Venetië - Reisverslag uit Venetië, Italië van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Venetië - Reisverslag uit Venetië, Italië van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Venetië

Door: De Reporte

Blijf op de hoogte en volg Maria

15 Mei 2011 | Italië, Venetië

Daar we naar Nederland moesten voor een directeuren vergadering bij Fides, hebben we besloten om er een kleine vakantie aan te knopen naar Venetië.
Niet zomaar een bezoekje, maar ook de reis moest eens wat anders zijn. We hebben daarom besloten om de heenreis met de trein te doen en wel met de hoge snelheid(TGV) trein. Ruim van te voren hebben we alles geboekt, want gewoon kaartjes kopen voor deze trein is er niet bij. De reis zou van Schiphol naar Parijs gaan, daar overstappen op een ander station en dan met de nachttrein naar Venetië.
De rit naar Parijs was een ware belevenis, in Nederland blijft het een beetje boemelen, maar voorbij Breda gaat de gang er een keer in. Na België gaan echt alle remmen los en haalde de Thalys een snelheid van iets meer dan 300 km/uur. In Parijs aangekomen was het zoeken naar het volgende station, met de metro moest dit kunnen, alleen waar vind je de juiste lijn naar het juiste station. We hadden de tijd, dus geen tijdstress om het rustig uit te zoeken. Snel werd duidelijk dat de Metro in Parijs niet gemaakt is voor reizigers met koffers, want je sleept je een ongeluk op al die trappen. Maar goed, na een uur waren we op het juiste station en tijd genoeg voor een terrasje daar.
Zoals gezegd hierboven was de trein naar Venetië een nachttrein, waar we een eerste klas slaapcabine geboekt hadden. Helaas bleek bij aankomst dat het dus helemaal niet ging om een hogesnelheids trein (TGV) maar een gewone sneltrein. Jammer dus, dan maar met gewone snelheid richting Italië. Na een gezellig diner met een Engels echtpaar aan tafel zijn we gaan slapen, op zich ook een belevenis in een trein. Dit viel niet tegen en na een redelijk goede nachtrust waren we rond 10.00 uur de volgende dag in Venetië.
Daar sta je dan met je koffer en geen idee hoe dat werkt in een stad zonder wegen. Jawel, een stad zonder doorgaande wegen maar met alleen kanalen. Ons hotel lag op een eilandje voor de kust, dus een boot was nodig om daar te komen. Na de boel eens aangekeken te hebben kwamen we tot de conclusie dat het eigenlijk net zo werkt als in een stad met wegen, alleen je moet overal de boot voor nemen.
Dus: Boot bus, boot taxi, boot ambulance, boot polities en lijken boot etc. etc. Prachtig om te zien hoe dat allemaal gaat in zo’n eeuwen oude stad.
Het hotel bleek een zeer luxueus ressort te zijn in een voormalig paleis. Prachtige kamers, geweldig service en heerlijk rustig op een eigen eilandje voor de kust van Venetië.
Venetië blijkt namelijk bijzonder druk te zijn, duizenden toeristen lopen er rond in de smalle straatjes, waarbij vooral het gebied rond het San Marco plein het drukste is.
Feitelijk kun je zeggen dat heel Venetië een openluchtmuseum is, nergens vind je een modern gebouw, alles is eeuwenoud en is nog steeds in redelijk goede staat. Wel zie je veel gebouwen in de steigers staan, het onderhoud moet een fortuin kosten.
In de smalle straatjes vind je veel winkels met o.h.a. dure luxe goederen van bekende merken. Wat verder weg van het centrum de wat goedkopere winkel en hier en daar zelfs een supermarkt.
In de 4 dagen dat we er zijn geweest hebben we veel rondgelopen en gevaren, veel kerken en musea bezichtigd, maar niet in een gondel gezeten. Dit is zo enorm gecommercialiseerd dat de lol er vanaf is, tevens als je de kosten er nog eens naast zet.
Elke keer maken wij wel iets bijzonders mee waar wij ook ter wereld komen, dus ook hier was het weer prijs.
Op het San Marco plein komen bijna alle hoofdstraatjes uit waar het dus altijd bijzonder druk is met toeristen.
De duiven zijn hier ook in honderdtallen aanwezig net als op de dam in Amsterdam, en natuurlijk hebben ze hier enkele terrasjes. Het bijzondere was wel dat deze maar sporadisch bezet waren, dus wij namen plaats en vermoeden wel welke richting het uit zou gaan.
Het was er te duur of niet de juiste kwaliteit , wij dachten het eerste. Nadat wij de kaart hadden gezien en wat besteld hadden, was het heerlijk vertoeven in de zon met op de achtergrond een strijkorkestje,prima vertoeven dus.
Toen kwam de rekening, afrekenen € 30.- voor een kopje koffie en twee glaasjes water, er kwam namelijk nog €12- bij voor de muziek wat niet verteld was. Dus U bent gewaarschuwd mocht U deze stad bezoeken.
Wij waren net op tijd weg, want op zaterdag zou de paus een bliksembezoek brengen aan deze stad.
Het is een bijzondere stad die absoluut de moeite waard is voor een bezoek, we kunnen het iedereen aanraden.
De terugreis hebben we maar met het vliegtuig gedaan, dit gaat toch wat sneller.
Na een heerlijke rustige dag in Nederland en een heerlijk etentje met een gezellig en leuk gezelschap zijn wij op zaterdag teruggevlogen naar Tanzania.

De Reporter

• 23 Mei 2011 - 19:43