Tanzania-Uganda-Kenia-Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Tanzania-Uganda-Kenia-Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Tanzania-Uganda-Kenia-Tanzania

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

02 Oktober 2006 | Tanzania, Dodoma

Zo begon ons kleine reisje in deze 3 landen ruim 14 dagen geleden, waarvan wij een kleine week hiervan weg zijn gweest. Het was wel weer eens leuk om na een bepaalde tijd weer alle mensen in Oeganda en Kenia te zien. Natuurlijk mogen wij niet vergeten wat ook zij allemaal gedaan hebben in die tussen tijd om alle werkzaamheden goed te laten verlopen.
Bert is met een aantal collega’s een dag naar Ngorongoro-krater geweest, ca. 4 uur rijden ten westen van Arusha.
De Ngorongoro-krater is de grootste nog intacte caldeira (= door instorting gevormde trechtervormige krater in een vulkaan) ter wereld, met een doorsnede van ca. 18 kilometer, een oppervlakte van 260 km2 en een kraterwand die maximaal meer dan 600 meter hoog is.
De krater wordt bewoond door ca. 40.000 Maasai, die 200 jaar geleden de Mbulu en Datoga verdreven. In 1951 werd het gebied van de krater ingelijfd bij het Serengeti National Park en vanaf 1978 verklaarde de UNESCO de krater tot werelderfgoed van de mensheid.
De krater ligt in het Ngorongoro-reservaat (Ngorongoro Game Reserve; 8000 km2) en er leven naar schatting 30.000 dieren in de krater. Daarmee is dit een van de dichtstbevolkte wildgebieden ter wereld.
Een opmerkelijk verschijnsel vormen de ‘shifting sands’, een soort duin, ca. 30.000 jaar geleden tijdens een uitbarsting van de vulkaan Ol Donyo Lengai gevormd uit as. Elk jaar, gedurende het droge seizoen, verplaatst de 100 meter lange en 9 meter hoge ‘duin’ van as en zand gemiddeld ca. 17 meter in oostelijke richting. Het was er wel droger dan bij ons, hier door waren er ook meer dieren op bepaalde plaatsen nadrukkelijk aanwezig wat ook weer zijn voordelen heeft als je dan een game drive maakt.( eerste 3 foto's)
Na dit kleine uitstapje met de collega’s in Tanzania zijn we naar Oeganda gegaan, waar we de Fiduga farm hebben bezocht en wat werkzaamheden hebben verricht.

Vanuit Oeganda dus richting Kenia, waar we dus ons tweede zusterbedrijf hebben bezocht. Doel was voornamelijk om te zien hoe de teelt er daar op stond, dit ter vergelijk met onze aanplant.
Vanuit Kenia zijn wij in gezelschap van onze Nederlandse gasten weer naar Tanzania vertrokken, waar wij hen nog enkel dagen wat van ons land konden laten zien. Natuurlijk hoort daar ook een game drive bij, en dit keer zijn wij in het Arusha Nationale Park geweest dat hier 20 min vandaan ligt. Hier zijn niet meer alle wilde dieren aanwezig, maar het was wel de moeite waard om een aantal uren in dit park door te brengen en een idee te krijgen van het land hier. (laatste 3 foto's)Als afsluiting zijn we nog even naar een Art Masaai markt geweest om natuurlijk wat souvenirs voor het thuis front te kopen.
Dit weekend hebben wij onze collega uit Costa-Rica met zijn vrouw te gast, die na 14 dagen rondtrekken in Oeganda en Tanzania nog even een paar dagen bij ons door brengen. Ook zij hebben een geweldige tijd door gebracht in beide landen.
Zoals jullie zien aan visite hebben wij deze maand geen gebrek gehad, zeker de week 38 toen er 10 bezoekers in een keer waren, wat wel erg leuk was.
Eind deze week komen weer enkele collega’s op werkbezoek voor een paar dagen.
Voor alle geïnteresseerden wij komen 19 okt. t/m 30okt. naar Nederland.

De reizende reporter

• 02 Oktober 2006 - 06:36

Els En John:

Ja dat waren wel heftige weken maar eigenlijk wel een voorrecht dit allemaal mee te maken.Nog een week dan gaan we jullie sporen volgen in China.
    Groeten Els en John

• 02 Oktober 2006 - 10:25

Jac En Kitty:

Hartelijk dank voor de E-Card.
    Prachtig die foto's en de beschrijving van de R.R. We zijn aan het sparen voor ook een bezoek. Dit willen we ook met eigen ogen zien en beleven.