Ngorrongoror Crater Trip - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Tarangire/Lake Manyara/Ngorrongoror Crater Trip

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

01 Juni 2008 | Tanzania, Dodoma

Wij hebben natuurlijk regelmatig gasten, zowel werkgericht als privé, natuurlijk bezoeken die uiteraard ook wat parken en bezien waardigheden hier in Tanzania.Uiteraard gaan wij niet elke keer mee op safari’s maar soms zijn er uitzonderingen op de regel. Deze keer zijn wij met onze gasten vier dagen op safari geweest naar drie verschillende locaties, en de rest van de week vakantie hebben zij in de omgeving wat bezienswaardigheden bekeken en hebben op de farm alles grondig onderzocht.
Tarangire:
Tarangire National Park ontleent de naam aan de rivier die zich een weg baant door het National Park dat bekend staat om de beroemde baobabbomen in het noorden. Verder kenmerkt het noorden zich door acacia- en palmbomen. Tarangire is anders dan andere parken. Een geheel eigen karakter en een geheel eigen verscheidenheid aan wild met vooral de grote populatie olifanten. Het zuiden kenmerkt zich weer door een geheel ander landschap. De volgende dieren hebben wij hier mogen spotten grote kuddes olifanten, gazellen en antilopen. In minder grote aantallen zagen wij giraffen, leeuwen, luipaard alleen de staart, veel bijzondere vogels zowel groot als klein met hun prachtige kleuren, jackhals, kudu’s, elands,struisvogels en manguste.
Na twee overnachtingen in Sopa lodge zijn wij naar de volgende halte gereden.
Lake Manyara:
Lake Manyara Nationaal Park ligt ongeveer 130 kilometer van Arusha aan de Rift Valley, een rotswand van 300 meter. Manyara is een ondiep alkalisch meer van 40 kilometer lang en 13 kilometer breed; een deel van het meer maakt deel uit van het nationaal park. Het park is 320 km2 en biedt een zeer divers landschap. Prachtige bossen gevoed door het ondergrondse water, acacia bossen, open grasvlaktes, moerassen en het meer. Lake Manyara staat bekend om haar vele vogels, zoals flamingo's en pelikanen. Naast het prachtige landschap vindt u er ook de grotere zoogdieren zoals nijlpaarden, olifanten, giraffen, buffels, apen en mungoos en niet te vergeten de "boomklimmende" leeuwen. (de leeuwen hebben wij niet gezien die dag)
In dit park was de diversiteit van verschillende begroeiingen enorm mooi.
Ngororongoro Crater:
Met een doorsnede van 18 kilometer, een oppervlakte van 260 km² en een 600 meter hoge kraterwand is de Ngorongoro Crater de grootste nog intact zijnde krater ter wereld. De Ngorongoro Crater is onderdeel van de Ngorongoro Conservation Area. Een uniek gebied waar dieren en mensen zoals de authentieke Masai en Hadza gezamenlijk leven.
De conservation Area is onderdeel van het unieke Serengeti ecosysteem, wat één van 's werelds grootste natuurspektakels is. Vanaf de rand van de krater, waar wij overnachten, keken wij uit over dit amfitheater met een imponerende en adembenende schoonheid. Groene uitgestrekte vlaktes, kleine riviertjes, bossen, moerassen en het vaak witte Lake Magadi vormden een thuis voor ongeveer 30.000 dieren.
Vooral het gedeelte wat in bloei was met gele en paarse bloemetjes was een lust voor het oog.
Deze Ark van Noach is door de vruchtbare grond een ideale voedingsbodem voor dit unieke ecosysteem waar het wemelt van de wilde dieren. Roofdieren zoals leeuwen, luipaarden, cheeta’s(niet gezien) maar ook olifanten, apen, zebra's, gazellen, neushoorns, buffels, wildebeesten en nijlpaarden leven hier. De meeste van deze dieren kunnen, wanneer ze dat willen, naar behoefte de krater in en uit lopen via de steile krater-wanden. Wij hebben deze vier dagen heerlijk genoten van het weer, elkaars gezelschap alle dieren groot en - of klein, omgeving van elke plaats met zijn natuurschoon, reis er naar toe en terug. En onze uitstekende reisleider want uiteindelijk hangt veel af van deze heer of wat je ziet, wanneer en hoeveel.
De accommodatie waar wij verbleven in de parken waren uitstekend van schoonheid en de verzorging van ons natje en droogje, wat natuurlijk ook belangrijk is. In de logde waar wij de laatste nacht verbleven was zelfs de verwarming aan en werd je bed netjes met een kruik verwarmd. Dat is pas service of de juiste plaats en juiste moment kun je wel stellen.
Onze gasten zijn na een week vol belevenissen in Tanzania zaterdagavond teruggevlogen naar Nederland.
De reporter.