Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Maria Theeuwes - WaarBenJij.nu

Dubai

Door: Tengeru

Blijf op de hoogte en volg Maria

03 Oktober 2010 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) vormen een land in Azië dat grenst aan Saoedi-Arabië en Oman. Zij omvatten zeven emiraten, te weten: Abu Dhabi, Dubai, Sharjahh, Ajman, Umm Al Qaywayn, Ras al-Khaimah en Fujairah. De Verenigde Arabische Emiraten zijn rijk aan olie. Abu Dhabi is verreweg het grootst in oppervlakte.
Het aantal inwoners van Dubai is nu gegroeid naar circa 1.478.000 inwoners met de nationaliteit van de Verenigde Arabische Emiraten, de rest van de (tijdelijke) inwoners is afkomstig uit veel andere landen. Grote groepen zijn afkomstig uit India voor de bouw van woningen, kantoren en infrastructuur en de Filippijnen voor met name de horeca. Dienstmeisjes komen vaak uit Indonesië.Ongeveer 80% van de bevolking bestaat uit meer dan 180 nationaliteiten, dus geen officiële Dubai bevolking.
Dubai heeft een subtropisch klimaat, de temperaturen overdag kunnen oplopen naar 40 gr Celsius.
Wij wilden deze stad ook wel eens een keer bezoeken om te zien hoe het daar nu werkelijk is. Want de naam en verhalen doen toch wat mysterieuze denkbeelden naar boven verrijzen.
Voor een langweekend (4dagen) dachten wij dat het wel voldoende zou zijn om alles eens goed te bekijken en verschillende dingen te bezoeken en te beleven.

