Cultuur - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Cultuur - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Cultuur

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

19 Februari 2006 | Tanzania, Dodoma

Muziek speelt een belangrijke rol in het leven van de Oost-Afrikaanse volkeren. Het klinkt allemaal wat minder gecultiveerd dan de muziek waaraan men in West-Europa gewend is, maar dat is logisch: het temperament van de Afrikanen ligt even iets anders. Drums in vele toonaarden, allerlei klanken slaghout en uit hout vervaardigde xylofoons spelen een belangrijke rol. Ook dierlijke producten zoals hoorns dienen vaak als basis voor een muziekinstrument. Snaarinstrumenten zijn er in vele variëteiten, vaak met een plantaardige voorgeschiedenis, zoals kalebas en kokosnoot.
De dans heeft altijd een zeer belangrijke plaats ingenomen in de Afrikaanse cultuur. De bevolking gebruikt het als uiting van vreugde of verdriet, maar het is ook een middel ter bestrijding van ziekten en ter verjaging van boze geesten. Met zang en dans, gebruikmakend van traditionele muziekinstrumenten, wordt geprobeerd de goden gunstig te stemmen om zodoende een rijke jacht- of oorlogsbuit binnen te halen. In het verleden was verlies of winst tijdens een treffen tussen twee stammen dan ook vaak een teken van de kracht der goden.

Zondag middag hebben wij wederom een kleine windhoos over de farm gehad, met een schade resultaat van een aantal plastic daken eraf, gevels eruit gewaaid en spanningskabel door elkaar, zodat de generator uitviel.Het heeft ongeveer 2 uur geduurd om het elektriciteitsnet weer normaal operationeel te krijgen.De stroomvoorziening wordt steeds moeilijker door de droogte,steeds vaker wordt de stroom afgesloten waardoor wij steeds meer met de generators moeten gaan draaien.
Gelukkig is er van de week ook een keer een flinke regenbui gevallen wat alles een beetje opfriste, in een half uur tijd viel er zowat 25 mm water. Door de wateroverlast van deze regenbui in het uitgegraven gedeelte van het waterreservoir werden de activiteiten ook een dag stilgelegd.
De regenbui was in de nacht en zo weten wij ook weer hoe het geluid van regen is op een golfplaten dak, een heel orkest hoor je dan gratis en voor niets, met wat fantasie is het een compleet concert wat ter oren gebracht wordt.
Alle werkzaamheden die lopende zijn gaan rustig hun gang, er zijn er weer enkele aan toegevoegd, zo wordt een gedeelte van de wegen op de farm en daar buiten al opgeknapt om het regenseizoen voor te zijn. De omvang van het uitdiepen van het waterreservoir wordt nu wel erg goed zichtbaar, het opknappen van onze eigen waterdam is nu ook gestart.
Het uitzeven van alle pumice is nu ook gestart om straks de juiste samenstelling over te houden voor in de zakken waar weer geraniums in moeten.
Van de boom die omgezaagd is zijn ze nu planken aan het zagen voor eventueel te gebruiken in huis, een waar kunstwerk hoe ze dat hier doen.
De werkzaamheden in het huis lopen achter op schema, zoals wij ook verwacht hadden, wij gaan nu eens kijken hoe dit opgelost gaat worden om wekelijks op schema te blijven lopen.
Een tegenvaller was er van de week al bij, de plafonds van de slaapkamers moesten er toch uit daar de termieten een gedeelte van de houten balken opgevreten hadden waar het plafond aan bevestigd was.
Regelmatig ga ik op zaterdag naar de plaatselijke markt in Tengeru, dit blijft een hele belevenis om alles op je gemak te bekijken en te onderhandelen bij een aankoop van etenswaar en -of wat anders. Want over alles wat je aanschaft ga je eerst onderhandelen over de prijs, die is nogal variabel en zeker bij een mzungu. Er wordt van alles aangeboden net als in Arusha, maar dit moet je zien in een kleinere omvang.
Van gebruikte - tot nieuwe spullen alles is er te koop, het aanbieden doen ze ook op een zeer originele manier op sommige plaatsen,daar kunnen ze in Nederland nog wel wat van leren.
Dit was het weer voor deze week, de foto’s spreken voor zich .

De reizende reporter.

• 20 Februari 2006 - 06:20

Els En John:

Als je bedenkt dat jullie er pas 2,5 maand zitten is er al erg veel gebeurd.
    Dus gewoon doorgaan.

Groetjes Jullie Buren

• 20 Februari 2006 - 16:08

Ome Douwe:

Weer met belangstelling de gratis les in cultuur etc. gevolgd!
    Waar ik van schrok is het 2e windhoosje, wat kunnen de kassen hebben als er een "echte" voorbij komt?
    Gelukkig dat het nu echt geregend heeft, is toch van levensbelang, nietwaar?
    Bert en Maria veel sterkte toegewenst! (hebben jullie echt wel nodig)
    Doeg!! Douwe

• 20 Februari 2006 - 17:52

Jets:

wat een kleurrijk geheel en wat een werk.Zijn er ook van die vieze grote spinnen? of alleen van die schattige hagedissen etc.Hier is alles oke Boukje zit tot Donderdag in Domburg .Dit ter voorbereiding voor haar stage in Mallorca. Frans is nog druk bezig met school, Jaap is aan het afwassen in een restaurant (bijbaantje)Jetske is naar een vrindin, dus ons Femke en ik hebben het heerlijk rustig Maria je moet de hartelijke groeten hebben van Nan. Nu Jack opzichzelf woont is het leven voor Nan een stuk rustiger, het gaat nu een stuk beter met haar.Bedankt voor jullie prachtige verhalen. Voor jullie beiden een dikke kus.vanuit dit natte regenachtge Holland.Houdou

• 22 Februari 2006 - 19:41

Tom (NL2000):

prachtige foto's en fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat. Komend weekend NL2000 workshop. Bert: je bent welkom! :)

groeten, Tom