Ndutu-Serengeti Safari - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Ndutu-Serengeti Safari - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Ndutu-Serengeti Safari

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

27 Maart 2011 | Tanzania, Dodoma

Wij zijn er weer eens een paar dagen tussen uit geweest en deze keer wilde wij weleens de grote migratie meemaken, van al die dieren uit de Serengeti naar Ndutu. Met onze vrienden uit Uganda zijn wij voor vier dagen dit avontuur aangegaan.
John en Els kwamen voor de laatste keer vanuit Uganda om afscheid te nemen, zij vertrekken eind april na 15 jaar definitief uit Uganda om terug te keren naar Nederland.
Daar de migratie nog niet volledig was gestart was, vanwege nog steeds niet voldoende regenval hebben wij voordat wij vertrokken toch nog eerst geregeld, dat wij een entree hadden voor de Serengeti.
Het vertrek liep daardoor wat uit, het volgende probleem was dat niet de juiste wagen klaar stond, waar wel voor betaald was. Dus dan moet eerst de juiste chauffeur en auto op getrommeld worden, met een paar uur vertraging zijn wij aan onze vierdaagse trip begonnen.
Via een erge mooie rit door een geweldig bosrijke en uitgestrekte vlaktes kwamen wij laat in de middag in Nudutu Safari Lodge aan.
Ndutu Safari Lodge is gelegen in het zuid-oosten van de Serengeti aan het Ndutu meer. De ideale locatie voor de migratie te maken van de wildebeesten en zebra's van december tot en met mei.
De lodge is omgeven door acaciabomen en de korte graslanden van de zuidelijke Serengeti. Vanaf de veranda had je uitzicht over Lake Ndutu waar het wild zich verzamelt, wij zagen veel flamingo’s. De zebra’.giraffe, vogels en springbokken liepen om de lodge heen, dus gewoon voor je deur langs.
Het speciale aan deze lodge is dat er elke avond genetkatten aanwezig zijn die rustig boven op de balken in het restaurant vertoeven.
Ndutu is een vredige lokatie waar je heerlijk kunt ontspannen na de lange autoritten in de Serengeti. Genieten van heerlijke maaltijden, een verfrissend drankje bij de bar en een heerlijke nachtrust.
Bezienswaardigheden in overvloed. Vooral de vele verschillende soorten vogels die hier aanwezig waren. (400 soorten)
De Serengeti staat bol van de hoogtepunten. Het landschap met haar grote grasvlakten, compacte rotsheuvels en door groen omzoomde rivieren is zeer herkenbaar en geweldig mooi. Wij hebben al veel gezien, maar dit was in een woord geweldig.
Als er genoeg regen valt in het zuiden van de Serengeti, dan komen de wildebeesten vanuit de Masai Mara afgezakt in december. In december en januari krijgen de zebra's dan kleintjes op de zogenaamde Short Grass Plains. Dit zijn de enorme vlakke graslanden in de gebieden Loliondo Controlled Area, Ngorongoro Conservation Area en Serengeti National Park. Ndutu ligt op de rand van de Serengeti in de Ngorongoro Conservation Area en is daarmee ideaal om de dieren op de vlakten van ten oosten van de Serengeti te bekijken.
Daar de regens net gestart waren was de trek net begonnen en zag je hele kuddes van alle windstreken allemaal de zelfde kant op gaan .Hele vlaktes waren nog leeg en dan weer hele vlaktes vol met gnoes en zebra’s De verandering van de luchten, met en zonder regenbuien ware gigantisch mooi.
Het aantal verschillende zoogdieren en vogels dat hier voorkomt is indrukwekkend, maar de absolute aantalen zijn misschien nog wel indrukwekkender. Naar schatting leven in de Serengeti zo'n drieduizend leeuwen en meer dan een miljoen gnoes en 500 duizend zebra’s. De zebrás leiden als het ware de gnoe’s naar de vlaktes doordat zij beter kunnen zien .En de gnoe’s die ruiken het water .Dus de blinde helpt de ziende als het ware. De centraal gelegen Seronera is een goed uitgangspunt om leeuwen, luipaarden en cheeta's op te sporen door een goede chauffeur .En door onze chauffeur Mozes hebben wij ze dus ook allemaal gezien.
Wij hebben al veel gezien, maar dit was in een woord geweldig .Een must om een keer in je leven dit te hebben gezien, daar verbleekt de rest bij.
Hier zie je en voel je werkelijk alles in een.

De reporter.

• 28 Maart 2011 - 05:42

Els En John:

Hallo Maria en Bert
    Zoals altijd weer een zeer goed verslag van onze safarie.Nogmaals bedankt het was fantasties.
    Groeten Els en John