Weekend Kunming - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Weekend Kunming - Reisverslag uit Fuming, China van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Weekend Kunming

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

14 Augustus 2005 | China, Fuming

Uitgebreid verslag en foto's beschikbaar op www.xs4all.nl/~bku

Het weekend begon met stralend weer en daar hebben wij dan ook direct gebruik van gemaakt.
Samen met Mr. Liang zijn we zaterdag om 8.30 uur naar Kunming vertrokken.
Deze keer waren we uitgenodigd door 3 vriendinnen van hem voor een echt Chinees ontbijt. Ik denk eerder dat hij zichzelf uitgenodigd heeft.
In een kamer flatje zittend op bed en-of klein krukje werd dit heerlijke ontbijt naar binnen gewerkt. Bert had hier niet bij ingepast was echt te groot geweest voor deze ruimte. De kamer was 3 bij 3 meter denk ik, met erin 2 pers. Bed, keuken hoekje en een zit bed. De elektriciteitskabels hingen los door de ruimte met plakband aan elkaar verbonden. Bij het bereiden van het eten sloeg de vlam ook nog in de pan. Alles liep gelukkig met een sisser af.
Chinees in Nederland eet ik niet meer, kan niet tippen aan de werkelijkheid. Het was heerlijk.
Afwassen werd buiten op het halletje, een gezamenlijke afwasplek gedaan.
Hierna moest er gebasketbald worden op de universiteit.
De eerste universiteit voldeed niet aan de eisen en belanden we uiteindelijk op de Yunan universiteit, waar waardig tegenstand geboden werd.Een prachtige omgeving waar jong en oud zich kan vermaken tussen de prachtige perken en bomen lanen.
Inmiddels waren we met 4 personen.1 Chinese dame en 2 heren + ikzelf dan.
Zowel de dame Mis. Lee Yu Pin als de heer Chen Yun spraken een klein beetje engels.
Daar Chen een auto had werd de rest van de dag een prachtige tocht naar verschillende mooie plekken in Kunming en erbuiten bezocht.
Na een bezoek aan het museum, waar de revolutie van aftredende keizer en tijdperk Mao werd verteld. Hier tegenover ligt het Green Lake Park, wat een luchtiger onderwerp was.
Hier komen dagelijks mensen bijeen om samen op een zeer verschillende manier zich te ontspannen.
Men kan er de volgende kunsten, spelen en ontspanningen meemaken.
Kaarten, kleine opera, muziek maken, breien, mayong spelen, rustig zitten, rondwandelen etc.een erg leuk geheel om mee te maken.
In de morgen wordt hier gemediteerd en de kungfu bewegeningen bedreven, in de middag het vorige besprokene en in de avond dansen, massages en de grotere honden krijgen dan de ruimte.
Al slenterend zijn we toen naar twee pegoda’s gegaan, die ergens midden in een tuin tussen alle flatgebouwen in staan. Ze moeten danig gerestaureerd worden, anders gaan ze verloren.
Vandaar uit zijn we 15 km buiten Kunming naar de Westernhill Dragon Gate gegaan.
Daar wij alle 4 zonder partner waren mag je naar boven zonder dat deze problemen op leveren volgens de legende.
Je kan naar boven toe als je dit maar niet met je geliefde doet, doe je dit wel samen dan loopt je relatie stuk. Je ziet dus ook veel groepjes alleen mannen en vrouwen naar boven gaan.
Je kan per kabelbaan naar boven en beneden, wij zijn lopende gegaan.
Via nauwe uitgehakte doorgangen in de berg kom je langs verschillende tempeltjes, een ervan is
de Sanging Ge, wat een taotische tempel is uit de Yunan Dynastie.
Na de Dragon Gate gaan we verder omhoog naar het Hemelse Plateau, vandaar zijn we via een andere weg naar beneden gegaan.
Op verschillende hoogtes van 1900-2500 meter, had je een prachtig uitzicht over Dianchi Lake en de stad Kunming.
Na dit spectaculair geheel zijn we naar een restaurant gegaan wat uniek is in Kunming.
Barbecue Brazil Bar is een restaurant waar al het vlees aan grote spies naar believen geserveerd wordt.
De rest van eten is een uitgebreid buffet, wat je maar wil hebben.
Alleen de vlees gerechten zijn wat afwijkend dan in Nederland, dit snappen jullie wel.
De buitensporige dingen zijn toch wel de volgende vleesgerechten:
Koe-tong-maag.
Kip-hart-maag-nieren
Een aantal heb ik wel geprobeerd, maar ik had gelukkig ook al veel ander vlees op.
Bij de koeienmaag ben ik afgehaakt. Na een kleine wandeling in het park zijn wij na een geweldige dag huiswaarts gekeerd zoals we gekomen waren, met het openbaar vervoer natuurlijk. Ik werd uitgenodigd om te blijven slapen, maar helaas de batterijen van het fototoestel waren leeg dus ik moest naar huis om deze om te wisselen. Anders had ik dit beslist gedaan.

Zondag ochtend zijn Mr. Liang en ik weer vroeg vertrokken voor ons volgende avontuur.
Deze keer naar The Kind Tea Market Center naar Miss Chen en Miss Yan op de tea market in Kunming.
Ieder van hen heeft hier een eigen thee winkeltje tussen al die 300 andere, met in elk thee winkeltje erg mooie uitstallingen van specifieke Chinese spullen uit de vroegere jaren.
Geen een winkeltje is hetzelfde.
Op een zeer charmante manier kan je hier verschillende thee soorten proeven, dit is een mooi ritueel om te zien en mee te maken.
En natuurlijk hebben wij hier weer een chinees ontbijt genuttigd.
Vandaar uit zijn wij naar The Ancient Town of Guandu, Kunming Geweest.Dit is een plein
Met allemaal verschillende tempeltjes weer wat allemaal een bepaalde betekenis heeft.
Via de ingang lopend langs allerlei kraampjes, loop je het mysterieuze geheel in.
In het weekend vermaken de chinezen zich zelf ook hier, door samen te komen net als in de parken.
De enige uitzondering is dat men hier ook bid en wierrook aansteekt om de goden te eren.
Na deze geestelijke uitspatting zijn we per kar, met paard en wagen naar de bus opstapplaats gereden. Kosten dit ritje €0.05 . Onze Bert moesten we ophalen op het vliegveld, die kwam uit HongKong
Na een half uur vertraging, zijn wij met drieën de stad weer in gegaan om hem ook nog wat te laten zien. Vandaar dat het museum, Green Lake park en de Pegoda’s nog even dunnetjes zijn over gedaan. Via allerlei straatjes zijn wij nu lopend Kunming wat gaan verkennen.
Een enorme leuke bezigheid, van allerlei verschillende activiteiten kom je dan tegen.
Na weer een heerlijke maaltijd zijn we met het openbaar vervoer naar huis gegaan.
Alles op deze dag hebben wij trouwens met openbaar vervoer gedaan van bus, stadsbus, boeren kar, en taxi aan toe.

groetjes de reizende reporter

• 16 Augustus 2005 - 08:17

Jac Theeuwes:

Ik was bijna vergeten dat je een reisverslag op waarbenjij had. Geweldig zeg en mooi die beelden van de je stadbezoek. Krijg wel er wel zin in om op vakantie te gaan!!