Zuid-Afrika -Blue Train -Kaap en Tuinroute - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika -Blue Train -Kaap en Tuinroute - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika -Blue Train -Kaap en Tuinroute

Door: Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Maria

18 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wij zijn al vaker in Zuid-Afrika geweest (werk hoofdzakelijk) en een keer op vakantie 10 jaar geleden, dus wilde wij deze keer weer eens een ander gedeelte van dit land zien. Kaapstad na tien jaar terug zien is ook wel weer eens leuk en Zuid-Afrika is een westerse wereld, die wij weer eens op wilde snuiven.
Daar wij in Tanzania wonen (echt Afrika) is het altijd weer een heel gepuzzel om de juiste verbindingen voor een vakantie te boeken, wanneer je niet via Nederland wilt gaan.
Onze vakantie begon vroeg in de ochtend op 15 januari 2012 om met Precision Air naar Nairobi- Kenia te vliegen, vandaar door naar Johannesburg - Zuid-Afrika. Hier hadden wij een overnachting in een BB hadden geregeld om de volgende ochtend vanuit Pretoria met de Blue Train naar Kaapstad te vertrekken.
De BB was in een prachtige buitenwijk van Pretoria gelegen, waar zowel de Nederlandse, Zwitserse en Argentijnse consulaat staat. Wij hebben heerlijk gewandeld in deze prachtige omgeving met zijn geweldige gigantisch mooie huizen die hier staan. Op de plaatselijke golfcourse hebben wij een drankje genuttigd en genoten van het uitzicht en natuurlijk van de kunsten van de golf leden. Misschien in de toekomst een spel voor ons???

Op maandag 16 januari begon onze Blue train reis vanuit Pretoria.
De aankomst was al heel bijzonder, net als bij sterren ligt de rode loper uit, autodeuren worden geopend voor het uitstappen, bagage wordt direct van je overgenomen en onder begeleiding wordt je naar een ontvangst hal gebracht waar een klein buffet klaar staat met lekkernijen.
Nadat alle treinreizigers zijn gearriveerd, is er een kleine uitleg en wordt je onder begeleiding naar je wagon gebracht.

De Blue Train reist ongeveer 1.600 kilometer (1,000 mijl) binnen Zuid-Afrika van Pretoria naar Kaapstad. Het is één van de luxurious treinreizen in de wereld. Het schept op over de persoonlijke butler dienst, zit - slaapkamer en badkamer(incl. ligbad), observatie wagon (ramen overal), camera voor op de trein met video installatie in ieder wagon.
Na het instappen, komt je persoonlijke butler alles uitleggen en kan het feest beginnen, aan alles is gedacht om de gasten te plezieren.
De reis duurt bij elkaar ongeveer 27 uur waarvan alles verzorgd is wat betreffende eten en drinken, een 5 sterren hotel is er niets bij. Er zijn geen officiële stops alleen in de plaats Kimberley (Gat van Kimberley, diamanten mijnen) wordt gestopt wanneer de tijd dit toelaat. Wij hadden dit geluk en zijn toen toch even bij dit “GAT “gaan kijken met een professionele uitleg erbij door een plaatselijke gids. Dit moet een gigantische barre tijd geweest zijn voor al die mijn werkers. Momenteel wordt er nog steeds in de mijnen gewerkt om diamanten te delven,deze mijnen liggen ook in deze omgeving.
Al die verschillende landschappen die de revue passeren op deze 1600 kilometer rit zijn erg mooi en indrukwekkend.
Een geweldige ervaring om een keer mee te maken in je leven het kost een paar centen, maar je krijgt er ook wat voor terug.

