Serengeti National Park - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Serengeti National Park - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Serengeti National Park

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria

02 April 2006 | Tanzania, Dodoma

De beste tijd om hier te komen is van december tot mei. U kunt dan de grote “migratie” volgen van de gnoe's en de zebra’s, achtervolgt door roofdieren op zoek naar een maaltijd.
Het Serengeti National park met een omvang van 14.763 Km² is het meest bekende wildreservaat van Tanzania. Men kan hier een glimp opvangen van hoe oost-Afrika er moet uitgezien hebben voor de komst van de "grote blanke jagers". Het nutteloos afslachten van de dieren begon op het einde van de 19e eeuw. Recentelijk, echter, hebben trofeejagers en ivoorhandelaars hun bijdrage geleverd tot de tol. Er leven letterlijk miljoenen dieren op de ogenschijnlijk eindeloze en boomloze Serengeti vlakten. Ze migreren constant, op zoek naar graasland terwijl ze ondertussen als prooi dienen voor een hele waaier van roofdieren. Het zicht van al die dieren is ongelooflijk en de aantallen waarover het gaat zijn fenomenaal. De ster van de jaarlijkse migratietocht is zonder twijfel de "wildebeest". Serengeti is echter ook bekend voor zijn leeuwen-, cheetahs- en giraffenpopulaties. Een verrekijker meebrengen!

Alweer een week voorbij de dagen zijn hier werkelijk heel kort, en zeker met al die activiteiten waar wij hier mee bezig zijn vliegt de tijd. De zestiende cobra slang is van de week dood gevonden, lag tussen het puin afval van het huis, zal er wel per ongeluk tussenin gezeten hebben toen er wat gestort werd.
De eerste container die Nederland verlaten heeft staat nu alweer een aantal weken in Dar es Salaam te wachten vanwege dat met alle gegevens uit het computer systeem heeft verwijderd en nu mag niets vrijgegeven worden. De tweede container is inmiddels ook al gearriveerd en deze zal dus eerder op de farm de arriveren dan de eerste, of misschien toch nog gelijk dan?? Afwachten maar weer, want tussen Dar es Salaam en hier kan nog heel wat gebeuren zoals wij weten van de vorige keer.
De eerste diefstal is geconstateerd, men heeft een aantal meters elektriciteit kabel tussen de kast en lamp uitgeknipt, de wachten (askaries) zijn voor de onkosten hier ook op aangesproken.
De bouw werkzaamheden gaat op alle fronten rustig door, de wegen zijn nu bijna helemaal af, het valt niet mee om op de fiets nu over de weg te rijden alles moet nog vast gereden worden, voordeel is wel dat het nu geen modderpoel meer is.
Men is nu in het nieuwe kantoor gedeelte getrokken, in de kantine is de vloerkleuring aangebracht, maar volgens mij is dit niet goed gelukt!!!De hoge rendement houtstoven zijn geplaatst en de wasbakken zijn verder afgemaakt. De nieuwe eettafels zijn in aanbouw, en zo komt het einde toch in zicht wat de kantine bouw betreft.
In huis zijn de eet - en zitkamer zo goed als in gericht, en ik moet eerlijk bekennen het is heerlijk om eens lekker te kunnen zitten in een schoon huis en tussen je eigen spulletjes. Er zal best nog wel wat veranderen daar een aantal attributen naar de slaapkamers zullen verhuizen mettertijd.Wij hebben er eens een gewaagd stukje kleurenschakering en artistieke muurschilderingen van gemaakt, het resultaat mag er beslist wezen volgens ons. Toch met het uitpakken nog wat schade geconstateerd, hoofdzakelijk zijn het de schilderijen en fotolijsten waar het glas van kapot is.
Op de aanbouw is het dak voor de helft erop gegaan, en de andere helft tijdelijk om het inregenen te voorkomen. Wij zitten nu al ruim 14 dagen zonder warm water in de keuken (was een paar dagen geplant!!!) de warmwaterketel moet n.l. naar de aanbouw verplaats worden, de leidingen omgelegd, de muren moeten afgewerkt zijn voor dat de ketel geplaatst kan worden. Dus het is nog steeds behelpen met water koken in een pannetje.
De grillen voor de ramen zijn ze nu ook aan het lassen, dit zijn stalen rekken om inbraak te voorkomen, gewoon een gevangenis idee, het ontwerp hiervan hebben wij overgenomen van onze Oeganda buren.
Vrijdag een enorme regenbui gehad in een half uur tijd viel er 33 mm water, dit was ook ongekend veel voor hier, gelijk konden wij nu ook constateren waar het afvoersysteem van alle waterwegen nog niet goed was en alle lekkages zaten in de kassen en schuur etc.
In de tuin is onze vaste termietenbestrijder drie dagen bezig geweest om alle termieten holen te vernietigen, dit is op de farm een volledige week taak.
Op dit moment wordt de wereld rondom ons heen met de dag groener en schiet alles als paddestoelen uit de grond, een formidabel gezicht zo alles bij elkaar.
Voor de nieuwe proefopstelling worden nu voeten gelast om het gaaswerk te dragen, dit ziet er zeer netjes uit zoals jullie nu zien. De eerste stekken afkomstig uit Nederland zijn al ingeplant, de stekken uit Kenia zijn met veel strubbelingen (24 uur vertraging) bij de grens op zondag nog ingeplant.

De bouwreporter

• 03 April 2006 - 05:39

De Buren:

Dat ziet er goed uit,gewoon doorgaan en over 3 maanden ben je alles vergeten.

Groetjes Els en John

• 03 April 2006 - 12:05

Ome Douwe:

Blijf belangstellend naar alle vorderingen in- en rond het huis.
    Volgens mij hebben jullie nog nooit zo'n luxueuze villa gehad! (en dat in Afrika!!)
    Maar alle gekheid op 'n stokje, in een woord: fantastisch wat jullie al gepresteerd hebben. Doeg!! Douwe

• 03 April 2006 - 19:23

Ingrid En Erwin:

Hoi Bert en Maria,
    Fantastisch zeg !!! We zoeken nog een leuk plekje voor onze huwelijksreis... Als ik jullie zo bezig zijn er weinig plaatsen die daar zo aan kunnen tippen !!! Geweldig resultaat !!

• 03 April 2006 - 21:02

Jac:

Jammer dat geen mooie Rooie Ferari kalender op die mooie muur in dat mooie kantoor hebt Bert!
    Ziet er fantastisch uit

• 09 April 2006 - 12:49

Ineke Slegh:

Hoi bert en maria tjonge wat werken jullie hard ,wat een verschil met wat er in het begin te zien was. Ook vraagt het wel wat creativiteit omzover te komen gr en veel werk en leefplezier Ineke en Jan