Beurs in Dar es Salaam - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Beurs in Dar es Salaam - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Beurs in Dar es Salaam

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

09 Juli 2006 | Tanzania, Dodoma

Op woensdag 5 juli zijn wij even op en neer geweest met het vliegtuig naar Dar es Salaam, hier was de
Saba Saba international trade beurs. ‘s Morgens met de eerste vlucht om 08.00 uur er naar toe gevlogen en ‘s avonds om 18.00 uur terug naar huis.
Onze eerste indruk was dat Dar es Salaam meer westers is dan Arusha en dat er meer te koop is en dan hebben wij alleen maar de omgeving op de weg naar de beurs gezien. Deze beurs wordt eenmaal per jaar gehouden en duurt een dag of tien, wij wilde ons oriënteren deze dag (in de breedste zin van het woord) op alle bedrijven die iets nu of in de toekomst kunnen betekenen voor ons, zowel in Dar es Salaam als Arusha. Zowel binnenlandse als buitenlandse bedrijven zijn hier vertegenwoordigd, waarbij vooral China nadrukkelijk aanwezig was. Wij vonden dat wel weer leuk om weer eens vervoermiddelen uit dat land hier te zien, vooral in de tuktukies zijn wij geïnteresseerd om als vervoer middel van stekken op het bedrijf te gaan gebruiken.
De beurs kan je niet vergelijken met een van de westerse beurzen, maar er wordt aardig aan de weg getimmerd om het elk jaar beter te laten uitzien, een aantal stands (permanent) zien er ook goed uit en worden dan ook het hele jaar voor meerder doeleinden gebruikt.
Op de foto’s zie je een aantal van hen; o.a.universiteit gebouwtje(voor educatieve doeleinden)
transport gebouw ( wordt uit de doeken gedaan op kleine schaal het vervoer per container) en de grootste toeloop waren natuurlijk de communicatie stands, want een telefoon moet je hebben ook als je geen geld hebt voor eten.
Het is te zot voor woorden, maar ook hier is dit een belangrijk status symbool, anders hoor je er niet bij.
Voor in de toekomst beter met energie om te gaan wordt ook goed over nagedacht, niet alleen de energie zuinig stokende kachels waren er, maar ook voor het koken op zon energie heeft men al wat uitgedokterd, of het goed werkt is vraag twee, ik heb mijn twijfels. (zie foto)Doordat de cement hier zo duur is heeft men een simpele machine ontwikkeld die stenen perst van gewoon zand, dit was een zeer ingenieus staaltje van goed denkwerk, een dorp kan hier goed gebruik van kan maken om huizen te bouwen op een simpele en eigenlijk bijna kostloze manier. Misschien is dit een van de eerste dingen die wij mettertijd gaan aanschaffen om project gericht de dorpen in de omgeving te sponsoren.
Een informatie centrum viel wel erg op, dit was een goed en uitgebreid opgezet geheel die de mensen alle informatie verschafte betreffende het goed onderhouden en behouden van het dierenrijk en natuur schoon van Tanzania. Het leek echt op een info centrum wat je in de nationale parken in Amerika ziet.
Toevallig kwamen wij ook nog een Heineken stand tegen, een soort “Holland House” waarop we op het einde van de dag nog een biertje hebben genuttigd.
Een nuttige en vermoeiende dag (dat is meestal het geval als je naar een beurs gaat) is het zeer zeker geweest, er zijn een aantal leuke en interessante dingen uit gekomen die wij zeker gaan gebruiken in de toekomst.
Wat anders:
Enkele leuke anekdotes die je hier mee kan maken is wel hoe de politie hier te werk gaat, wat je werken noemt, want normaal doen ze niet veel. Laatst met regen reden wij stapvoets in Arusha en passeerde wij een agent die op de weg liep, bleek later dat wij door een plas waren gereden en zo was zijn uniform totaal vies geworden, hij heeft een auto aangehouden en is ons daarna gevolgd, waarna hij de aangehouden auto dwars voor onze auto plaatste om ons tegen te houden, leek wel een wild west geheel.
In ieder geval hij was helemaal over de rooie en stapte bij ons in de auto en heeft een half uur met ons rond gereden om tot een deal te komen betreffende betaling van schade voor zijn vuile uniform. Onze chauffeur was de boosdoener en zou zowat in de gevangenis hebben gezeten, voor dit geintje. Uiteindelijk heb ik de boel kunnen afkopen voor een bedrag van 1000 Tsh = nog geen euro.
Dit weekend zitten er 4 werknemers van onze aannemer echt in de gevangenis omdat ze naar een dame van Indische afkomst hebben gefloten, haar man een klacht indiende bij de politie en aangezien hun baas niet aanwezig was bij het werk waar zij mee bezig waren werden zij opgepakt, Claus heeft 2 uur op het politie bureau gezeten om alles te regelen, maar ze komen pas maandag weer vrij.
In Nederland zouden de gevangenissen dan echt te klein zijn met al die fluitende bouwvakkers en jeugd wat er fluitend rondloopt.

Voor een dag de reizende reporter.
PS
Een hele fijne vakantie toegewenst allemaal van uit deze hoek.

• 10 Juli 2006 - 15:32

Ome Douwe:

Hallo Luitjes! Wat leuk, weer eens 'n 'ouderwetse' reportage. Het klinkt wel hartstikke goed; even met het vliegtuig naar de beurs, jullie maken nog eens wat mee! Dan heb ik het nog niet eens over het omkopen van de politie!! Hoe dan ook, bedankt voor deze leuke reportage. Doeg! Douwe

• 10 Juli 2006 - 17:42

Rob:

haha weet niet of het gezien mijn gedrag wel zo een slim idee is om een keertje een bezoek aan jullie te brengen.Dat wordt direct een week cel.......JUllie veel plezier daar!!!

• 01 November 2016 - 21:59

Wim Nieuwenhuis:

Dat is een heel mooi verhaal