Jamhuri ya Mwungano wa Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Jamhuri ya Mwungano wa Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Jamhuri ya Mwungano wa Tanzania

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

23 Januari 2006 | Tanzania, Dodoma

De officiële naam van Tanzania is Jamhuri ya Mwungano wa Tanzania, United Republic of Tanzania. Het land is ontstaan in 1964 door het samengaan van het toenmalige Tanganyika en Zanzibar. Het rechtssysteem in deze democratische republiek is naar Brits voorbeeld, aangevuld met Tanzaniaanse en Zanzibari inbreng.
Het parlement, de National Assembly, bestaat uit 269 leden, waarvan er 232 rechtstreeks gekozen zijn. Gezien de godsdienstige en sociale achtergronden hadden vrouwen nauwelijks kans om gekozen te worden. Om die reden zijn er 37, overigens uit politieke kring afkomstige dan wel in politiek geïnteresseerde, vrouwen aan toegevoegd. De verkiezingen vinden in het gehele land plaats. De gekozenen kunnen dus rekenen op landelijke steun. Behalve dat de inwoners van Zanzibar goed vertegenwoordigd zijn in de nationale volksvertegenwoordiging op het vasteland, heeft men op Zanzibar een eigen parlement. Dit parlement beslist over aangelegenheden die uitsluitend het eiland aangaan. Het huis van afgevaardigden telt 59 leden waarvan er 50 rechtstreeks gekozen zijn en waaraan 9 vrouwen zijn toegevoegd. . De president of United Republic of Tanzania (= Raisa wa Jamhuri wa Jamhuri ya Mwungano wa Tanzania ) is Jakaya Mrisho Kikwete , Vice president( =Makamu wa Raisa ) is Edward Lowsa zij zijn pas gekozen voor een termijn van vijf jaar.
Tanzania behoort tot de ontwikkelingslanden en is daarom sterk afhankelijk van ontwikkelingshulp. Het is één van de armste landen ter wereld. Ondanks het feit dat het lange tijd overheerst werd door Europese landen als Portugal, Duitsland en Engeland, is er aan de economische ontwikkeling weinig gedaan. Door de Duitsers werd de infrastructuur ter hand genomen en de centrale spoorlijn is door hen tot stand gebracht (maar bij hun vertrek helaas weer gedeeltelijk verwoest). Groot-Brittannië liet het land in grote armoede achter en toen Julius Nyerere aantrad als eerste president, begreep hij als geen ander dat er veel moest veranderen.
Tot zover weer wat info over ons huidige thuisland, nu wat meer over wat we deze week hebben meegemaakt.
Van de week zijn er regelmatig wat buitjes gevallen, die wel wat geholpen hebben aan het erg droge
landschap, normaal gesproken moet er totaal niets vallen op dit moment. De temperatuur was deze week ook iets koeler dan voorgaande weken 28-30gr.
De bouw- en renovatie werkzaamheden zijn een hele stap verder gekomen deze week, het is een mooi gezicht om alles in stappen te zien verschijnen.Het uitgraven van onze natuurlijke watervoorraad is gestart, 12 uur per dag draait een kraantje om de grond te verwijderen. De (ver -)bouw van het huis gaat nu gelukkig ook wat vaart in zitten, de sloop werkzaamheden zijn tijdelijk even gestopt en de nieuwbouw is gestart.
De bouw van de nieuwe kantine met keuken verloopt gestaag, deze week is het hoogste punt bereikt. De muren staan inmiddels overeind, en als het zo door gaat dan kan het geheel over een week of twee klaar zijn.
Van de week is er veel gepraat over de ontwikkelingen voor de toekomst, met name over de (ver) bouw van kassen, pomphuis, beregening installatie, silo’s, boorholes, en wateropslag.
Onze uit Nederland overgekomen collega adviseert hierbij en is druk bezig om samen met Bert alles door te nemen en evt. te beslissen in welke fases en wanneer alles gaat plaats vinden.
De Nederlandse fiets is hier toch een bijzienswaardigheid, deze stalen ros heb ik maar even uit zijn verpakking gehaald en nu fiets ik regelmatig over de farm wat best wel hilariteit met zich meebrengt, waarom weet ik echt niet.
Onze drie dames die naar Kenia zijn gestuurd zijn inmiddels al een beetje ingeburgerd daar en hebben het gelukkig goed naar hun zin, dus dat is wel erg prettig dat het goed verloopt tot nu toe.

De reizende reporter

• 23 Januari 2006 - 06:27

Els En John:

Het ziet er allemaal goed uit.Is het mogelijk een order voor geraniums te plaatsen we willen ons bedrijf wat kleur geven.

Groeten Els en John

• 23 Januari 2006 - 18:56

Ome Douwe:

Weer een leerzaam artikel,
    zo kalm aan weet ik meer over Tanzania dan Nederland!
    Zo heb ik nooit geweten waar Zanzibar ligt.
    Ook de foto's met interesse bekeken, alles moet wel een succes worden!
    Ik kijk al weer uit naar het volgende bericht.
    Doeg!! Douwe

• 23 Januari 2006 - 19:02

Johan Caljé:

Hoi
    Gave site. Kennen jullie wikipedia al? Dat is een online encyclopedie die zich zelf vult door bijdrage van anderen. Het verhaal zou niet mistaan :)
    groetjes,
    Johan

• 23 Januari 2006 - 19:52

Conny:

Meer technische foto's dan wat van onze mooie geraniums. Zo te zien was de voorraad emmers gemaakt aan de kleurrijke scharkering te zien.
    Succes met de teelt.

• 23 Januari 2006 - 20:07

Peter Deurloo:

Hoi Bert/Maria, erg leuk om tezien en te lezen wat jullie daar allemaal beleven. Ook de geschiedenis van het land is interessant om zo telezen. Ps Bert; jij staat zowat op elke foto, volgende keer Maria in de Picture? gr Peter.

• 23 Januari 2006 - 20:13

Jan En Ineke:

Hallo Maria en bert wij zien dat het jullie goed gaat daar in Tanzania het is ook een hele klus en het gaat jullie goed af knap hoor. hier gaat alles zijn gangetje met jan gaat het minder hij is op controle geweest en hij is stilletjes steeds meer aan het dichtslippen en dat is niet goed. Dit is met een dieet niet te verhelpen het is een kwestie van aanleg( denk aan je pa ) en hij heeft nu extra medicijnen gekregen en moet over 6 weken weer terug, wij hopen er maar het beste van.Wel gek dat wij nooit een persoonlijkl mailtje van jullie krijgen,hoe gaat het met de pa van bert??en hoe met jullie gezondheid,en hoe zit je haar nu??Nou verder horen wij weer wel van jullie vanuit dit koude kikkerland weer veel groetjes en dikke zoenen.Liefs en tot gauw.

• 24 Januari 2006 - 21:34

Ome Jaap:

leuke foto,s.Gaat goed met de verbouwing,kennen ze nog een beetje loodgieteren,of is het alleen een beetje pijp werk ?

• 25 Januari 2006 - 13:56

Tim Walta:

Bert!!Op de foto(water voorraad oude situatie) stonden op een betonnen rand vogels, Zilver Reigers ?.Zijn er verder nog vogels in de omgeving.Groetjes Tim.

• 25 Januari 2006 - 19:03

Thijs:

wat gaat dat snel daar zeg, natuurlijk gaat het bert niet snel genoeg, als hij maar weet dat hij ver voorloopt op de bouw aktiviteiten die ik hier doe. Volgens mij genieten jullie daar wel, vol houden zo, groeten Thijs