Na aankomst in Kaapstad en onze huur auto opgehaald kon onze tour vakantie beginnen.Zelfs de auto had te initialen van Bert =BK stom toeval soms???
Onze eerste vier dagen waren wij gestationeerd in een BB in het plaatsje Capri Village bij Kaapstad.
Capri Village is genesteld tegen de flanken van een berg en aan de rand van een natuurreservaat ligt Makapa Lodge in een rustige natuurlijke omgeving met fantastisch zicht op de Atlantische Oceaan en de omringende bergen. Het plaatsje Capri Village ligt net buiten Noordhoek, richting Kommetjie op het Schiereiland met Kaap de Goede Hoop in het puntje. Makapa Lodge is fantastisch gelegen om de pinguïns van Simonstad en Kaap de Goede Hoop te bezoekende, maar ook om uitstapjes te maken naar Houtbay, Kirstenbosch en Kaapstad via de beroemde Chapmans Peak Drive. In Kaapstad zelf hebben wij de Tafelberg weer eens beklommen, tour door de stad met de dubbeldek bus, waterfront en de grootste mall “Catwalk” bezocht en genoten van al het heerlijke eten en de wijnen.
Robinson eiland hebben wij deze keer niet meer bezocht.

De volgende vier dagen hebben wij doorgebracht in Stellenbosch en daar de omgeving bekeken.
Stellenbosch is een belangrijk centrum voor de Zuid-Afrikaanse wijnbouw. Stellenbosch is vooral aantrekkelijk vanwege de vele oude huizen in Kaaps-Hollandse stijl. Vooral de Dorpsstraat is schilderachtig te noemen. De vele eiken zijn een overblijfsel van de grote behoefte aan eikenhout in de begintijd van de wijnboerderijen. De van oorsprong Europese wijnboeren waren namelijk gewend hun wijnvaten van eikenhout te maken. Stellenbosch wordt daarom ook wel Eikestad genoemd. Omdat de eiken door het Zuid-Afrikaanse klimaat veel sneller groeiden dan in Europa, bleek het eikenhout al snel te sponzig, en dus ongeschikt, om wijnvaten van te maken.
Via de bergpassen en de Huguenot Tunnel hebben wij de plaatsen Franschhoek, Somerset (landgoed Vergelegen)en Paarl bezocht. Paarl is een van de meest Afrikaanse gebieden in Zuid-Afrika en heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van het Afrikaans. Om die reden is het Afrikaans Taalmonument en museum dan ook in Paarl gevestigd.
Maar behalve geschiedenis en cultuur zitten in Paarl ook tal van Zuid-Afrika’s bekendste wijnproducenten als Fairview (ook bekend om de kaas!), Nederburg (deze hebben wij bezocht)en Ashandit. Deze wijnboerderijen liggen in de Bergriviervallei en zijn prachtige locaties voor een wijnproeverij.
Een museum met oude auto’s, botanische- en vlindertuin hebben wij hier ook bezocht op onze autotochten door deze omgeving.
Via Route 62 een prachtige autoroute door de Karoo - een natuurgebied van de west kaap dat in geologische termen ook wel ‘halfwoestijn’ wordt genoemd zijn wij naar Oudtshoorn gereden.

De volgende drie dagen hebben wij doorgebracht in en rondom Oudtshoorn.
Oudtshoorn is de hoofdstad van de Kleine Karoo en ligt ingenesteld tussen de Outeniquabergen in het zuiden en de Swartbergketen in het noorden. Bezienswaardigheden voor ons waren de struisvogelfarms en de Cango Caves (grotten). De grotten liggen aan de voet van de Swartbergpas, richting Prince Albert. In de grotten zijn mooie stalagmieten en stalagtieten te zien in diverse kamers. Veel is er verwoest door de mensen die in het verleden concerten organiseerde.
Vanuit Oudtshoorn zijn diverse mooie routes te rijden, maar de Swartbergpas is beslist één van de mooiste. Via deze 1577 meter hoge gravelpas zijn wij over de Swartbergen naar het plaatsje Prince Albert gereden. De uitzichten waren magnifiek.
Uiteraard hebben wij ook een struisvogel farm bezocht, om een beetje van de struisvogelpolitiek op de hoogte gebracht te worden. Een interessante business die al gestart is in de vorige eeuw.
Via de weg over de Swartbergpas zijn wij naar Pletterberg gereden.
Niet ver van Knysna ligt Plettenberg Bay, één van de mooiste badplaatsen langs de Tuinroute.
Plettenberg Bay telt vele gezellige restaurants en hotels die aan de rand van de Indische Oceaan liggen en aangezien dat het voor ons ook een culinaire reis werd hebben wij hier uiteraard gebruik van gemaakt.
In deze omgeving hebben wij Storm Rivers mouth bezocht dit ligt in Tsitsikamma National Park.
Van hieruit zijn wij naar de Bloukransbrug gereden.
De Bloukransbrug is een boogbrug in Nature's Valley, West-Kaap, Zuid-Afrika. De constructie, voltooid in 1984, hangt zo'n 216 meter boven de Bloukransrivier, wat het de grootste enkele span-boogbrug in de wereld maakt. De hele boog is 272 meter en de totale lengte (van het wegdek) is 451 meter totaal.
Voor diegene die het een beetje gewaagder mag is er op de bloukransbrug de hoogste bungy sprong in de wereld.
Wij zijn niet van die durfals , dus dit hebben wij echt voor geen goud gedaan.
Een bezoek aan een vogel en apen park was in deze omgeving ook zeer zeker de moeite waard.

