Tarangire-Ngorongoro-Ndoti-Serengeti National Park - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Tarangire-Ngorongoro-Ndoti-Serengeti National Park - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Tarangire-Ngorongoro-Ndoti-Serengeti National Park

Blijf op de hoogte en volg Maria

05 Maart 2013 | Tanzania, Arusha

We hebben weer eens een safari gedaan met vier vrienden die ons op kwamen zoeken in Tanzania waar wij wonen. Een enkeling had wel eens een safari gedaan de anderen totaal niet.
En wij als ervaringsdeskundige hebben deze keer weer meer, en tot nu toe een van de mooiste safari’s meegemaakt.
Op dinsdag 19 februari zijn wij gestart van ons huis uit (Tengeru) naar het Tarangire park, een rit van ongeveer 2 uur.
Deze rit is momenteel niet zo gemakkelijk, daar de weg over een flink aantal km in reparatie is.
De naam van het park is afkomstig van de Tarangire rivier die loopt door het park, de enige bron van water voor de wilde dieren in droge seizoenen. Tijdens het droge seizoen migreren duizenden dieren van Manyara National Park naar Tarangire National Park. Het ligt een beetje ten zuidoosten van Lake Manyara en beslaat een gebied van ongeveer 2.850 vierkante kilometer (1100 vierkante mijl.) Het landschap en de vegetatie zijn ongelooflijk verscheiden met een mix die nergens anders te vinden in de noordelijke safari circuit. Het heuvelachtige landschap is bezaaid met grote aantallen Baobab bomen, dichte struiken en hoge grassen. Het park is beroemd om zijn grote aantal olifanten , baobab bomen, zebra, gnoe, waterbok, giraf , en olijf bavianen. En deze hebben wij dus ook allemaal gezien. Het park is een paradijs voor vogelliefhebbers er leven ongeveer 500 verschillende soorten. De moerassen zijn de focus van de grootste selectie van broedvogels waar ook ter wereld. Yellow-kraag Lovebirds zijn een veel voorkomende vogel waarneming in de bomen langs de Tarangire River. Het park is ook beroemd om de termietenheuvels in het landschap.
Na de eerste game drive die dag met het zien van al dit moois, zijn wij buiten het park naar het Maramboi tenten kamp gegaan om te overnachten.
Maramboi is een tented camp gelegen tussen het Tarangire National Park en Lake Manyara. Alle 20 ruime tenten staan op houten platforms en zijn voorzien van een badkamer met douche en toilet. Vanaf de veranda heb je een prachtig uitzicht en kan je genieten van voorbijtrekkende zebra, gnoe en aardvarkens. Maramboi ligt in een open, weidse grasvlakte met veel palmbomen en prachtige vergezichten naar Lake Manyara en de Rift Valley. Het hoofdgebouw bestaat uit een restaurant en een lounge met een grote houten veranda, vanwaar je kunt genieten van de ondergaande zon. Na een heerlijke en een lekker frisse duik in het zwembad, een heerlijke maaltijd onder de sterren hemel zat de eerste dag erop.
Op woensdag 20 februari begon de dag vroeg met een heerlijk champagne ontbijt daar Aaltje jarig was, een erg mooie en bijzondere dag om dit te vieren in deze omgeving.
Na dit extreem luxe ontbijt zijn wij terug het Tarangeri park ingegaan om onze game drive af te maken.
Rond 11 uur zijn wij op weg gegaan naar onze volgende bestemming een klein Maasai kampje, waar alleen dit reis agentschap mee werkt. Dus niets commercieel maar puur natuur, wat weer een hele belevenis was om te weten hoe zij werkelijk leven.
Na een heerlijke lunch onderweg in het Lake Manyari Serengetie lodge, met een adembenemend panorama uitzicht werd de reis voortgezet naar de Ngongoro Sopa lodge onze eind bestemming die dag.
Maar eerst hebben wij nog bij de rand van de krater gestopt om de rim eerst te bekijken voordat wij erin zijn gereden.
Bij de ingang van het park kan je in een kleine ruimte de eerst informatie halen over het park betreffende de krater plaquette, foto’s en alle gegevens hoe de krater is ontstaan en wat er leeft.
De baboons wachten je al op bij de ingang en deze zijn zeer brutaal.
Op donderdag 21 februari na een goede nachtrust (met een heerlijke kruik in je bed !!!)waren wij klaar voor onze nieuwe game drive in de krater.
De Ngorongoro-krater is de grootste intacte caldera (ingestorte vulkaankegel) ter wereld. Hij bevindt zich ten noordwesten van Arusha in Tanzania op 2200 meter NAP. Deze vulkaanresten zijn vermoedelijke 2-3 miljoen jaar geleden ontstaan uit een vulkaan die ongeveer vijf kilometer hoog geweest moet zijn.
De krater heeft een doorsnee van 17-21 kilometer en de kraterbodem een oppervlak van ca. 260 vierkante kilometer. De rand van de krater ligt ongeveer 600 meter boven de kraterbodem. Daardoor ontstaan verschillende klimaatzones in de krater. In het midden van de krater ligt een zoutmeer waar hoofdzakelijk de flamingo’s vertoeven.
Bijna alle grote Afrikaanse dieren komen voor in de krater: hyena’s, jackhalzen, zebra's, gnoes, zwarte neushoorns, olifanten, leeuwen, jachtluipaarden, en nijlpaarden. De leeuwen en jachtluipaard hebben wij hier niet gezien, maar wel heel veel vogels en uiteraard de flamingo’s in het zoutmeer, het was een grote roze vlakte.
Na deze ochtend game drive ging onze tocht verder naar ons volgende kamp, Lake Masek Luxury Tented Camp.
Dit ligt in het Ngorongoro Conservation Area met uitzicht op Lake Masek. Deze unieke locatie is getuige van de Wildebeest migratie die plaatsvindt van december tot april van elk jaar. Meer dan twee miljoen planteneters nemen deel aan deze reis, met ongeveer 200.000 zebra's en 500.000 Thomson `s gazelle achter de belangrijkste spelers ... een-en-een-half miljoen gnoes! In wezen de gnoes zijn te profiteren van de sterk seizoensgebonden omstandigheden, de besteding van het natte seizoen op de Ndutu vlaktes in het zuidoosten. In dit gebied woont de Big 5 het hele jaar door, deze zijn de leeuw, olifant, luipaard, buffel en neushoorn. Hier kan je ook de meeste vogels van allerlei pluimage spotten, waarvan je nog nooit gehoord hebt.
Doordat je overal mag rijden op en in de korte grasvlaktes kan je in een kort tijdsbestek een zeer grote oppervlakte doorkruisen waar je ook maar heen wilt.
Onze Chauffeur/ gids “Hans”had hier een zeer goed oog voor. Hier hebben wij ook de meeste beesten gespot, zowel op de grond als in de lucht. De leeuwen, cheeta’s, dik diks, giraffes, olifanten, vogels, zebra’s en wilde beest trek is/was hier uniek.
Op zaterdag 23 februari zijn wij naar een game drive weer doorgereden naar ons volgende en laatste lodge, Serengetie
Sopa Lodge, genesteld in de acacia bos aan de rand van de helling met uitzicht op de vlakte van de zuidwestelijke Serengeti National Park, een van de meest bekende parken in de wereld. De Serengeti, de naam afgeleid van de Maasai-taal (Siringet), en betekent letterlijk "Eindeloze Vlaktes", is een streek van savannes en boslandschappen in Afrika, verdeeld over het noorden van Tanzania en het zuiden van Kenia, over een oppervlakte van ongeveer 30.000 km². Tachtig procent ligt in Tanzania. Er leven ongeveer 1,6 miljoen planteneters en duizenden roofdieren in het gebied. De meest algemene dieren in deze streek zijn de blauwe gnoe, impala, luipaarden, olifanten, giraffe, Thomson gazelle, steppezebra en kafferbuffel.
Hier hebben wij drie overnachtingen gehad met elke dag een game drive, waarna in de middag een heerlijke (koude)duik in het zwembad, een heerlijke maaltijd en een welverdiende nachtrust werd genoten.
Op dinsdag 26 februari zijn wij met Coastal Aviation vanaf een klein vliegveldje in de Serengeti terug gevlogen naar Arusha.

