Politie bureau - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Politie bureau - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Politie bureau

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

11 Maart 2007 | Tanzania, Dodoma

Politie bureau

Weer een berichtje uit het zonnige Tanzania waar een dezer dagen toch het regenseizoen zal beginnen.
Mijn eerste aanraking met de politie al hier was al weer enkele maanden geleden geweest dus was het weer tijd vonden zij om weer eens nader kennis te maken, alleen deze keer moesten wij echt mee naar het politie bureau.
De eerste keer was het doordat wij door een modderplas reden en het uniform van de agent bevuilde, dit koste ons een half uur door Arusha rijden en zeggen en schrijven TSH 1000 (0.60 euro) voor waspoeder om het uniform te wassen. Doordat wij nu in Arusha een collega in lieten stappen zonder in te parkeren werden wij aan de kant gehaald. Jullie kunnen je voorstellen dat dit wel erg ver gezocht was, maar dat was nog niet alles natuurlijk ook waren onze verzekering labels nog niet achter de raam geplakt, nog een crime delict.
Met de agent in de auto werden wij dus naar het politie bureau geloodst, de autosleutels afgeven en alle inzittende werden geacht zich te melden voor een uitgebreid verslag. Dit werd 2 keer overgeschreven en dan naar de rechter, waar je dan direct te horen krijgt wat je moet betalen natuurlijk. Ging het altijd maar zo snel hier. Om een lang verhaal kort te maken; er werd bij elke gelegenheid een heel verhaal afgestoken hoe slecht wij waren, en dat wij ons aan de wet moesten houden. Uiteindelijk moest er TSH 20.000 ( 12 euro) betaald worden en waren wij weer vrij en konden wij met auto onze weg vervolgen, was dit geld niet beschikbaar geweest dan moest de auto blijven staan.
De chauffeur was uiteindelijk aansprakelijk voor dit euvel want hij moet zorg dragen dat alles in orde is, voor Elisante was dit de eerste keer. Men heeft hier echt ontzag voor deze mensen in de negatieve zin dan want ze zijn erg autoritair en vaak ook nog corrupt, wat natuurlijk niet gezegd mag worden.
Voor het personeel was er van de week weer een leuke verrassing, in de container zat weer (kinder-) kleding, speelgoed schoenen en tassen . Al weer waren onze collega’s en familie in Nederland zo goed om alles in te zamelen en bij ons moederbedrijf te bezorgen.
Voor allemaal was er twee dagen later weer een hele verkleedpartij en een feest stemming bij het ontvangen van deze items. Het kost je toch wel even tijd om alles een beetje uit te sorteren en een beetje eerlijk te verdelen.
Het was minder dan de vorige keer, maar de pret was er niet minder om. Door een loterij hebben wij weer de
schoenen en grotere items verloot, er zat deze keer zelfs een radio en kinderstoel bij.
Vooral de sportschoenen zijn hier een hot item waar iedereen verkikkert naar uit kijkt om die toch maar in het bezit te krijgen.
Een van onze collega’s heeft zelfs een aantal dozen met medisch materiaal geregeld, dit gaan wij persoonlijk van de week bij ons eigen medische post aanbieden. Met deze medische post hebben wij een afspraak gemaakt dat al onze medewerkers i.d.n. hier verzorging kunnen krijgen.
Tot onze verrassing lag er van de week zelfs een beetje sneeuw/hagel op de top van “Mount Meru” het was niet veel maar dit was toch iets nieuws voor ons.
Onze eigen bananen bomen beginnen ook al wat groter te worden, wanneer de eerste bananen eraan hangen is nog een raadsel, onze vraag is nu of dat onze tuinapen eraf kunnen blijven zodat wij ze kunnen opeten i.p.v. hen!!!
Sinds vrijdag zit de reporter een beetje in de lappen mand, door in het donker in een greppel te stappen is de enkel een beetje beschadigd.
Daar hier geen posten zijn waar je krukken kan huren , strompel ik nu rond op twee bezems onderste boven.
Dus met de borstelkant onder de oksel, je moet wat in dit land en met wat fantasie lukt het ook wel.
Gelukkig heeft Bert toch nog een paar echte krukken op de kop kunnen tikken, dus dat loopt ook weer wat makkelijker, wat je makkelijk kan noemen dan!!!
Het huis is nu in zoverre af dat alleen het bladerdak er nog op moet, voor de rest kan je heerlijke relaxen
in ons kleine tuintje en dit doen wij dan ook.
Als laatste toegift hebben wij van de week voor het eerst in Tanzania heerlijk boerenkool met een Unox rookworst op, de worst is uit Nederland maar de boerenkool wordt hier geteeld door een Nederlander die in de buurt bij de Kilimanjaro een farm heeft op een hoogte van 2.000 meter. Het is daar zoveel kouder dat het telen van dit soort Nederlandse groentes er prima gaat.

De lappenmand reporter