Op de terugreis naar Kaapstad een dag/nacht tussen stop in Struisbaai.
Struisbaai is een dorp in de regio West-Kaap in Zuid-Afrika. De plaats is gelegen in de gemeente Kaap Agulhas. Vanwege haar ligging aan de kust is het een zeer toeristisch plaatsje. Het ligt slechts enkele kilometers van het zuidelijkste punt van Afrika (Kaap Agulhas)laagste punt van Zuid-Afrika.
Hier hebben wij ons zelf ook maar eens op de foto gezet zodat wij vereeuwigd zijn met de punt.
Vanuit Struisbaai via de weg langs de kust nog een kleine tussenstop op meerder interessante plekken en het plaatsje Hermanus (walvis spotten die er momenteel niet waren) naar Stellenbosch waar wij de laatste avond en nacht doorgebracht hebben om op 31 januari van Kaapstad-Johannesburg- Nairobi( Kenia) weer op Kilimanjaro(Tanzania) te landen.
Een geweldige vakantiereis met heel veel cultuur,natuur, mooie (exclusieve) BB lodges, mooi weer,culunaire en heerlijke wijn.
Dus word het lijnen bij terug komst om een aantal kilo’s weer kwijt te raken.

De reporter.

• 19 Februari 2012 - 07:11

Melinda:

lyk my geweldig!

• 21 Februari 2012 - 08:27

John En Els:

wat een geweldige ervaring , zo'n reis met de bleu train wij hebben er ook nog heel fijne herineringen aan . Zuid Africa is een prachtig land om vacantie te vieren. We horen wel waar de volgende reis naar toe gaat.

Groeten John en Els

• 02 Oktober 2012 - 15:40

Alex Van Veen:

Ha Bert, zeer interresante verhalen! Ik zou verder in contact willen komen maar heb geen tel. of email, kun je mij die sturen via mijn email adres? Gr. alex

• 23 November 2012 - 21:14

FRED Van Luijk:

Super reisverslag!!
    Vorige week goede reis gehad met interessante bedrijven.
    Ontvangst bij jullie was prima aangepakt.
    Groot verschil met 4jaar geleden.
    Jullie zagen er ook gelukkiger uit.
    Mooi om te zien.

Groeten Fred van Luijk

• 31 Januari 2014 - 15:53

Jac Van Megen:

Ik heb uw prachtige reisverhaal gelezen en zou hier graag een artikel van willen maken in een glossy magazine dat wij voor Technische Unie in Nederland maken. Het blad verschijnt twee maal per jaar en gaat over het wellness van luxe sanitair. Uw verhaal omgeven door beelden van onder anderen een badkamer in de Blue Train zou een verfrissende verrassing voor onze lezers zijn.

Wilt u mij laten weten of u hieraan wilt meewerken?

Hartelijke groeten,
    Jac van Megen