Daar wij een ochtend vlucht hadden van uit Tanzania en via twee vliegvelden (via Nairobi, Muscat) in Dubai landden was een nachtrust wel op zijn plaats.Onze vrienden uit Uganda vergezelden ons vanaf Nairobi.
Na aankomst op het vliegveld werden wij per limousine naar ons hotel gebracht waar wij de komende dagen zouden vertoeven.
De eerste dag hebben wij ons geconcentreerd op het splinternieuwe Dubai Mall het grootste winkelcentrum van het Midden-Oosten. Qua aantal winkels is het met meer dan 650 winkels zelfs het grootste winkelcentrum ter wereld, maar op gebied van oppervlakte moet het een aantal laten voorgaan.
Het winkelcentrum bestaat uit een 15-tal aparte winkelcentra met onder meer de grootste Gold Souk ter wereld, met meer dan 200 juwelenwinkels, een Fashion Catwalk met meer dan 70 haute couture-boetieks, een SEGA-park, het Dubai Aquarium, een schaatsbaan, een bioscoop met 22 zalen, 120 restaurants en cafés en de enige vestiging van Galeries Lafayette in het Midden-Oosten.
In het Dubai Aquarium kan je een fascinerende trip maken, leren over het eco-systeem en kunnen interactief bezig zijn met de dieren in een veilig, leerzame omgeving. Er zijn 4 ecologische zones; Rainforest, Rocky SHore, Living Ocean en Aquarium Tunnel met o.a. piranhas, grote krabspinnen, waterratten, hagedissen katvissen en tijgervissen.
In totaal geeft het Dubai Aquarium & Underwater Zoo huis aan 33.000 dieren, bestaande uit 85 verschillende soorten. Het aquarium meet 51 meter in de lengte, 20 breed en 11 meter hoog en heeft een Guinness World Record voor grootste paneel van 32,8 meter x 8,3 meter.
In totaal goed voor 10 miljoen liter water, met daardoor heen een 270 graden tunnel zodat men door het water heen kan lopen en een unieke ervaring krijgt.
In de avond hebben wij bij een diner naar de Dubai Fountain Show gekeken die elk half uur plaats vond, een geweldige water show aan de voet van de 828m hoge Burj Khalifa. Een enorm kunstmatig meer met een grote fontein.
De fonteinen spuiten tot maar liefst 150m hoog!
De druk kan echter zo opgevoerd worden dat ze een hoogte bereiken van 275m!
Het wordt 's avonds en 's nachts verlicht door 6600 lichtjes en 25 kleurprojectoren, wat een gigantisch mooi gezicht geeft.
De tweede dag hebben wij met een taxi en gids een tour gemaakt naar bijna alle bezienswaardigheden in Dubai van musea, paleizen, Arabische Golf, op het palmeiland naar het grootste hotel Atlantis ter wereld, (met name 2000 kamers).
De mooiste gebouwen, moskeeën, huizen, winkels en woon gebieden passeerden voor onze ogen,een ongekende overal schone omgeving.
In de vooravond hadden wij een afspraak gemaakt voor een Dessert Safari wat inhoud dat je met een auto lekker door de woestijn raced, met daarna een gezellige Arabische avond als afsluiter.
Arabisch avond houdt in dat: kameel/ quat rijden, henna painting, foto Arabische klederdracht, arabis eten en drinken met shows van kozakdanser, vuurdanseres en buikdanseres.
De derde dag zijn wij naar het winkelcentrum Mall of the Emirates geweest waar de skibaan in gelegen is, deze is niet zo groot als de eerste maar heeft wel een gezellige uitstraling vanwege een oudere bouw en warmere kleuren die er gebruikt zijn.
Weer met een taxi erheen, maar deze keer zijn we met de metro teruggegaan,ook hier alle stations en alle wagons airco geregeld.
De metro heeft door heel de stad een mooie verbinding, en die op afstand bediend wordt, dus geen machinist aan boord.
Het grootste gedeelte van het traject loopt bovengronds, boven de autowegen, een kleiner gedeelte loopt ondergronds.
Een andere vervoermiddel is ook nog een busverbinding, het frappante hiervan is dat zelfs de bushaltes airco bezitten zodat iedereen op een gekoelde plaats kan wachten op transport.
Laten wij even duidelijk stellen dat overal alles in Dubai airco gekoeld is van taxi, metro, restaurant tot totale winkelcomplexen,
Is ook nodig met die temperaturen, maar dit kost een vermogen aan energie dat is zeker.
In de avond hebben wij een tocht gemaakt met een Dowh Cruise, wat inhoud een diner op een originele boot die vaart door de wateren van Dubai.Waar je weer benedendeks in een aircogekoelde ruimte kunt zitten of boven op het dek.
Zodat je de avond en stadsleven van Dubai via de waterkant kan zien en beleven.
Alle uitstapjes in Dubai lopen precies op tijd en zij erg goed georganiseerd, je wordt netjes opgehaald en weer thuis gebracht waar
je naar toe wilt.
De laatste dag zijn we naar het oudste winkelcentrum geweest Deira City Centre in het oude gedeelte van Dubai, de architectuur en indeling van deze was weer sierlijker dan de vorige.
Het bezoeken van het hoogste gebouw Burj Khalifa 828 m hoog is niet gelukt er was geen plaats meer voor een dagelijks bezoek teveel gegadigden en te weinig mensen die naar boven mogen.
Alles in Dubai is kunstmatig aangelegd en wordt ook kunstmatig onderhouden, vooral de groenvoorziening langs de wegen, parken en tuinen genieten van een extra aandacht om het gehele plaatje compleet te maken en te houden.
De wegen alles is in zeer nette staat en onderhouden, geen vuiltje vind je of zie je ergens.
Er is geen crime in Dubai, wat inhoud dat je ook geen politie ziet. Onvoorstelbaar is het, alles is zo georganiseerd dat iedereen zich netjes aan de regels houd.
Ook aan dit avontuur kwam weer een eind en kort samengevat:
Het is zeker de moeite waard om deze stad is een keer te bezoeken en te ervaren hoe men hier leeft.
Het kost zeer veel energie om dit plaatje staande te houden, temperatuur is uitermate hoog, bezienswaardigheden zijn onvoorstelbaar en soms niet werkelijk, een fantasie wereld die kunstmatig is gecreëerd door en voor de mens.
Als laatste werd onze vlucht in Kenia geannuleerd omdat er overboekingen waren, via Dar es Salaam en naar weer vertraging daar omdat het vliegtuig technische problemen had kwamen wij 6 uur later aan in Tanzania.
Na een heerlijk weekend met een aardige vervelende kater aan het eind.
De reporter.

• 04 Oktober 2010 - 09:21

Els En John:

Maria jij moet reisverhalen gaan schrijven,goed gedaan hoor.wat een elende met de terugreis.
    Groeten Els en John

• 08 Oktober 2010 - 00:20

Michele, Jan Wybrand:

En wat kochten jullie aan leuks in die Haute Couture boutiques! Foto, foto?

Goed weer van jullie te weten.

Groeten van Michele en Jan Wybrand

• 10 Oktober 2010 - 15:31

Elma:

Wat een geweldig weekend en zeker een aanrader om er eens heen te gaan naar Dubai Thxs voor de informatie , Lieve Groetjes uit Etten-Leur

Tags: Dubai