Deze vlucht duurde ongeveer 1 uur, waar wij weer eens alles vanuit de lucht konden bekijken.
Een erg leuke ervaring met weer een ander inzicht vanuit de lucht bekeken.
Na een heerlijke lunch in de coffee lodge in Arusha was onze Safari te einde.
Een geweldige safari dank zij een geweldige tour operator ” Ajabu Adventures ltd” en een geweldige gids “Hans” die met liefde en plezier al zijn kennis met ons wilde delen.

De reporter.

• 05 Maart 2013 - 19:41

Jan Walta:

als je deze foto,s zie dan wil je er zoo weer heen!, voor een paar jaar terug waren wij daar ook , en hebben toen ook ontzettend veel gezien daar in die krater , wat een natuur!geweldig!. zeg Bert wilden de Maasai jou niet houden?, je hebt de goede lengte!, grtes jan

• 11 Maart 2013 - 09:20

John En Els:

weer zo'n prachtige reis, een voorrecht om in Aftca te wonen.hier sneeuwt het weer.

Groetjes Els en John

• 07 Januari 2014 - 21:18

Martijn:

Klinkt erg mooi! ben er in augustus geweest maar wil een keer terug als het gras groens is. Heb nog contact met mijn gids van toen en hij zegt februari. Kunt u dit beamen?
    Geen leeuwen in de krater is wel raar... zitten er toch genoeg ;)

Groetjes martijn