Mount Kilimanjaro en Tarangire National Park - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Mount Kilimanjaro en Tarangire National Park - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Mount Kilimanjaro en Tarangire National Park

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

19 Maart 2006 | Tanzania, Dodoma

Mount Kilimanjaro National Park
De bekendste plek in het land is de berg Kilimanjaro, ook bekend als "het dak van de wereld". Deze kolos is de hoogste vrijstaande berg ter wereld en één van de grootste vulkanen die ooit uit de aardkorst tevoorschijn kwam. Op heldere dagen kan men hem al vanaf een afstand van 160 kilometer zien. De top ligt maar drie graden onder de evenaar, maar is altijd bedekt met sneeuw en ijs. De piek Uma is 5.895 meter hoog.
Vanuit ons huis kunnen we dan ook bij helder weer de Kilimanjaro prima zien liggen. Daar het momenteel wat koeler is en er meer neerslag valt, ligt op de top zichtbaar meer sneeuw.
Het is mogelijk om de Kilimanjaro al wandelend te “beklimmen”, een trip die een dag of 3-4 naar boven duurt en 2 dagen terug. Redelijk geoefende wandelaars redden dit, grootste tegenstanders is de hoogte, iedereen krijgt in meer of mindere mate last van hoogte ziekte, wat zich vooral kenmerkt door enorme hoofdpijn.
Tarangire National Park
Het Tarangire National Park, dat in het droge seizoen thuishaven is voor duizenden olifanten, wordt gesymboliseerd door de baobab boom. Verspreid tussen acaciabossen en palmbomen biedt deze 'ondersteboven' boom een schuilplaats aan kleine zoogdieren en reptielen. De grote diversiteit aan vogels, met name ook roofvogels, maakt het tot een paradijs voor vogelaars.
Vorig jaar mei hebben we dit park zelf bezocht en we hebben ons inderdaad verbaasd over de enorme rijkdom aan dieren die daar rondlopen. Vooral de olifanten waren toentertijd in grote getale aanwezig.
Vanuit Arusha is het ruim anderhalf uur rijden en daarom bijzonder geschikt voor een dagtripje.
Wel zijn de toegangsprijzen tot de nationale parken erg hoog, zelfs voor de rijke westerling. Het hangt af van het park, maar toegangsprijzen van 25 tot 100 dollar is heel gewoon.

Buiten alle werkzaamheden om zijn we ook bezig om boompjes op te kweken om straks op de farm alles te planten, momenteel hebben wij 270 Jacaranda boompjes in opkweek staan vanuit zaad. Alles groeit hier als kool in een week of 8 tijd heb je al een stek van ongeveer 5 cm lang, het was een gok, maar 95% kwam op vanuit het zaad. Wat je allemaal niet kan doen met een klein namaak kastjes achter in de tuin. Sinds kort zijn wij ook een beetje op de artistieke toer gegaan, nu hebben wij natuurlijke kunst in de tuin geplaatst, en wij genieten er nu gratis van. De invulling van wat je ziet kan je zelf er aan geven.
De president was een paar dagen aanwezig in Arusha en gelijk de hele tijd gewoon netjes stroom, na vertrek was het weer regelmatig dat de generator aan moest, gelukkig doen deze het goed tot nu toe.
Arusha werd op woensdag 15 maart door noodweer overvallen, 3 personen verdronken, een persoon overleden die door een boom werd geveld. Het water rees naar een halve meter hoog in de straten, de stad zag eruit of er een rivier door heen gestroomd was. Wij wonen er hemelsbreed 10 kilometer vandaan en er is geen druppel gevallen.
Op donderdag was het dan zo ver dat we eindelijk onze nieuwe auto konden ophalen. In plaats van de bestelde witte hebben wij nu een blauw monster gekregen, sorry geen andere kleur voor U beschikbaar, de eerste krassen zaten er ook al op voor dat wij er ingereden hadden en weer het woordje sorry.
Wat de bouw werkzaamheden beginnen we nu daadwerkelijk iets meer resultaat zien, de kantoorruimtes, kantine en huiswerkzaamheden gaan nu aardig wat kleur krijgen.
De kantine heeft van de week stilgelegen daar de uitvoerder ervan met de noorderzon is vertrokken, of hij nog terug komt is voor iedereen een raadsel tot nu toe.
Het een is nog niet af of wij starten alvast maar met het volgende, de fundering voor het nieuwe pompenhuis is deze week uitgegraven en ligt klaar om gestort te worden. De wegenbouw begint nu aardig op te schieten, voor 75% ligt er nu overal marem op en zijn de afvoergoten gegraven, gelukkig was het redelijk weer van de week om dit te verwezenlijken.
Een gedeelte nieuw afvoer water kanaal op de scheiding van de farm is ook al gegraven, hier gaat een afrastering van prikkeldraad geplaatst worden met een heg als afwerking. Het water wat hierdoor stroomt komt uit niemandsland, dat wil zeggen uit de grond, een soort moerasgedeelte wat drooggelegd moet gaan worden willen wij daar mettertijd gaan bouwen.
Tenslotte hebben we nog een ander memorabel moment mogen meemaken: de eerste geranium stekken zijn afgestuurd naar Nederland om daar beoordeeld te worden op transport, verpakking, houdbaarheid, kwaliteit en beworteling. Veel hebben we nog moeten improviseren wegens gebrek aan materialen, maar de eerste oogst is daar.
De dames die we naar Kenya hebben gestuurd voor een opleiding in de geraniums zijn zaterdag terug gekomen, de bedoeling is nu dat ze meer mensen bij ons gaan opleiden.

De bouwreporter

• 19 Maart 2006 - 19:17

Erwin Horjus:

Hoi Bert en Maria,
    Vorig jaar zat ik nog bij jullie in de achtertuin te vergaderen, maar ik heb zo het idee dat je dat beter in jullie nieuwe "achtertuin" kan doen. Elke week zit ik met grote ogen jullie verhaaltje te lezen en de foto's te bekijken. Erg leuk, top.

Succes

Erwin

• 20 Maart 2006 - 06:19

Els En John:

Kijken jullie wel uit dat de ants julie boombeelden niet opvreeten.
    Eigenlijk best wel veel gebeurd in nog geen 4 maanden tijd.

Groetjes jullie Buren

• 20 Maart 2006 - 08:55

Jets:

Kunnen jullie op eerste paasdg vanaf een uur of vier , zoja dan wordt dit gehouden bij Jack en Kitty Op deze dag hoeft n.l. niemand te werken ,dit is 16 april.groetjes jets.

• 20 Maart 2006 - 15:40

Johan:

Bert, Maria, Qua auto zijn jullie er wel op vooruitgegaan. Wat een bak!

Groeten uit Lapland...
    Johan Calje

• 20 Maart 2006 - 18:20

Jac Theeuwes:

Wat een mooie auto! ben maar blij dat hij blauw is. Ik denk dat in Nederland iedereen met zo'n blits ding wil rond toeren.

• 24 Maart 2006 - 14:08

Ineke En Jan:

Dat gaat er puik uitzien wat werken jullie hard zeg, hier is alles prima veel liefs en groetjes en tot de paaseieren.